۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۰۴۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: محسن شاطری
۰

پیش‌بینی‌ها همچنان بر افزایش قیمت گاز طبیعی تاکید دارند. برخلاف افزایش قیمت گاز طبیعی، وضعیت ذخایر در آمریکا بهبود نیافته است و تولیدکنندگان گاز طبیعی در آمریکا نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای کشورشان و سطح جهان باشند. علاوه بر نزدیک شدن به فصل سرما، تولید برق بوسیله گاز طبیعی تقاضای آن را بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد داد. افزایش قیمت گاز طبیعی در آینده چالشی جدی برای واردکنندگان و مصرف کنندگان این حامل انرژی خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته گذشته‌های برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که قیمت گاز طبیعی در آمریکا پس از توافق آزمایشی اتحادیه‌های کارگری و شرکت‌های ریلی سقوط کرده است. در واقع قیمت گاز طبیعی حدود یک دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا کاهش یافت که به افزایش موجودی ذخایر کمک کرد.

ذخایر گاز طبیعی آمریکا وضعیت مطلوبی ندارد

اما همچنان میزان ذخایر کمتر از میانگین فصلی خود است، صادرات با نرخ‌های بی‌سابقه درحال انجام است و تولیدکنندگان در حال تلاش برای تامین تقاضای داخل و خارج از کشور هستند. رویترز گزارش داده است که مصرف گاز طبیعی در آمریکا و در سطح جهان، بالاترین رکورد‌ها را ثبت کرده است و تولیدکنندگان شیل که بخش عمده‌ای از تولید گاز طبیعی آمریکا را برعهده دارند، برای تامین این تقاضا دچار مشکل شده اند.

همچنین مجموع میزان ذخایر برای دومین بار در این سال طی ۱۲ سال گذشته، پایین‌ترین مقدار را ثبت کرده است و علیرغم افزایش قیمت‌ها، هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت ذخایر دیده نمی‌شود. هیچکدام از این موارد نوید‌دهنده قیمت‌های پایین‌تر برای گاز طبیعی چه در آمریکا و چه در بازارهای جهانی نیست. آخرین ارقام موید پیش‌بینی‌های انجام شده و نشان‌دهده مشکلات مالی برای مصرف‌کنندگان گاز طبیعی هستند.

در بهار، مدیران یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا ادعا کردند که قیمت گاز با قیمت‌های جهانی تا پایان سال ۲۰۲۲ همگرا خواهد شد. آن‌ها به چیزی اشاره کردند که تحلیلگران اندکی حاضرند به آن اشاره کنند و آن این بود که عمده تولید گاز طبیعی آمریکا از دو میدان مارسلوز[۱] و هاینزویل[۲] با سهم ۴۰ درصدی از میزان کل تولید، صورت می‌گیرد. میدان پرمیان ۱۲ درصد از کل تولید گاز طبیعی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد که بر اساس آخرین داده‌ها تعداد دکل‌های حفاری این میدان برای دو هقته متوالی کاهش پیدا کرده اند. حفاری کمتر به معنی کاهش تولید گاز در آمریکا است.

نبود منابع تولید برق به جز گاز طبیعی، روی تقاضا و قیمت آن اثر گذاشته است

گزارشگر رویترز می‌گوید در این بین، در سمتی دیگر، مقدار تولید برق در آمریکا، طی دوران پسا کرونا رکورد جدیدی را در سال ثبت کرده است که گرمای تابستان نیز در ثبت این رکورد موثر بوده است. سردی زمستان احتمالا مصرف گاز را تشدید خواهد کرد. او خاطرنشان کرد که عاملی دیگر، نبود منابع دیگر تولید برق در آمریکا است. نیروگاه‌های ذغال سنگ کارکردی ندارند و خشکسالی ظرفیت تولید برق‌آبی را کاهش داده است.

درحالیکه این اتفاقات در آمریکا رخ می‌دهند، تقاضای گاز در سراسر جهان همچنان قوی است زیرا همه به دنبال ذخیره سوخت برای زمستان هستند. شرکت‌های انرژی ایالات متحده در حال صادرات LNG با نرخی بی‌سابقه هستند و همین عامل ایجاد نارضایتی‌ها در داخل است. اداره اطلاعات انرژی[۳] پیش‌بینی خود برای قیمت گاز طبیعی را به سمت بالا اصلاح کرد بطوریکه قیمت را حدود ۹ دلار بر MMbtu  برای ۳ ماه پایانی سال قبل از کاهش به ۶ دلار بر MMbtu در سال ۲۰۲۳ برآورد کرده است.

نزدیک شدن فصل سرما در اروپا و آمریکا و در نظر گرفتن اینکه افراد زیادی در هر دو منطقه از گاز برای گرمایش استفاده می‌کنند، چشم‌انداز قیمت گاز طبیعی از دیدگاه مصرف‌کننده خوب به نظر نمی‌رسد اگرچه برای صادرکننده منافعی در پی دارد.

بعید است که قیمت گاز طبیعی آمریکا به سطح قیمت آن در اروپا افزایش یابد اما نسبت به چند سال گذشته که به دلیل فراوانی ارزان بود، حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت در سراسر زنجیره تامین بر همه چیز اثر می‌گذارد که شامل قمیت برق تولید شده از گاز نیز می‌شود. هرچقدر بخاطر نبود جایگزین‌های مطمئن برای گاز استفاده از آن بیشتر شود، تورم ناشی از آن طولانی تر خواهد بود.

پی نوشت:

[۱] Marcellu

[۲] Haynesville

[۳] EIA

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.