۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۰۱۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

گزارش تصویری ۸ پیش نشست برگزار شده در چهارچوب هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شد. هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» یکم اسفندماه ۱۴۰۰ در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ادامه برگزاری هفت همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید»، یکشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۰، در ایام مقارن با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار شد. پیش از این به منظور تدقیق مباحث و موضوعات مرتبط با این همایش و بررسی ابعاد مساله مسکن در کشور، ۸ پیش‌نشست تخصصی برگزار شده‌است که در ادامه گزارش تصویری هریک از آن‌ها قابل مشاهده است.

رویکرد قانون اساسی در تامین مسکن خانوار

اولین پیش نشست از همایش «مسکن؛ پیشران تولید» سه‌شنبه ۲ آذر ماه با موضوع «رویکرد قانون اساسی در تامین مسکن خانوار» با حضور صاحبنظران برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی دولت موظف است مسکن متناسب با نیاز مردم را تامین کند، به مسائلی همچون توجه به نیاز مردم به جای استطاعت مالی آن‌ها، جلوگیری از تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه‌ای، سهم بازار اجاره در تامین مسکن مردم، اثر ساخت مسکن بر فقرزدایی و اولویت روستاها در زمینه تامین مسکن اشاره شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «رویکرد قانون اساسی در تامین مسکن خانوار» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها

دومین پیش نشست از این همایش دو‌شنبه ۱۵ آذر ماه با موضوع «عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها» در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر اینکه لازم است با عرضه زمین برای ساخت مسکن، سطح کیفی زندگی مردم افزایش یابد، به مواردی از جمله نقش بورس‌بازی و احتکار در ایجاد محدودیت زمین، بلندمرتبه‌سازی و مهاجرت خوش‌نشینان به روستاها و نقش ابزارهای مالیاتی در تنظیم بازار زمین جهت رونق ساخت و ساز پرداخته شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

سازوکار بهینه مشارکت نظام بانکی در طرح‌های ملی ساخت مسکن

سومین پیش نشست از این همایش سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه با موضوع «سازوکار بهینه مشارکت نظام بانکی در طرح‌های ملی ساخت مسکن» در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی دولت در اجرای پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن، به مواردی از جمله اولویت وام ساخت مسکن نسبت به وام خرید، لزوم هدایت بخشی از خلق پول بانکها به حوزه مسکن و توجه به روش‌های متنوع برای تأمین مالی این بخش از اقتصاد پرداخته شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «سازوکار بهینه مشارکت نظام بانکی در طرح‌های ملی ساخت مسکن» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

بازآفرینی بافت‌های فرسوده؛ موانع و راهکارها

چهارمین پیش نشست از این همایش دوشنبه ۲۹ آذر ماه با موضوع «بازآفرینی بافت‌های فرسوده؛ موانع و راهکارها» با حضور صاحبنظران در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت بازآفرینی، نوسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی در بافت‌های مسئله دار و فرسوده مناطق شهری، به مواردی همچون سهم بافت‌های شهری از طرح جهش ملی مسکن، لزوم همراه کردن ساکنین بافت‌های فرسوده به همکاری از طریق مشوق‌های لازم و ضرورت جلوگیری از بلندمرتبه سازی و متراکم سازی مجدد در بافت‌های فرسوده اشاره شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «بازآفرینی بافت‌های فرسوده؛ موانع و راهکارها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

پیش فروش مسکن؛ الزامات و سازوکارها

پنجمین پیش نشست از این همایش سه شنبه ۱۴ دی ماه با موضوع «پیش فروش مسکن؛ الزامات و سازوکارها» با حضور صاحب نظران در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت الگوی پیش فروش مسکن به منظور ایجاد اعتماد بین خریدار و فروشنده و افزایش تسهیلات ساخت برای دهک‌های متوسط، به مواردی همچون ایرادات قانون فعلی پیش فروش، تکالیف قانونی دستگاه‌ها، نیاز به استفاده از فناوری‌های و سامانه برای ساماندهی قراردادهای پیش فروش و فراهم کردن واسط مورد اعتماد بین خریدار و فروشنده از طریق ایجاد صندوق‌های ضمانت و نهادهای تخصصی اشاره شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «پیش فروش مسکن؛ الزامات و سازوکارها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن

ششمین پیش نشست از این همایش چهارشنبه ۲۲ دی ماه با موضوع «الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن» در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست بر این مهم تاکید شد که اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی، از جمله مبحث ۱۹، باید متولی مشخص داشته باشد و در زمان ساخت مسکن مورد توجه قرار بگیرد؛ در این صورت می‌توان با هزینه نسبتا کم، بهره‌وری انرژی را در بخش ساختمان تا ۳۰ درصد افزایش داد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن، آثار و اولویت‌ها

هفتمین پیش نشست از این همایش سه‌شنبه ۲۸ دی ماه با موضوع «پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن، آثار و اولویت‌ها» در سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به لزوم مقابله با فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار مسکن که عامل اصلی تلاطم در بازار است، استفاده از ابزارهای تنظیمی مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی مورد تأکید قرار گرفت.

تصاویر بیشتر پیش نشست «پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن، آثار و اولویت‌ها» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.

ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه

هشتمین پیش نشست از این همایش سه‌شنبه ۵ بهمن ماه با موضوع «ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این نشست ضمن بررسی ظرفیت‌های بازار سرمایه در تامین مالی ساخت مسکن، بر ضرورت کاهش سود بخش‌های غیرمولد و جلوگیری از حرکت سرمایه‌های مردم به سمت سوداگری، باهدف جذابیت سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن تاکید شد.

تصاویر بیشتر پیش نشست «ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» در این لینک قابل دسترسی است و ویدئو خلاصه این نشست نیز در این لینک قابل مشاهده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.