۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۹۴۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

آلمان از جمله کشورهایی است که با تحریم روسیه خسارت اقتصادی زیادی می‌بیند. با وجود همراهی دولت آلمان با تحریم روسیه پس از شروع جنگ اوکراین، همواره تعدادی از سیاستمداران و کارشناسان آلمانی به دولت این کشور در خصوص زیان‌های ناشی از این تصمیم هشدار داده‌اند. پس از سخنرانی جنجالی یکی از رهبران حزب چپ‌ آلمان در هفته گذشته مبنی بر افزایش فشار به مردم و طبقات ضعیف جامعه، این حزب پارلمانی در آستانه انشعاب و فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد آینده حزب چپ‌گرای دیه‌لینکه[۱] در آلمان که در پاییز سال گذشته میلادی توانست ۳۹ کرسی مجلس فدرال آلمان را کسب کند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در طول هفته‌های گذشته اختلاف بین اعضای این حزب سوسیال دموکرات آلمانی، بر سر نحوه مواجهه با تحریم روسیه بعد از شروع جنگ این کشور با اوکراین، به اوج رسیده است.

پیشینه حزب دیه‌لینکه در آلمان

حزب دیه‌لینکه در سال ۲۰۰۷ میلادی با ادغام دو حزب سوسیال دموکراسی و کار و عدالت در آلمان تأسیس شد. ریشه این حزب چپ‌گرا به قبل از فروپاشی دیوار برلین و در دوره حزب حاکم اتحاد سوسیالیست در آلمان شرقی برمی‌گردد. گرچه حزب حاکم اتحاد سوسیالیست در آلمان شرقی دارای تمایلات شدید سوسیالیستی و نزدیک به اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شد اما با فروپاشی دیوار برلین و ادغام دو آلمان شرقی و غربی، این حزب نیز به تدریج محبوبیت خود را از دست داد و در صحنه سیاسی آلمان فاقد جایگاهی مطمئن و تاثیرگذار شد.

حزب سوسیال دموکراسی آلمان شکل تعدیل یافته حزب اتحاد سوسیالیست بود که در سال ۲۰۰۷ با ادغام در حزب کار و عدالت، حزب دیه‌لینکه را تأسیس کردند. با تشکیل حزب دیه‌لینکه رفته رفته تمایلات سوسیالیستی در آن کاهش یافت و مواضع این حزب به احزاب راست‌گرا و متمایل به غرب نزدیک‌تر شد.

اختلاف نظر احزاب سیاسی آلمان بر سر تحریم روسیه

با وجود اینکه حزب دیه‌لینکه بخش زیادی از تمایلات چپ‌گرایانه خود و گرایش به اعمال سیاست‌های سوسیالیستی را از دست داده است اما هنوز هم برخی از اعضای این حزب با توجه به اینکه بخش زیادی از پایگاه اجتماعی آن در بخش شرقی آلمان متمرکز است، تمایل به سوسیالیسم و حمایت از طبقات پایین جامعه را حفظ کرده‌اند.

بخشی از اعضای حزب دیه‌لینکه در طول هفته‌های گذشته اعتراضات زیادی را در مجلس فدرال، به سیاست دولت آلمان در همراهی با آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص تحریم روسیه داشته‌اند.

تحریم روسیه و احتمال انشعاب در حزب دیه‌لینکه

حدود یک هفته است که اختلافات شدیدی بین اعضای حزب دیه‌لینکه در خصوص سخنرانی جنجالی سارا واگن‌کنِشت[۲] از رهبران و اعضای شاخص حزب، بر سر پیروی دولت مرکزی آلمان از تحریم روسیه به وجود آمده است. سارا واگن‌کنشت چندی پیش دولت آلمان را به «راه‌اندازی یک جنگ اقتصادی بی‌سابقه علیه مهم‌ترین تأمین کننده انرژی این کشور» متهم کرده و آن را «احمق‌ترین دولت اروپا» نامید.

این اقدام دولت آلمان، استعفای برخی از اعضای حزب دیه‌لینکه را در اعتراض به افزایش فشار بر کیفیت زندگی طبقات ضعیف جامعه و گسترش فقر در آلمان در پی داشت.

انشعاب در دیه‌لینکه پس از تحریم روسیه

در هفته جاری روزنامه آلمانی «تاز»[۳] گزارش داد: «حامیان سارا واگن‌کنِشت[۴] در حزب دیه‌لینکه در حال برنامه‌ریزی برای جدا شدن از حزب خود و تأسیس حزبی جدید برای رقابت در انتخابات سال ۲۰۲۴ هستند؛ چنین انشعابی احتمالاً به معنای انحلال دیه‌لینکه پس از ۱۵ سال فعالیت است.»

سارا واگن‌کنِشت و حامیانش در صدد جدایی از حزب دیه‌لینکه به منظور پیگیری شفاف‌تر سیاست‌های اقتصادی خود در خصوص افزایش حمایت‌گرایی از طبقات متوسط و پایین جامعه آلمان هستند. این عده تحریم روسیه به عنوان مهم‌ترین تأمین کننده انرژی آلمان را باعث گسترش نارضایتی اجتماعی بر اثر افزایش هزینه‌های زندگی می‌دانند و معتقدند این تصمیم دولت منجر به کاهش محبوبیت حزب دیه‌لینکه به دلیل همراهی با این سیاست می‌شود.

پی‌نوشت:

[۱] Die Linke

[۲] Sahra Wagenknecht

[۳] Taz

[۴] سارا واگن‌کنِشت سیاستمدار و نویسنده چپ‌گرا و دو رگه ایرانی – آلمانی است که رهبر جناح چپ در حزب چپ آلمان محسوب می‌شود. وی در سال‌های اخیر از منتقدان اصلی سیاست‌های حزب مطبوع خود در مجلس فدرال بوده است.

منبع:

The Guardian

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.