۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۲۲۶ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

سران کشورهای غربی و متحدانشان در اجلاس G7، با هدف کاهش منابع درآمدی روسیه، پیشنهاد سقف‌گذاری بر قیمت نفت و گاز این کشور را مطرح کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در تهدیدی متقابل گفت سقف قیمت به معنی برهم زدن قراردادها است و در صورت اجرا، روسیه با قطع صادرات تمامی حامل‌های انرژی از جمله نفت و گاز زغال سنگ، پاسخ خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع جنگ اوکراین، کشورهای غربی باهدف کاهش درآمدهای ارزی روسیه و وادار کردن این کشور به عقب نشینی از اوکراین، تحریم‌های متعددی را علیه این کشور وضع کردند. اما شرایط بازارهای جهانی انرژی و افزایش شدید قیمت‌ها موجب شد که در نهایت روسیه با وجود صادرات کمتر نفت و گاز، درآمدهای به مراتب بیشتری از این محل بدست ‌آورد. از این رو کشورهای غربی ایده «وضع سقف قیمت» بر حامل‌های انرژی روسیه را مطرح کرده‌اند تا به این ترتیب کاهش صادرات انرژی روسیه بیش از هر کشور دیگری، به ضرر خود این کشور تمام شود.

تهدید متقابل پوتین: صادرات انرژی به غرب را قطع می‌کنیم

در همین راستا هفته گذشته مقامات کشورهای G7 شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن، که متحدین اقتصادی غرب محسوب می‌شوند، علاوه بر وضع تحریم‌های اقتصادی، از قصد خود برای وضع سقف قیمت بر حامل‌های انرژی روسیه در آینده نزدیک خبر داده‌اند.

ولادیمیر پوتین نیز در پاسخ به این برنامه کشورهای غربی آن‌ها را به قطع کامل صادرات هرگونه حامل انرژی شامل نفت، گاز و زغال سنگ تهدید کرده است. بر اساس گفته‌های پوتین، وضع سقف قیمت به منزله برهم زدن شرایط قراردادهای فروش حامل‌های انرژی است و در این صورت روسیه نیز اجرای قراردادها را متوقف خواهد کرد.

وضعیت بازار جهانی انرژی وخیم تر می‌شود؟

قطع صادرات انرژی روسیه، به عنوان دومین صادرکننده نفت و بزرگترین صادرکننده گاز جهان، به شدت بازار انرژی جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ضربه اقتصادی بزرگی به کشورهای غربی وارد خواهد کرد. به طور خاص اروپا پیش از شروع جنگ اوکراین ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد؛ کاهش صادرات روسیه به اروپا در ماه‌های اخیر، به کمبود انرژی و افزایش شدید قیمت‌ها در کشورهای اروپایی منجر شده است.

پوتین همچنین درخصوص قطع صادرات گاز از طریق خط لوله نورد استریم یک به اروپا نیز گفت: «توربین‌های مورد استفاده برای این امر دچار مشکل شده و آلمان به دلیل تحریم‌های غرب حاضر نیست توربین جدیدی به ما بدهد. هر زمان که توربین جدید به دست ما برسد، صادرات گاز از سر گرفته خواهد شد.»

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.