۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۵۷۳ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

به گزارش فایننشال تایمز، چین و هند با افزایش واردات نفت خود از روسیه با قیمت ارزان‌تر، از یکسو انتفاع اقتصادی لازم را از تحولات جهانی پس از جنگ اوکراین می‌برند و از سوی دیگر فشار تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه را کاهش می‌دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان اعمال تحریم غرب، روسیه به منظور ترغیب سایر کشورها به خرید نفت خود، قیمت هر بشکه نفت را ۳۰ دلار ارزان‌تر در مقایسه با نفت خام دریای برنت به فروش می‌رساند؛ اما در مجموع درآمد حاصل از صادرات نفت مسکو نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به دلیل افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، افزایش یافته است.

اثرات تحریم انرژی روسیه توسط اتحادیه اروپا

افزایش خرید نفت روسیه توسط کشورهای چین و هند در ماه‌های گذشته منجر به کاهش فشارهای تحریمی اتحادیه اروپا بر مسکو شده است. این مسأله تردیدهایی در بین کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی غرب مبنی بر میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها علیه روسیه، با توجه به افزایش قبوض انرژی مصرف کنندگان اروپایی و رشد یکباره هزینه زندگی شهروندان این کشورها ایجاد کرده است.

گفتنی است در حال حاضر بخشی از انرژی مورد نیاز کشورهای اروپایی با قیمت چند برابر گران‌تر نسبت به روسیه، از سوی آمریکا تأمین می‌شود و این مسأله نارضایتی‌هایی را در بین برخی سیاستمداران کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.

افزایش واردات نفت چین و هند از روسیه

بر اساس داده‌های آماری، واردات نفت تنها دو کشور چین و هند از روسیه در سه ماه دوم سال جاری میلادی، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۱ میلیون تن معادل با ۹ میلیارد دلار افزایش داشته است. بیش‌ترین میزان در افزایش واردات نفت از روسیه مربوط به کشور هند است. این کشور در حالی که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ تنها ۰.۶ میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده است، در سه ماه دوم همین سال واردات خود را به میزان کم سابقه ۸.۴۲ میلیون تن افزایش داده است.

شواهد حاکی از آن است که در ماه‌های گذشته ایالات متحده آمریکا کشورهای واردکننده نفت روسیه از جمله هند را به منظور پیوستن به صف کشورهای G7 در راستای تعیین سقف قیمت نفت روسیه در بازارهای جهانی، تحت فشار قرار داده است. هدف کشورهای غربی و هم‌پیمانان سیاسی آن از اعمال محدودیت بر خرید نفت روسیه توسط دیگر کشورها، اعمال فشار بر مسکو با محدود کردن درآمدهای نفتی است.

تحریم سیستم مالی و انرژی حربه همیشگی غرب

پس از شروع جنگ اوکراین در ماه فوریه سال جاری آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و ژاپن تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کردند و در کنار فشار بر سیستم مالی این کشور، واردات بسیاری از کالاها از روسیه را ممنوع کردند. کشورهای غربی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند منازعات سیاسی و نظامی خود با کشورهای غیرهمسو را به حوزه‌هایی از جمله اقتصاد با تحریم سیستم مالی و بانکی و دیگر بخش‌های مهم اقتصاد مانند انرژی و صنعت بکشانند.

چین که پیش از شروع جنگ هم یکی از خریداران مهم نفت روسیه بود، در ماه می سال جاری، خرید نفت خود از روسیه را به ۲ میلیون بشکه در روز رساند که نسبت به ماه‌های ژانویه و فوریه افزایش ۰.۲ تا ۰.۴ میلیون بشکه‌ای در روز را نشان می‌دهد.

هند از کاهش فشار تحریم بر اقتصاد روسیه سود می‌برد

بیسواجیت دار استاد مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی اقتصادی در دانشگاه جواهر لعل نهرو می‌گوید: «بنادر ساحلی هند در دسترس مسیرهای کشتیرانی کشورهای صادرکننده نفت در حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعوی، امارات و عراق با فاصله بسیار کمتر تا هند، قرار دارند اما این کشور ترجیح می‌دهد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد کند. این یک سود اقتصادی است، چرا که روسیه نفت خود را ارزان‌تر از کشورهای عربی در اختیار هند قرار می‌دهد. اگرچه هند در جنگ بین روسیه و اوکراین بی‌طرف است اما نباید فراموش کرد که مسکو بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات هند در جهان است.»

منبع: Financial Times

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.