۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۲۰۶ ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

در حالیکه چین و اروگوئه برای دستیابی به توافق دوجانبه تجارت آزاد با یکدیگر مذاکره می‌کنند، برخی از کشورهای عضو سازمان منطقه‌ای مرکوسور در آمریکای جنوبی، با ابراز نگرانی از نتیجه احتمالی این توافق، خواستار احتیاط بیش‌تر اروگوئه در این خصوص شده‌اند. دولت جدید اروگوئه یکی از اولویت‌های اصلی خود را افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با چین و دستیابی به توافق دوجانبه تجارت آزاد با این کشور اعلام کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد درحالیکه چین و اروگوئه برای دستیابی به توافق دوجانبه تجارت آزاد مذاکره می‌کنند، رهبران برخی از کشورهای عضو مرکوسور[۱] (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) مانند آرژانتین و پاراگوئه در اجلاس اخیر خود خواستار اتحاد منطقه‌ای شدند. اولین نشست مرکوسور بعد از پایان همه‌گیری ویروس کرونا تحت تأثیر مذاکرات تجاری چین و اروگوئه در هفته گذشته برگزار شد. روسای جمهور کشورهای عضو این سازمان منطقه‌ای خواهان احتیاط بیش‌تر اروگوئه نسبت به نتیجه احتمالی توافق تجارت آزاد با کشور چین شدند و نسبت به آسیب دیدن مرکوسور و بازار کشورهای منطقه آمریکای لاتین هشدار دادند.

اختلاف بین اعضای مرکوسور بر سر امضای توافق تجاری بین چین و اروگوئه منجر به این شد که دولت‌ها در پایان نشست، بر خلاف رویه همیشگی اعلامیه مشترکی را امضاء و اعلام نکنند؛ اروگوئه نمی‌خواهد از سندی حمایت کند که به این کشور اجازه امضای توافق تجارت آزاد با کشورهای خارج از بلوک را نمی‌دهد.

توافق دوجانبه تجارت آزاد با چین اولویت دولت جدید اروگوئه

چین در سال‌های گذشته در تلاش بوده است تا نفوذ اقتصادی و تجاری خود را به منطقه آمریکای لاتین گسترش دهد. اروگوئه یکی از کشورهایی است که پکن حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است و به همین منظور در سال‌های گذشته روابط خود را با این کشور تقویت کرده است.

لوئیس لاکال پو رئیس جمهور جدید اروگوئه که در سال ۲۰۲۰ به قدرت رسید، یکی از اهداف اصلی دولت جدید اروگوئه را دستیابی به توافق تجارت آزاد با دولت چین قرار داده است، البته این مذاکرات در دولت‌های قبل نیز در جریان بوده است و دو کشور تمایل خود به افزایش همکاری‌های اقتصادی را بارها اعلام کرده‌اند.

روابط چین و اروگوئه رو به توسعه است

روابط چین و اروگوئه به ویژه در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری تجاری در سال‌های گذشته به صورت مداوم در حال گسترش بوده است. چین در دوران همه‌گیری ویروس کرونا به اولین ارائه دهنده واکسن به اروگوئه تبدیل شد و نقش مهمی در مدیریت این بحران داشت.

از سال ۲۰۱۶ شرکت‌ هواوی[۲] حضور فعالی در بازار اروگوئه داشته است. در سال ۲۰۱۹ سازمان مخابرات اروگوئه یادداشت تفاهمی با شرکت هواوی برای همکاری در زمینه فناوری اینترنت ۵G امضاء کرد. شرکت‌های چینی در فروش وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه با انرژی تجدیدپذیر نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

در حوزه زیرساختی نیز شرکت‌های چینی در حال بررسی ساخت یک خط ریلی برای اتصال معدن آراتیری اروگوئه به سواحل این کشور هستند. سازمان نفت اروگوئه امیدوار به جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در حفاری دریایی است.

چین همچنین روابط دفاعی و امنیتی با اروگوئه دارد. در سال ۲۰۱۷ پکن اعلام کرد سالانه به میزان ۵ میلیون دلار وسایل و تجهیزات نظامی به اروگوئه اهدا می‌کند. در آگوست سال میلادی جاری نیز کنگره اروگوئه اعلام کرد، توافقنامه‌ای که سال ۲۰۱۹ در حوزه همکاری‌های دفاعی بین دو کشور امضاء شده بود را تصویب کرده است.

چین از توافق تجارت آزاد با اروگوئه چه می‌خواهد

در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ روابط تجاری چین و اروگوئه رشد ۱۹ برابری را نشان می‌دهد. بر خلاف بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، اروگوئه تراز تجاری نسبتاً مطلوبی با چین داشته است که عمدتاً به دلیل صادرات مواد اولیه و محصولات کشاورزی است. ۹۰ درصد صادرات اروگوئه به چین را مواد اولیه و محصولاتی نظیر سویا، چوب و گوشت تشکیل می‌دهند.

چین در تلاش برای سرمایه‌گذاری زیرساختی و تجاری در اروگوئه است و از این طریق می‌خواهد با تنوع بخشی به مسیرهای ورودی مواد معدنی، کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مورد نیاز خود، ضریب آسیب‌پذیری خود در تنش‌های احتمالی آینده با دیگر قدرت‌های بزرگ اقتصادی را کاهش دهد.

پی‌نوشت:

[۱] مرکوسور یک معاهده تجارت منطقه‌ای است که در سال ۱۹۹۱ میان کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه امضاء شد و هدف آن ارتقای تجارت آزاد، تبادل آزادنه محصولات و نیروی انسانی و دستیابی به واحد پول مشترک عنوان شد. ونزوئلا نیز در سال ۲۰۰۵ بعد از یک دهه تلاش به عضویت رسمی این سازمان درآمد.

[۲] Huawei

منبع:

The Global Americans

Dialogo Chino

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.