۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۸۶۰ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

هند سعی دارد با توسعه سه برابری نیروگاه‌های هسته‌ای و افزایش سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب سبد انرژی خود، در تولید برق به خودکفایی برسد و بتواند تا سال ۲۰۴۷ حداقل ۹ درصد از برق تولیدی خود را با انرژی هسته‌ای تامین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بنا به گفته وزیر امور خارجه هند، ظرفیت بالقوه تولید انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۱ به بیش از سه برابر خواهد رسید و نیروگاه‌های هسته‌ای احتمالاً تا سال ۲۰۴۷ حدود ۹ درصد از برق کشور را تولید خواهند کرد. نیروگاه‌های هسته‌ای هند در سال گذشته بیش از ۳ درصد از برق این کشور را تولید کردند؛ این در حالی است که این نیروگاه‌ها تنها ۱.۶ درصد از ظرفیت تولید برق این کشور را تشکیل می‌دهند. هند در تلاش است که بتواند به‌همراه رشد روز‌افزون جمعیت خود و توسعه صنایع، برق مصرفی این دو گروه را با استفاده از انرژی هسته‌ای در داخل کشور تولید نماید.

افق توسعه نیروگاه‌های برق هسته‌ای هند

وزیر امور‌ خارجه در پارلمان هند گفت: ۴۷۱۱۲ تراوات ساعت برق تولید شده توسط راکتورهای هسته‌ای هند در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۳.۱۵ درصد از کل برق تولید شده در کشور را تولید کردند. وی در پاسخ به سوالات مطرح‌ شده بر این نکته تاکید کرد که قرار است ظرفیت تولید برق هسته‌ای از ۶۷۸۰ مگاوات کنونی به ۲۲۴۸۰ مگاوات تا سال ۲۰۳۱ افزایش یابد که این مورد در صورت تکمیل تدریجی پروژه‌های در حال‌ ساخت و حمایت دولت از انرژی هسته‌ای صورت می‌گیرد.

همچنین وزیر امور خارجه هند افزود که پروژه‌های ساخت مجموعا ده رآکتور که عبارتند از: واحدهای ۵ و ۶ کایگا در کارناتاکا، واحدهای گوراخپور ۳ و ۴ در هاریانا، واحدهای چوتکا ۱ و ۲ در مادیا پرادش و ماهی بانسوارا، واحدهای ۱ و ۲ و واحدهای ۳ و ۴ در راجستان مورد تایید قرار گرفته‌اند. همه راکتورهای آب سنگین از نوع تحت فشار ۷۰۰ مگاوات (PHWR) هستند. وی گفت: این راکتورها قرار است تا سال ۲۰۳۱ با هزینه معادل ۱.۳ میلیارد دلار به تدریج در حالت ناوگان راه اندازی شوند.

کمک روسیه در توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای هند

وزیر امور خارجه هند همچنین رآکتورهایی را که توسط دولت طبقه‌بندی شده‌اند از جمله چهار رآکتور PHWR 700 مگاواتی شامل واحدهای ۳ و ۴ کاکرپار در واحدهای گوجورات و راواتبهاتا ۷ و ۸ در راجستان به فهرست در حال ساخت افزود. چهار راکتور آب تحت فشار ۱۰۰۰ مگاواتی VVER در کودانکولام در تامیل نادو که توسط سازمان انرژی هسته‌ای روسیه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است هم باید به این لیست اضافه کرد. وزیر‌ امور‌ خارجه هند همچنین واحدهای ۱ و ۲ گوراخپورکه هر دو PHWR 700 مگاواتی هستند را به‌عنوان پروژه‌های در حال ساخت در نظر نگرفت؛ زیرا هنوز هیچ اعلامیه‌ رسمی مبنی بر همکاری آژانس‌ بین‌المللی‌ انرژی‌ اتمی برای این پروژه اعلام نشده است.

منبع: IndianExpress

انتهای پیام/ انرژی