۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۹۷۲ ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مهدی قربانیان
۰

ترکیه می‌تواند اروپا را به کشورهای غنی از گاز مانند آذربایجان، ترکمنستان، ایران و عراق مرتبط کند. این کشور در قلب سیستم خط لوله کریدور گاز جنوبی (SGC) قرار دارد. از این نظر ساخت خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) و خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) برای ترکیه و به جهت تنوع‌بخشی صادرات گاز به اروپا حائز اهمیت می‌شود. ترکیه برنامه‌های اکتشافی گاز در دریای سیاه را نیز آغاز کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه از تحریم صادرات گاز به اروپا به عنوان برگ برنده در مقابل تحریم‌های اقتصادی و مالی اروپا استفاده کرده است. قیمت بالای انرژی در اتحادیه اروپا موجب گرانی حمل و نقل و مواد غذایی شد و همین وضعیت کشورهای اروپایی را مجبور به ایجاد جایگزین کرده است. در این گزارش به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اکتشافی و صادراتی ترکیه در بحران انرژی اروپا با توجه به گزارش‌های خبرگزاری‌های رسمی ترکیه مانند آناتولی (Anadulu) و آنکا (Anka) پرداخته می‌شود.

اقدامات متقابل اتحادیه اروپا در برابر تحریم گازی روسیه

کشورهای اروپایی برنامه‌های متنوعی مانند «تنوع‌بخشی به تولید»، «تنظیم‌گری مالیاتی» و «بهینه‌سازی مصرف» را در پیش گرفته‌اند. فرانسه صنعت برق را ملی می‌کند و قصد دارد تا نیروگاه‌های هسته‌ای را احیا کند. در انگلستان وضع مالیات‌های اضافی بر سود شرکت‌های انرژی مطرح است. آلمان و بلژیک نیز به دنبال احیاء برنامه‌های هسته‌ای کنار گذاشته شده هستند. در فرانسه، هلند و دانمارک کارزار تبلیغاتی کاهش مصرف برق و خاموشی آن راه‌اندازی شده است. علاوه بر اقدامات مذکور اتحادیه اروپا به دنبال تنوع‌بخشی و عدم وابستگی به روسیه برای تامین گاز است که در ادامه نقش ترکیه در این تنوع‌بخشی توضیح داده خواهد شد.

خطوط لوله انتقال گاز ترکیه راه‌حلی بلندمدت برای بحران انرژی اروپا

برنامه اتحادیه اروپا جهت ایجاد جایگزین برای گاز روسیه نقشی برای مدیترانه شرقی در نظر نگرفته است. طبق این برنامه تقریبا ظرف ۵ سال یک سوم گاز وارداتی از روسیه جایگزین خواهد شد و بخشی از بحران انرژی اروپا حل می‌گردد.

گاز طبیعی مایع (LNG) صادراتی از مصر در ماه‌های ابتدایی سال به طور کامل به بازارهای اروپایی منتقل شد. اگر تاسیسات گاز طبیعی مایع در مصر بتواند با ظرفیت کامل کار کند، مجموعا ۱۹ میلیارد متر مکعب حجم خواهد داشت. گاز مایع گران قیمت است اما به عنوان یک راه‌حل موقت برای معامله اروپایی‌ها با قطر، نیجریه و آمریکا و دیگر کشورها فراهم نشده است. همچنین گاز رژیم صهیونیستی نیز برای تامین گاز طبیعی اروپا مورد توجه قرار گرفته است.

توافق بین رژیم صهیونیستی، مصر و اتحادیه اروپا راه حل بلندمدتی برای جریان گاز کافی نمی‌تواند باشد. اگر اروپا خواهان یک راه حل بلندمدت است، باید خطوط لوله بیشتری داشته باشد که عرضه گاز ارزان‌تر و پایدارتری نسبت به گاز طبیعی مایع ارائه کند. در حالی که جایگزین‌هایی در دریای شمال، نروژ، شمال آفریقا، خاورمیانه، قفقاز و ایالات متحده وجود دارد، موانع فنی، زیرساختی و زمانی وجود دارد که خرید را پیچیده می‌کند. آنچه ترکیه را به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به کشوری با ارزش و مهم تبدیل می‌کند، اطمینان از منابع تامین جدید در این زمینه است. در گذشته برنامه‌های جدی برای انتقال گاز به اروپا از طریق ترکیه وجود داشت، اما تعداد بسیار کمی از آنها محقق شد.

ترکیه اروپا را به کشورهای غنی از گاز مانند آذربایجان، ترکمنستان، ایران و عراق مرتبط می‌کند، ترکیه در قلب سیستم خط لوله کریدور گاز جنوبی (SGC) قرار دارد که هدف آن افزایش و تنوع بخشیدن به عرضه انرژی اروپا از طریق آوردن منابع گاز از دریای خزر به بازارهای اروپا بدون دخالت روسیه است. از این نظر، ساخت خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) و خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) برای ترکیه بسیار مهم است. با این حال، این همکاری هنوز به طور کامل در سطح مطلوب توسعه نیافته است.

آغاز اکتشافات ترکیه برای گاز طبیعی در دریای سیاه

ترکیه علاوه بر نقش واسطه‌گری برای انتقال گاز به اروپا، برنامه‌های اکشتافی را نیز در دریای سیاه برای افزایش عرضه گاز و کاهش بحران انرژی اروپا دنبال می‌کند. این کشور در درحال تکمیل تاسیسات مرتبط با استخراج و انتقال گاز طبیعی در عمق ۲۲۰۰ متری دریای سیاه است. تا تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ کیلومتر از خط لوله دریایی تکمیل شده و ۵۰ کیلومتر دیگر آن نیز درحال اجرا است. استفاده از منابع گازی استخراج شده از دریای سیاه در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

افزایش صادرات بخاری‌های برقی به اروپا در بحبوحه بحران انرژی اروپا

علاوه بر اقداماتی که در سطح مقامات دولتی می‌تواند انجام بگیرد، شرکت‌های خصوصی ترکیه نیز در حل بحران انرژی اروپا نقش ایفا کرده‌اند. شرکت صنعت و تجارت تجهیزات برقی ترکیه (Cemsan) که از سال ۱۹۸۰ تاسیس شده است، از سال ۲۰۰۰ شروع به تولید بخاری‌های مادون قرمز برقی کرده است. این شرکت به دلیل افزایش سفارشات به ویژه از کشورهای اروپایی که دچار کمبود انرژی هستند، تولید روزانه خود را ۹۰ درصد افزایش داده است و از ۳۰۰ به ۷۰۰ بخاری رسانده است. تقاضای بسیاری از کشورها به ویژه آلمان، هلند، سوئیس و فرانسه را برآورده توسط این شرکت برآورد شده است و هم اکنون به حدود ۶۰ کشور صادرات انجام می‌دهد که نمایندگی دائمی نیز در آنها دارد.

منابع:

  1. خبرگزاری آناتولی: جایگاه ترکیه در کریدورهای گازی جدید برای تامین گاز اروپا
  2. خبرگزاری آناتولی: آغاز استفاده ترکیه از منابع گازی دریای سیاه
  3. خبرگزاری آناتولی: صادرات بخاری‌های برقی شرکت ترکیه‌ای به اروپا
  4. خبرگزاری آنکا: بهترین بحران انرژی جهان برای ترکیه

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.