۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۱۶۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

پس از آنکه در خردادماه دولت و سازمان امور مالیاتی بعد از اعتراض صاحبان مشاغل، از تصمیم خود مبنی بر اخذ مالیات مبتنی بر تراکنش‌های بانکی عقب نشینی کردند، اینبار اعتراض مشترکین پرمصرف گاز موجب عقب نشینی دولت از مصوبه مترقی افزایش پلکانی تعرفه‌ها شده است. تکرار واکنش غیرمنطقی دولت در برابر اعتراض صاحبان سرمایه، از یک سو نشان می‌دهد که دولت سیزدهم شجاعت کافی برای اجرای طرح‌های تحولی را ندارد و با اولین واکنش‌های اعتراضی، عقب نشینی می‌کند و از سوی دیگر انگیزه کارشناسانی که در تدوین و پیشبرد این طرح‌ها نقش داشته‌اند را به کلی از بین می‌برد.

مسیر اقتصاد/ در اواسط آذر ماه امسال و در آستانه افزایش مصرف گاز، هیات دولت مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرد؛ اما مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند. علاوه بر این بنا شد مشترکین کم مصرفی که مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، مشمول تخفیف قیمتی گردند.

اعمال این مصوبه مترقی شرایط را برای کاهش مصرف در عین عدم وارد نیامدن فشار قیمتی به بیش از ۹۷ درصد مردم فراهم کرد و دست کم مشترکین پرمصرف و بسیار پرمصرف که کمتر از ۳ درصد مشترکین بودند را مجبور کرد برای تداوم مصرف خود هزینه بیشتری بپردازند.

قبض گاز چه کسانی به بیش از یک میلیون تومان رسید؟

به طور طبیعی اعمال نرخ‌های جدید موجب شد بخش کمی از مشترکین بسیار پرمصرف با قبض‌های نجومی مواجه شوند. بر اساس اعلام شرکت ملی گاز، قبض گاز ۱.۶ درصد از مشترکین که بیش از ۶ درصد کل گاز را مصرف می‌کنند، به بیش از یک میلیون تومان رسیده است. از طرف دیگر مبلغ قبض گاز نزدیک به ۷۰ درصد مشترکین کم مصرف، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین مبلغ قبض گاز نزدیک به ۶۰ درصد مشترکین در مقایسه با سال قبل افزایش نیافته است.

آنچه مسلم است اینکه مشترکین بسیار پرمصرف که قبوض گاز آن‌ها به بیش از یک میلیون تومان رسیده، همچنان بخش زیادی از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند و همچنان قیمت پرداختی آن‌ها کمتر از قیمت صادرات گاز است. مصرف بی‌رویه گاز توسط قشر مرفه‌نشین برای اموری همچون گرم کردن استخر‌های خانگی و ویلاهاست که نقشی اساسی در ناترازی گاز کشور داشته‌اند.

کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند

در چنین شرایطی شرکت گاز از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز خبر داده است که یک عقب نشینی در برابر مشترکین بسیار پرمصرف گاز محسوب می‌شود. بر اساس این تصمیم، یک بار قبض گاز با تعرفه قدیم و یک بار به تعرفه جدید محاسبه و در صورت افزایش قبض، ۷۰ درصد آن به مشترکان بخشیده می‌شود. بنابراین در تخفیف گازی دولت سیزدهم که به دستور رئیس جمهور اعمال می‌شود، کم مصرف‌ها هیچ سهمی ندارند و تنها مشترکین پرمصرف و بسیار پرمصرف از این تخفیف سهم خواهند برد.

«تحول» با عقب نشینی در برابر ذی نفعان محقق نمی‌شود

پیش از این نیز در خردادماه و بعد از تلاش سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از صاحبان مشاغل مبتنی بر تراکنش‌های بانکی آن‌ها، اعتراض این قشر عموما متمول که مالیاتی بسیار ناچیز و حتی کمتر از کارمندان به دولت پرداخت می‌کنند، بلند شد و درپی آن دولت و سازمان امور مالیاتی از این اقدام عادلانه و قانونی عقب نشستند.

عقب نشینی در برابر صاحبان سرمایه در زمینه اخذ عادلانه مالیات یا اخذ عادلانه هزینه گاز، میتواند عواقب جبران ناپذیری درپی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد حس بی عدالتی در اخذ مالیات و قیمت گاز، ناتوان جلوه دادن دولت و در نهایت جبران کسری بودجه از مسیرهایی که به تورم دامن می‌زند، اشاره کرد. تکرار واکنش غیرمنطقی دولت در برابر اعتراض صاحبان سرمایه، از یک سو نشان می‌دهد که دولت سیزدهم شجاعت کافی برای اجرای طرح‌های تحولی را ندارد و با اولین واکنش‌های اعتراضی، عقب نشینی می‌کند و از سوی دیگر انگیزه کارشناسانی که در تدوین و پیشبرد این طرح‌ها نقش داشته‌اند را به کلی از بین می‌برد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. واقعا متاسفانه باید قبض پلکانی را دوباره برگرداندید الان که دیگه سرمای هوا نیست که احساس بشه که اعتراض این گروه حداقل ممکنه روی اعتراض بقیه مردم بخوابه اجراش کنید مالیات از تراکنش هم اجرا بشه کی می خواهید اصلاحات انجام بدید از ترس اعتراض نمیشه مرتبا باج داد اصلاحات را کم‌کم انجام بدید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.