۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۸۵۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

با تلاش دانشمندان روسی سویه‌های جوجه‌های گوشتی تجاری اسمینا-۷ و اسمینا-۸ ارتقاء یافته و سویه جدیدی با نام اسیمنا-۹ به صنعت مرغداری روسیه معرفی شد. این سویه نسبت به نسل‌های قبلی از لحاظ عملکردی بسیار مثبت ارزیابی شده است و قابل رقابت با سویه‌های وارداتی خارجی است. در همین راستا ضمن استقبال مرغداران روسی از سویه اسمینا-۹، پیش بینی می‌شود طی ۷ الی ۱۰ سال آینده تمام مرغداران روسی به این سویه داخلی روی بیاورند.

به گزارش مسیر اقتصاد واردات گسترده مرغ اجداد به منظور تولید گوشت مرغ از چالش های اصلی صنعت مرغداری روسیه محسوب می‌شود. ۴۵ درصد بازار جوجه یک روزه در این کشور متعلق به شرکت انگلیسی آویاژن است، این شرکت تنها تولیدکننده سویه راس در جهان است. همچنین ۳۵ در صد بازار روسیه در اختیار سویه کاپ و بخشی از بازار نیز در اختیار سویه هوبارد است.

دولت روسیه به منظور کاهش وابستگی به واردات سویه خارجی در پی تولید سویه تجاری داخلی بوده است و در سال های گذشته سویه‌های تجاری با نام‌های اسیمنا-۷ و اسمینا-۸ را به بازار معرفی کرد اما این دو سویه بازخورد مناسبی را از سوی مرغداران به همراه نداشت.

موفقیت دولت روسیه در ایجاد سویه تجاری اسمینا-۹

تلاش‌های دولت روسیه برای ایجاد سویه تجاری مناسب بعد از سال‌ها نتیجه داد چرا که اخیرا این کشور نسل جدیدی از سویه های تجاری به نام اسمینا-۹ را به بازار معرفی نمود به طوری که استقبال مرغداران را به همراه داشته است. زیرا اسمینا-۹ تقریباً در تمام پارامترهای تولیدی و عملکردی نسبت به سویه‌های قبلی برتری دارد.

ایجاد مرکز اصلاح‌نژادی برای سویه جوجه گوشتی اسمینا-۹ در روسیه

افزایش وزن اسیمنا-۹ در ۳۵ روزگی معادل حدود ۲.۳ کیلوگرم است که نسبت به اسمینا-۸ حدود ۱۵۰ گرم افزایش وزن بیشتری دارد. متوسط افزایش وزن روزانه اسیمنا-۹ حدود ۶۳ گرم برآورد شده است.

همچنین شاخص کارایی تولید[۱] در جوجه‌های گوشتی اسمینا-۸ از ۳۱۵ واحد به ۳۸۵ واحد در جوجه گوشتی اسیمنا-۹ ارتقاء یافته است که این مسئله نشان از بهبود سویه اسمینا دارد. از سوی دیگر میزان چربی حفره بطنی در اسمنا-۹ از ۱.۴ درصد به ۱.۲ درصد کاهش یافته است. با این وجود به اعتقاد دانشمندان روسی سلامتی پرنده و طعم بهتر اسیمنا-۹ از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی این پرنده محسوب می‌شود.

سویه جوجه گوشتی اسمینا-۹ قدرت رقابت بالایی با سویه راس دارد

از سوی دیگر دیمیتری افیموف، مدیر موسسه تحقیقاتی و فناوری پرورش طیور در آکادمی علوم روسیه اظهار داشت: آزمایشات بسیاری در سطح مزارع تجاری میان اسمینا-۹ و سویه راس انجام شده است. در این آزمایشات عملکرد مثبت سویه اسمینا-۹ نسبت به راس کاملا مشهود بوده است. در واقع سویه اسیمنا-۹ از لحاظ عملکردی در حین پرورش و همچنین کیفیت و سلامتی گوشت بعد از کشتار از سویه وارداتی راس برتری داشته است.

از طرفی علاوه بر طعم بهتر و کیفیت بالای گوشت در اسیمنا-۹، قیمت تمام شده در جوجه های یک روزه این سویه نسبت به سویه راس ۲۵ الی ۵۰ درصد ارزان‌تر است.

استقبال گسترده مرغداران روسی از سویه تجاری داخلی

عملکرد بهتر اسمینا-۹ نسبت سویه راس باعث شده است تا بسیاری از مرغداران روسی علاقه‌مند به پرورش این سویه داخلی شوند و اقدام به سفارش این پرنده نمایند. اما در حال حاضر آمادگی لازم جهت تولید انبوه جوجه‌های گوشتی یک روزه سویه اسمینا-۹ در روسیه فراهم نشده است. در این شرایط سرعت بخشیدن به تولید جوجه یک روزه اسمینا-۹ در کوتاه مدت بسیار ضروری است.

آلبرت داولیف، رئیس شرکت مشاوره کشاورزی در روسیه اظهار داشت: مدیریت زمان به منظور تجاری سازی یک سویه جوجه‌گوشتی بسیار حائز اهمیت است زیرا معرفی یک سویه جدید به سراسر کشور چندین سال زمان می‌برد و این خطر که پارامترهای عملکردی سویه تجاری مورد نظر تا زمانی که به مقیاس صنعتی در سطح کشور گسترش یابد قدیمی و غیر قابل رقابت شود وجود دارد. چرا که سایر شرکت‌های تولیدکننده سویه تجاری همچون آویاژن و کاپ نیز دائما در حال بهبود ژنتیکی محصولات خود هستند.

اسمینا-۹ صنعت مرغداری روسیه را طی ۱۰ سال آینده تسخیر می‌کند

براساس تصمیم دولت روسیه تا سال ۲۰۲۵ میزان سهم سویه اسمینا-۹ در بازار این کشور ۱۵ درصد است اما براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته باید طی فرآیند ۷ الی ۱۰ ساله تمام مرغداران روسی به پرورش سوی داخلی اسمینا-۹ روی بیاورند.

روسیه علاوه بر این که تلاش می‌کند به چنان پیشرفتی برسد که از واردات محصولات ژنتیکی بی نیاز شود و در تولید گوشت مرغ، تخم مرغ و بوقلمون به خوداتکایی کاملی دست پیدا نماید. چشم اندازه‌های بلندی نیز جهت صادرات سویه اسمینا-۹ به کشورهایی همچون قزاقستان، بلاروس، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان دارد.

پینوشت:

[۱] در حال حاضر جهت ارزيابي عملكرد يک سویه تجاری در سالن پرورش مرغ گوشتی تنها ضريب تبديل مطرح نبوده و محاسبه  شاخص کارایی توليد ملاک است چرا که شاخصی کامل‌تر، دقیق‌تر و در بر گيرنده فاكتور هايی چون میانگین وزن کشتار (میانگین وزن پایان دوره پرورش یا وزن نهایی) درصد تلفات و ماندگاری گله، سن کشتار (طول دوره پرورش) و ضريب تبديل است. هر مقدار اين عدد بزرگتر باشد نشان دهنده‌ی مديريت خوب پرورش گله و عملکرد مناسب سویه است.

منبع: Poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.