۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۲۳۸ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

چین در کمتر از ۲۰ سال اخیر تولید انرژی هسته‌ای خود را ۸ برابر کرده و ۲۰ رآکتور جدید نیز در این کشور در حال اضافه شدن به مدار تولید است. چین با ظرفیتی ۵۲ هزار مگاواتی، بعد از آمریکا و فرانسه، رتبه سوم تولید انرژی هسته‌ای را در جهان به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک به رتبه نخست برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در دو دهه اخیر توانسته است به طور فزاینده‌ای بر تولید ناخالص داخلی خود بیفزاید و به عنوان «کارخانه جهان» مطرح شود. چنین دستاوردی بدون افزایش تولید انرژی قابل دستیابی نیست و در این زمینه انرژی هسته‌ای نیز سهمی بسزا داشته است. تولید انرژی هسته‌ای چین در کمتر از ۲۰ سال اخیر تقریباً هشت برابر شده است. این میزان از ۵۰ تراوات ساعت در اواسط دهه ۲۰۰۰ به ۳۸۰ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

ساخت ۲۰ رآکتور هسته‌ای جدید در چین

چین تولید بیشتر انرژی تجدیدپذیر را در دستورکار دارد و در همین راستا در سال ۲۰۲۱ نیمی از میادین توربین بادی و پنل خورشیدی نصب شده در جهان را به خود اختصاص داد. احداث نیروگاه هسته‌ای نیز به طور ویژه در دستورکار چین قرار دارد.

در حال حاضر چین بعد از آمریکا و فرانسه، رتبه سوم تولید برق هسته‌ای را در جهان به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ۵۶ رآکتور هسته‌ای در جهان در دست ساخت قرار دارد که ۲۰ مورد آن در کشور چین به بهره برداری خواهد رسید.

چین به بزرگترین تولیدکننده برق هسته‌ای جهان تبدیل می‌شود

چین در حال حاضر ۵۴ رآکتور هسته‌ای فعال دارد و ظرفیت تولید برق هسته‌ای این کشور به ۵۲ هزار مگاوات رسیده است. ظرفیت تولید برق هسته‌ای فرانسه، به عنوان رتبه دوم تولید انرژی هسته‌ای در جهان،۶۱ هزار مگاوات است اما بخشی از ۵۶ نیروگاه هسته‌ای این کشور غیر فعال است. ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان رتبه اول تولید انرژی هسته‌ای درجهان، ظرفیتی حدود ۹۵ هزار مگاواتی دارد اما ۹۲ رآکتور این کشور بسیار قدیمی هستند و میزان تولید این کشور روندی نزولی طی می‌کند.

بنابراین هرچند فرانسه و آمریکا نیز همواره بر اتکا به انرژی هسته‌ای در تولید برق تاکید کرده‌اند، اما به دلیل سرعت رشد چین، انتظار می‌رود این کشور در آینده نزدیک به بزرگترین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان تبدیل شود.

نیمی از نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در چین به بهره برداری می‌رسد

در حال حاضر انرژی هسته‌ای سهمی حدود ۵ درصدی در تولید انرژی چین دارد ولی نیروگاه‌های در حال احداث این کشور با سرعت زیادی در حال اضافه شدن به مدار تولید هستند. از شش رآکتور هسته‌ای که در سال ۲۰۲۱ میلادی در سراسر جهان به بهره برداری رسید، سه رآکتور به چین اختصاص داشت و در نیمه اول سال جاری میلادی نیز دو راکتور از پنج رآکتور در این کشور به بهره برداری رسید.

چین سرعتی بیشتر از دیگر کشورها در احداث نیروگاه هسته‌ای دارد و به طور مثال ساخت نیروگاه تیانوان ۶، بین شانگهای و چینگدائو، تنها ۵۶ ماه به طول انجامید؛ که بین رآکتورهایی که سال گذشته در جهان آغاز به کار کردند یک رکورد به حساب می‌آید.

منبع: اواست فرانس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.