۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۵۴۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

هند برنامه بلندپروازانه‌ای برای انعقاد توافق دوجانبه تجارت آزاد با دیگر کشورها و بلوک‌های منطقه‌ای آغاز کرده است. کشورهای آمریکای لاتین و اعضای مرکوسور نیز تمایل خود به توسعه موافقتنامه تجارت محدود بین این کشورها و هند که در سال ۲۰۰۵ به امضاء رسید را نشان داده‌اند. اعضای مرکوسور و به ویژه برزیل با تأکید بر وجود ظرفیت در حوزه‌هایی مانند انرژی و محصولات کشاورزی، خواهان انعقاد توافق تجارت آزاد دوجانبه با هند هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد هند و کشورهای عضو مرکوسور در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ مذاکرات خود به منظور انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی را با یکدیگر آغاز کردند. این توافق تجارت ترجیحی پس از ۶ دور مذاکره نهایی شد و دو طرف در ۱۹ مارس ۲۰۰۵ پس از پایان نشست کشورهای گروه ۲۰ در دهلی نو آن را امضاء کردند. هدف این توافق تجارت ترجیحی، گسترش و تقویت روابط موجود بین هند و مرکوسور و توسعه آن به توافق تجارت آزاد بین کشورهای مزبور در آینده بود.

هند و برزیل شرکای مطلوب تجاری

آندره آرانا دلاگو سفیر برزیل در هند می‌گوید: «برزیل و هند هیچ‌گونه مشکل ژئوپلیتیکی ندارند و دو کشور شرکای ایده‌آلی در حوزه انرژی و مواد غذایی هستند. برزیل قادر به تأمین محصولات کشاورزی مورد نیاز طبقه متوسط رو به رشد هند و تأمین انرژی برای صنایع این کشور است.»

دلاگو ادامه داد: «هند جزء اولین کشورهایی بود که پذیرفت برزیل بازیگر مهمی در حوزه نفت است. ما امروز هفتمین تولیدکننده و هفتمین مصرف‌کننده نفت هستیم و به زودی به پنجمین تولیدکننده و مصرف‌کننده آن در دنیا تبدیل می‌شویم. با توجه به این که برزیل بازیگر جدیدی در این صنعت است، این مهم است که ما با هند به عنوان یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان رابطه نزدیک داشته باشیم.»

لزوم انعقاد توافق تجارت آزاد دوجانبه هند و مرکوسور

دلاگو اظهار کرد: «بعد از انعقاد توافق تجارت ترجیحی، مبادلات تجاری دو کشور افزایش یافته است و من معتقدم دستیابی به هدف تجارت ۱۵ میلیارد دلاری بین دو کشور در دسترس است. تنها دلیل ما نفت نیست چرا که برزیل قادر به تولید محصولات کشاورزی است. چند سال پیش برزیل هیچ سیبی به هند صادر نمی‌کرد اما اکنون این کشور بزرگ‌ترین مقصد صادراتی سیب برزیلی است. با رشد طبقه متوسط در هند و افزایش تقاضا در این کشور، برزیل یک شریک تجاری طبیعی خواهد بود چرا که ما قابلیت افزایش تولید در بسیاری از محصولات صادراتی خود را داریم.»

سفیر برزیل درباره توافق تجارت محدود هند و مرکوسور گفت: «این توافق تجاری محدود است و لیست بسیار کمی از محصولات را برای کاهش تعرفه واردات دربرمی‌گیرد. اگرچه طرفین در حال مذاکره برای گسترش دامنه توافق تجارت محدود به محصولات و کالاهای بیش‌تری هستند اما هند و مرکوسور آمادگی دستیابی به یک توافق جامع‌تر را دارند. من معتقدم زمان آن رسیده که به توافق تجارت آزاد بین هند و مرکوسور فکر کنیم.»

برنامه بلندپروازانه هند برای انعقاد توافق تجارت آزاد دوجانبه

در حال حاضر هند برنامه بلندپروازانه‌ای را برای انعقاد توافق تجارت آزاد دوجانبه و چندجانبه با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای پیگیری می‌کند. به عنوان مثال این کشور علاوه بر مذاکرات دوجانبه با کشورهایی مانند آرژانتین و برزیل در خصوص دستیابی به توافقات تجاری همزمان برای با مرکوسور و دیگر بلوک‎‌های منطقه‌ای در جهان مذاکره و رایزنی می‌کند.

این دیپلمات برزیلی در پایان خاطر نشان کرد: «زمانی که جنگ بین روسیه و اوکراین شروع و عرضه برخی محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی کاهش پیدا کرد، هند مذاکرات منظمی را با برزیل و برخی دیگر از کشورها به منظور تنوع‌بخشی به مسیرهای وارداتی خود شروع کرد. این موضوع به بهبود تجارت بین برزیل و دیگر اعضای مرکوسور با هند کمک کرد و نشان داد دو طرف ظرفیت بزرگی برای همکاری متقابل اقتصادی و تجاری دارند. برزیل، هند و اعضای مرکوسور اقتصادهای بزرگی هستند و اختلافات ژئوپلیتیک با یکدیگر ندارند، بنابراین زمان برنامه‌ریزی‌های استراتژیک‌تر بین طرفین فرا رسیده است. انعقاد توافق تجارت آزاد دوجانبه می‌تواند یکی از این برنامه‌ها باشد.»

منابع:

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هند

Financial Express

Mint

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.