۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۲۲۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

هرچند از دهه ۹۰ میلادی، سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق جهان با کاهش مواجه شده، اما در چند سال اخیر و به طور خاص در بحران انرژی سال جاری، دولت‌ها از جمله در ایتالیا و آلمان، بار دیگر راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای را در دستورکار قرار داده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد بحران جهانی انرژی که به واسطه حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاد، چرخش به سمت منابع انرژی جایگزین از جمله انرژی هسته‌ای را در سراسر جهان افزایش داده است. بیشتر برنامه‌های انرژی هسته‌ای از دهه ۱۹۷۰ شروع شدند و این حقیقتی است که در عصر راکتورهای هسته‌ای امروز بازتاب دارد. علی‌رغم اینکه برخی از برنامه‌های هسته‌ای به کار خود پایان دادند و بسیاری دیگر قرار است حذف شوند، تعداد برنامه‌های هسته‌ای در جهان برای چند دهه است که رو به افزایش است زیرا برخی از کشورها هنوز از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

اولین نیروگاه هسته ای برای لهستان، بلاروس و امارات متحده عربی

اخیرا کشورهای امارات متحده عربی و بلاروس در سال ۲۰۲۰ از استفاده از این برنامه‌ها استقبال کردند. علاوه بر این، لهستان، تاکید کرده است که اولین راکتور از مجموعه نیروگاهی انرژی هسته‌ای اش در سال ۲۰۳۳ به بهره برداری می رسد. این مجموعه نیروگاهی که اولین استفاده لهستان نیروگاه هسته‌ای خواهد بود، شامل ۶ راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی است.

همچنین در کشور ایتالیا پس از غیرقانونی اعلام شدن استفاده از انرژی هسته‌ای پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و کنار گذاشتن آن، اکنون بحث بر سر استفاده مجدد از این انرژی در دولت راست‌گرای جدید کشور مطرح شده است. در کشورهایی همچون سوئد و هلند نیز تمایل بیشتری به سمت هسته‌ای نیز دیده شده است.

بر اساس این گزارش، در کشورهایی که سرسختانه مخالف انرژی هسته ای هستند مثل آلمان نیز مجوز بهره برداری از ۳ راکتور هسته ای تا آوریل ۲۰۲۳ صادر شده است درحالیکه این کشور قرار بود تمام راکتورهای خود را تا پایان امسال تعطیل کند.

نیروگاه های کهنسال هسته‌ای در بحران انرژی به کمک کشورها آمدند

در ژاپن که فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ باعث کاهش چشمگیر راکتورهای فعال این کشور شده است، برخی از راکتورهای هسته ای به سن ۶۰ سالگی خود نزدیک می‌شوند. با این وجود این کشور ممکن است به دلیل بحران انرژی این سقف عمر را افزایش دهد.

در بلژیک، جایی که میانگین سنی راکتورهای هسته‌ای بالای ۴۰ سال است، دولت پایان عمر سه رآکتور را از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ تمدید کرد که حتی امکان تمدید تا سال ۲۰۳۵ را نیز دارند.

شکل زیر تعداد و عمر متوسط راکتورهای در حال فعالیت کشورها را نشان می دهد.

با وجود افزایش در برنامه‌های انرژی هسته‌ای، سهم این تکنولوژی با کاهش مواجه شده است زیرا سرعت افزایش ظرفیت سایر منابع انرژی از انرژی هسته‌ای بیشتر بوده است. در سال ۲۰۲۱، این تکنولوژی کمتر از ۱۰ درصد برق جهان را تولید می‌کند در حالی که در سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ این عدد ۱۷.۴ درصد بوده است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.