۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۵۴۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

لهستان بیش از ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از زغال سنگ تامین می‌کند که آلاینده‌ترین سوخت فسیلی محسوب می‌شود. تحقق شعارهای اقلیمی برای این کشور عضو اتحادیه اروپا تا پیش از این نیز تقریبا غیرممکن بود و وقوع بحران‌های ناشی از جنگ اوکراین شرایط را به مراتب وخیم تر کرده و لهستان را به سمت افزایش سهم زغال سنگ سوق داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد لهستان یکی از کشورهایی است که بیشترین وابستگی را در تامین انرژی به زغال سنگ دارد. در سال ۲۰۱۰ سهم زغال سنگ از سبد انرژی لهستان بیش از ۸۶ درصد بود و با تلاش این کشور برای کاهش سهم این حامل انرژی، سهم آن در سال ۲۰۲۱ به حدود ۷۰ درصد رسید و در مقابل سهم گاز افزایش یافت. اما این کشور همچنان وابستگی شدیدی به زغال سنگ دارد و تحولات اخیر بازارهای جهانی انرژی، تلاش مقامات لهستانی برای کاهش سهم زغال سنگ از سبد انرژی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

تحقق اهداف توافق اقلیمی پاریس در ابهام

وابستگی بالای ۷۰ درصدی لهستان در تامین انرژی به زغال سنگ، به وضوح خلاف سیاست‌های اقلیمی اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا بارها بر التزام خود به تحقق اهداف توافق اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ بین کشورهای جهان منعقد شد تاکید کرده است، اما نگاهی به عملکرد کشورهای عضو همچون لهستان نشان می‌دهد تا به حال مسیر تحقق این اهداف طی نشده و وقوع بحران‌های جدید، این اتحادیه را سال‌ها از تحقق اهداف دورتر کرده است.

به طور خاص لهستان از جمله کشورهایی است که وابستگی به شدت بالایی به سوخت‌های فسیلی دارد و وابستگی این کشور به زغال سنگ است که به نوعی آلاینده‌ترین حامل انرژی در بین سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود.

تشدید چالش‌های لهستان در مسیر حذف زغال سنگ از سبد انرژی

تحقق سناریو قطع کامل وابستگی به سوخت‌های فسیلی و «کربن صفر» اروپا، برای لهستان تا پیش از این نیز تقریبا غیرممکن بود؛ اما وقوع جنگ اوکراین و بحران در بازارهای جهانی انرژی شرایط را به مراتب سخت تر کرده است. لهستان برای کاهش سهم زغال سنگ از سبد انرژی خود روی گاز ارزان قیمت روسیه حساب کرده بود، اما با وقوع جنگ، لهستان در تامین گاز نیز با مشکل مواجه شده است و راهی جز افزایش تولید داخلی این حامل انرژی آلاینده پیش رو ندارد.

لهستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زغال سنگ در اروپاست، اما تا پیش از شروع جنگ، بخش زیادی از نیاز خود به این حامل انرژی را از روسیه وارد می‌کرد. امروز به دلیل تحریم‌های اروپا لهستان از گاز و زغال سنگ روسیه محروم مانده است و بر اساس گزارشات میدانی، مردم این کشور برای تامین زغال سنگ مورد نیاز خود در فصل زمستان، چندین روز در خودروهای خود در صف منتظر می‌مانند.

توقف برنامه‌های اقلیمی لهستان با هدف تضمین امنیت انرژی

این شرایط مسئولین لهستان را به سمت تدوین یک برنامه جایگزین سوق داده است. برخی نهادهای مشاور دولت لهستان در گزارشات رسمی خود با اشاره به شرایط موجود در بازارهای جهانی انرژی، به دولت این کشور پیشنهاد کرده‌اند برای کاهش احتمال وقوع رکود اقتصادی و فقر انرژی، سرعت اجرای برنامه‌های گذار انرژی را کاهش دهند یا آن‌ها را به کلی متوقف کنند؛ چراکه در غیر اینصورت این کشور با بحرانی بزرگتر مواجه می‌شود.

در حال حاضر از نظر اقتصادی، زغال سنگ دیگر یک گزینه پر هزینه محسوب نمی‌شود؛ چراکه جایگزین ارزان قیمتی همچون گاز روسیه ندارد. اما تداوم استفاده از زغال سنگ نیز برای لهستان پر هزینه است و این کشور مجبور است مجوز استفاده از زغال سنگ را از نهادهای اتحادیه اروپا خریداری کند. مجموع این هزینه‌ها سرمایه‌های دولت لهستان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.