۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۱۹۱ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

کارشناسان و مسئولین بخش کشاورزی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، حمایت هدفمند از کشاورزان در قالب کشاورزی قراردادی را از جمله پیش نیازهای اصلی در اجرای الگوی کشت دانستند. اجرای الگوی کشت برای تامین غذای اساسی از طریق تولیدات داخلی الزامی است.

به گزارش مسیراقتصاد برنامه رهیافت رادیو اقتصاد ۱۶ شهریورماه با موضوع بررسی سازکار اجرای الگوی کشت در کشور با حضور رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، عطاله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران، قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران و مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی برگزار شد.

نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص اهمیت اجرای الگوی کشت در کشور گفت: امنیت غذایی با اتكای به تولید داخلی از اركان اصلی استقلال همه كشورها است و از وظایف اساسی دولت ها در هركشوری محسوب می شود. در ایران یكی از مشكلات اساسی برای تولیدات كشاورزی مسئله «آب » است و باید از منابع آبی موجود در مملكت به بهترین وجه ممكن استفاده شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برنامه ریزی تولید محصولات كشاورزی در هر استانی باید مبتنی بر ظرفیت منابع آب، خاك و اقلیم صورت گیرد و در عین حال به موضوع ارتقای سلامت محصولات كشاورزی و همینطور اصلاح و بهینه كردن الگوی مصرف در جامعه توجه ویژه كرد.

رعایت الگوی کشت تولید محصولات کشاورزی از طریق کشاورزی قراردادی

در ادامه عطاله هاشمی نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: سنوات گذشته برای تغییر یا اصلاح الگوی كشت فعالیت های زیادی در كشور صورت گرفته است اما متاسفانه هیچ یك از این تلاش ها به نتیجه مطلوب و مقصود خود نرسیده چون با عدم همكاری كشاورزان همراه بوده است.

وی با تاكید بر اینكه تغییر الگوی كشت نیازمند فرهنگ‌سازی و مشاركت كشاورزان است، افزود: موضوع اصلی و اساسی اصلاح و تغییر الگوی كشت همراهی و همكاری همه جانبه كشاورزان است. در این راستا با استفاده از كشاورزی قراردادی می توان الگوی كشت را رعایت کرد و ضمن حمایت از بهره برداران به امنیت تولید، مدیریت تنظیم بازار، حذف واسطه ها و افزایش كیفیت محصولات نیز رسید.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اظهار داشت: اجرای طرح كشاورزی قراردادی در تمامی زیر بخش كشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزیان امکان پذیر است. در کشاورزی قراردادی تكلیف كشاورز از نظر مقدار تولید، بازار و قیمت محصول به خوبی مشخص و در عین حال محصول خود را در یك بازار مطمئن و به قیمت از پیش تعیین شده به فروش می رساند كه این قیمت متضمن منافع عاقلانه و منطقی كشاورز است.

خرد شدن اراضی کشاورزی معضل جدی تولیدکنندگان 

در ادامه قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اجرای طرح الگوی كشت با امنیت غذایی مردم در ارتباط است و باید به معنای واقعی در سطح كشور اجرا شود. خوشبختانه ظرفیت خودكفایی در تولید محصولات اساسی و راهبردی كشاورزی در كشور وجود دارد و به كمك اجرای برنامه كشت مناسب می توان به این مهم دست یافت.

وی با بیان اینكه خرد شدن اراضی كشاورزی تهدیدی برای امنیت غذایی كشور است، افزود: تبدیل زمین های كشاورزی به قطعات كوچك‌تر علاوه بر معضل خودكفایی در تولید محصولات اساسی، امكان سرمایه گذاری و اجرای مسائل فنی كشاورزی را در این بخش با چالش جدی مواجه می كند.

لزوم جهت‌دهی به حمایت‌های کشاورزی برای اجرای مناسب الگوی کشت

در ادامه مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز اظهار داشت: در ارائه الگوی کشت باید به مسئله منابع آبی و خاکی، اقتصاد آن محصول و اقلیم تولید توجه شود. در ایران به دلیل مشکلات مربوط به بازار محصولات کشاورزی، کشاورزان همواره سراغ محصولات آب بر می روند که اتفاقا از اهمیت غذایی کمی نیز در گفتمان تامین امنیت غذایی برخوردار است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی افزود: کشاورزان در ایران همواره متناسب با بازار سال قبل سراغ تولید محصولات می روند که این مسئله باعث شکل گیری پدیده تارعنکبوتی در بازار می شود و کشاورزان را دچار زیان می کنند. از طرف دیگر عدم برنامه ریزی اصولی برای مدیریت تولید محصولات باعث اتلاف منابع آبی و خاکی کشور در جهت تولید محصولات غیر اساسی می شود.

وی تصریح کرد: دولت باید ضمن حمایت ویژه از تولیدکنندگان محصولات اساسی کشاورزی باید برنامه ویژه ای برای حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را در قالب مدل های کشت قراردادی رعایت می کنند داشته باشد. اجرای سیاست های حمایت قیمتی و غیرقیمتی از جمله این حمایت ها است که باید در کنار ایجاد پایگاه های داده ای هوشمند و اجرای کشاورزی قراردادی توسط دولت پیگیری شود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.