۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۷۳۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و ایران قصد افزایش مبادلات با ارز‌های ملی خود به جای دلار آمریکا و یورو را دارند. به گفته وزارت خارجه روسیه، سهم تراکنش‌های با ریال و روبل در سال ۲۰۲۱، رقمی حدود ۶۰ درصد کل تراکنش‌های بین دو کشور بود که این سهم در حال افزایش است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: ما به همکاری با ایران و افزایش عملیات‌های تجاری، با ارزهای ملی ادامه خواهیم داد. در سال ۲۰۲۱، سهم تراکنش‌های با ریال و روبل، رقمی حدود ۶۰ درصد کل تراکنش‌های بین دو کشور بود و گمانه‌زنی‌ها حاکی از افزایش بیشتر این رقم در آینده است.

افزایش حجم تراکنش‌ها با وجود تحریم‌های غرب

این مقام روسی همچنین خاطرنشان کرد: تعامل با ایران از طریق بانک‌های مرکزی دو کشور و موسسات اعتباری مالی انجام خواهد پذیرفت. در پایان ژانویه، تشکیل شدن یک کانال ارتباطی مستقیم بین بانک‌های روسیه و ایران که SPFS و SEPAM هستند، فرایند انتقالات بانکی را تسهیل بخشید. این اقدامات امکان انجام تراکنش‌های فرامرزی را بدون استفاده از سامانه انتقالات مالی غربی، یعنی سوئیفت فراهم می‌کند.

سهم ۶۰ درصدی تراکنش‌های ایران و روسیه با ارزهای ملی

همکاری روسیه و ایران در سال گذشته در میانه تحریم‌های غرب علیه دو کشور تسریع شد. در طول سال ۲۰۲۲، کشورها به توافق‌هایی دست یافتند که همکاری‌ها را گسترش می‌داد. این توافقات از قراردادهای تولید و خرید و فروش توربین‌ها، قطعات یدکی و تجهیزات هواپیمایی گرفته تا قراردادهای ساخت مشترک خطوط لوله گاز طبیعی را شامل می‌شد.

سهم ۶۰ درصدی تراکنش‌های ایران و روسیه با ارزهای ملی دو کشور، حکایت از کارکرد صحیح سامانه نقل و انتقالات مالی بین دو کشور دارد. حتی می‌توان انتظار داشت، با افزایش بیشتر سهم پول‌های ملی در تراکنش‌های بین بانکی، در آینده با پیوستن کشورهای بیشتر به این سامانه، جایگزین سوئیفت غربی شود. بستن قراردادهای دو جانبه بیش‌تر نیز می‌تواند فرایند خنثی سازی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.