۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۱۶۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سریلانکا در ماه‌های اخیر با موج گسترده‌ای از اعتراضات سیاسی روبرو بوده است. بحران‌های عمیق اقتصادی از جمله کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت در کنار تورم بیش از ۶۰ درصدی این کشور را با تنگناهای مالی روبرو کرده است. سریلانکا برای مدیریت بحران اقتصادی خود، راه‌حل استفاده از میر کارت روسیه به منظور تسهیل شرایط ورود گردشگران روسی به خاک این کشور و ایجاد انگیزه برای مسکو در خصوص اعطای وام به سریلانکا در خرید نفت را در پیش گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد سریلانکا که در سال‌های گذشته با بحران‌های اقتصادی متعددی روبرو بوده است، در حال مذاکراه برای استفاده از میر کارت روسیه است. این گفتگوها از چندی پیش بین روسای بانک مرکزی دو کشور شروع شده است.

در همین رابطه گوناواردنا وزیر امور خارجه سریلانکا در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر صحت خبر مذاکره روسیه و سریلانکا به منظور استفاده از میر کارت روسیه، اظهار کرد: «بله، ما به دنبال این هستیم که سیستم پرداخت آسانی برای مردم خود و تجار و گردشگران روسی فراهم کنیم. بانک مرکزی ما در حال بررسی موضوع است.»

تحریم سیستم بانکی روسیه توسط غرب

در اسفند ماه سال گذشته بود که با تصمیم کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی و دیگر بانک‌های روسیه از سیستم پرداخت بین بانکی «سوئیفت» حذف شدند. هدف غرب از این تحریم، ضربه زدن به اقتصاد روسیه و سخت کردن نقل و انتقالات مالی مسکو بود.

در همین راستا سیستم کارت‌های پرداخت بانکی ویزا و مسترکارت نیز خدمات خود به مشتریان روسی را به حالت تعلیق در آوردند. پس از آن بود که مسکو به منظور توسعه زیرساخت‌های بانکی خود و استفاده از سامانه ملی میر کارت در سراسر جهان، تلاش‌های دیپلماتیک تازه‌ای را آغاز و با رهبران سیاسی بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای آسیایی وارد گفتگو در این زمینه شد.

میر کارت روسیه در حال حاضر در کشورهایی مانند ترکیه، ویتنام، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا فعال است و دارندگان آن می‌توانند واریز و برداشت وجه نقد و پرداخت هزینه‌های خود را با این کارت انجام دهند.

سریلانکا به دنبال گسترش روابط با روسیه

هم‌زمان با عمیق شدن بحران اقتصادی در سریلانکا و افزایش دامنه اعتراضات در این کشور نسبت به کمبود مواد غذایی، دارو، سوخت، قطعی برق و تورم لجام گسیخته، مقامات سریلانکایی تلاش خود برای متقاعد کردن کشورهایی مانند چین (بزرگترین صادرکننده به سریلانکا) و روسیه (یک از صادرکنندگان اصلی مواد غذایی به سریلانکا) به منظور کمک به این کشور بحران زده را آغاز کردند.

در همین راستا وزیر حمل و نقل سریلانکا درباره افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین روسیه و سریلانکا اعلام کرد: «ما در تلاش هستیم، پروازهای بین دو کشور را برقرار کنیم و بعد از آن پرواز بین سایر شهرها نیز برقرار خواهد شد.»

هدف اصلی سریلانکا برای استفاده از میر کارت روسیه

بر اساس آمار سازمان گردشگری سریلانکا در سال ۲۰۲۱ با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، حدود ۱۷۰۰۰ گردشگر روسی از این کشور جزیره‌ای بازدید کردند و از این حیث روسیه جزء کشورهای برتر محسوب می‌شود. گفته می‌شود با پایان اعتراضات سریلانکا، سیر ورود گردشگران به این کشور، به خصوص گردشگران روسی که امسال به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند به اروپا سفر کنند، سیر صعودی خواهد گرفت و مقامات کلمبو (پایتخت سریلانکا) درصدد هستند با استفاده از میر کارت روسیه، شرایط ورود گردشگران روسی را به کشور خود تسهیل کنند.

مقامات سریلانکایی همچنین در حال گفتگو برای دریافت وام از روسیه به منظور واردات نفت مورد نیاز خود از این کشور هستند و این مسأله هم یکی دیگر از انگیزه‌های سریلانکا برای پیوستن به سامانه ملی پرداخت روسیه است.

منبع:

پایگاه خبری المیادین

پایگاه خبری آسیا نیوز

پایگاه خبری یوروپین تایمز

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.