۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۲۴۷ ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی
۰

یکی از مهمترین نتایج اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه و پس از آن همکاری گسترده چین و کشورهای عربی خلیج فارس در حوزه انرژی، تقویت نقش پترویوآن در بازار جهانی انرژی و کاهش استفاده از دلار در مبادلات نفت و گاز بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نظم حاکم بر بازار جهانی انرژی در حال تغییر شکل است زیرا تعمیق روابط انرژی بین چین و غرب آسیا نشان دهنده افزایش استفاده از پترویوان است که می‌تواند دلار نفتی را به چالش بکشد. چین خرید نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) از ایران، ونزوئلا، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی را با استفاده از پول ملی خود افزایش داده است.

تقویت پترویوآن نتیجه تحریم روسیه و همکاری چین با کشورهای عربی

نتایج دیدار رئیس جمهور چین شی جین پینگ با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ماه دسامبر نیز به تقویت بیشتر پترویوان منجر می‌شود. در این اجلاس، رهبر چین تأیید کرد که پکن آماده خرید انرژی با یوان به جای دلار آمریکا از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. چین قصد این را دارد که قوانین بازار جهانی انرژی را بازنویسی کند.

علاوه بر این درپی تحریم‌های گسترده‌ای که کشورهای غربی علیه روسیه، یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ انرژی در جهان، در واکنش به عملیات نظامی در اوکراین  اعمال کردند، تلاش‌ها در جهت کاهش تاثیر دلار در تجارت انرژی تشدید شده است. میزان زیادی از ذخایر دلاری روسیه درپی تحریم‌های روسیه بلوکه شد و همین امر استفاده از این ارز را برای صادرات و واردات نفت، گاز و سایر کالاها دچار تردید و نا امنی کرده است.

همکاری بین چین و شورای همکاری خلیج فارس ممکن است به طور بالقوه شامل اکتشاف و تولیدات مشترک در مکان‌هایی مانند دریای جنوبی چین و همچنین سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها، مواد شیمیایی و پلاستیک باشد. اجرای همه این پروژه‌ها با یوان چین تغییری عظیم را در تجارت جهانی انرژی رقم خواهد زد. یوان حتی اگر جایگزین دلار به عنوان ارز ذخیره نشود، تجارت با پترویوان پیامدهای اقتصادی و مالی قابل توجهی برای سیاست گذاران و سرمایه گذاران خواهد داشت.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.