۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۴۹۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

با آغاز جنگ اوکراین خودکفایی روسیه در تامین موادغذایی اساسی همچون گوشت مرغ و تخم‌مرغ با چالش رو به رو شد؛ چرا که تحریم‌ها ضمن افزایش تورم در این کشور، امکان تامین مواد اولیه صنعت طیور را با محدودیت مواجه کرد. با وجود افزایش هزینه‌های تولید دولت روسیه از افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ جلوگیری می‌کند که زیان مرغداران را موجب شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد خودکفایی راهبرد اصلی روسیه در تامین موادغذایی است. این کشور سال‌ها جهت رسیدن به این اصل تلاش می‌کند تا از این طریق ضمن کاهش واردات محصولات کشاورزی، اقتصاد خود را در برابر تحریم‌های غرب تقویت کند. در سال ۲۰۱۸، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خودکفایی را محقق شده دانست؛ چرا که روسیه در موادغذایی اساسی از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ به طور کامل خودکفا شد.

آغاز جنگ روسیه و اوکراین باعث خروج بسیاری از شرکت‌های غربی از بازارهای روسیه شده است. به طور رسمی ۵۰۰ شرکت و برند معتبر غربی اعلام کردند که از بازارهای تجاری روسیه خارج می‌شوند. با آغاز تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه، قراردادهای شرکت‌های پیشرو حمل و نقل دریایی با روسیه لغو شد و همچنین ۷۰ درصد سیستم بانکی این کشور نیز با محدودیت رو به رو شد. با این وجود ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال بررسی ضربه‌های اقتصادی جدید به روسیه هستند.

در همین راستا با آغاز جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودکفایی این کشور در تامین گوشت مرغ و تخم مرغ تحت الشعاع قرار گرفته و خودکفایی این کشور با چالش مواجه شده است.

مرغداران روسی برای تامین جوجه یک روزه مورد نیاز با مشکل رو به رو شدند

لیوبوف ساوکینا، مدیر بازرگانی اتحادیه خوراک روسیه ظهار داشت: در حال حاضر مرغداران روسی با مشکلاتی در تامین تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار جهت جوجه‌کشی برای تولید جوجه یک روزه مواجه هستند، زیرا روسیه تا حد زیادی در این بخش به واردات وابسته است.

وی افزود: اقداماتی برای غلبه بر وابستگی و کاهش واردات تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار در حال انجام است اما چالش اصلی در بخش تولید بوقلمون است زیرا کمبود تخم نطفه دار بوقلمون نزدیک به ۵۰ میلیون عدد در سال تخمین زده می‌شود.

اتحادیه اروپا کامیون های روسی و بلاروسی را تحریم کرد

صادرات بیشتر تجهیزات صنعت طیور به روسیه متوقف شده است، زیرا اتحادیه اروپا پس از اعمال بسته پنجم تحریم‌های خود، به کامیون‌های روسی و بلاروسی دستور داد تا تاریخ ۱۶ آوریل خاک اروپا را ترک کنند. طبق آخرین بسته تحریم‌ها، کامیون‌های روسیه و متحد آن بلاروس از ورود قانونی به هر کشور عضو اتحادیه اروپا منع شده اند.

حدود ۸۰ درصد از تجهیزات نصب شده در مرغداری‌های روسیه وارداتی است. با این حال بیشتر این تجیهزات در ۵ یا ۶ سال گذشته نصب شده‌اند و نسبتاً جدید هستند به همین دلیل میزان فرسودگی صنعت طیور در روسیه پایین است.

سرگئی میخنیوک، مدیر اجرایی اتحادیه ملی خوراک روسیه مطرح کرد که بازار افزودنی‌های خوراک نیز دچار مشکل شده است زیرا کشورهای غیردوست عبور محموله به روسیه از جمله افزودنی‌های خوراک را محدود می‌کنند.

دولت روسیه از افزایش قیمت «گوشت مرغ» و «تخم مرغ» جلوگیری می‌کند

براساس پیش بینی‌ها با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، رشد اقتصادی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد کاهش می‌یابد و تورم این کشور در تابستان امسال به ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت. این بحران اقتصادی قدرت خرید مردم روسیه را کاهش داده و مصرف پروتئین حیوانی همچون گوشت مرغ و تخم‌مرغ را تهدید می‌کند.

از طرفی مرغداران روسیه نسبت به افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید گوشت مرغ و تخم مرغ هشدار می‌دهند به طوری که چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نهایی ندارد. اما در مقابل دولت روسیه، شرکت‌هایی را که قیمت محصول خود را افزایش داده اند تهدید به مجازات می‌کند.

بورووسکایا، سخنگوی مرغداری مستقر در تیومن، به روزنامه محلی کومرسانت گفت: قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار روسیه تحت تأثیر نرخ بهره بانکی و افزایش هزینه‌های تولید شامل خوراک، کشتار و بسته بندی در حال افزایش است. اما همچنان دولت اصرار به جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دارد که این امر عامل زیان مرغداران شده است.

منبع: poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.