۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۱۱ ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۵

بر اساس صورت‌های مالی بانک‌های خصوصی، ۵ بانک دی، ایران زمین، سرمایه، آینده و پارسیان، بیشتر از آنچه از منابع مالی خود کسب سود می‌کنند، به سپرده‌ها سود پرداخت می‌کنند که نتیجه آن افزایش زیان انباشته این بانک‌هاست.

مسیر اقتصاد/ بانک‌های خصوصی صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر می‌کنند و عملکرد مالی آن‌ها پیش روی تحلیلگران و مسئولین قرار دارد. اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌ها به طور معمول در بازه‌های سه ماهه یا شش ماهه منتشر می‌شود و در آن اطلاعاتی همچون میزان تسهیلات دهی بانک‌ها، وام گیرندگان کلان، سرمایه اولیه و زیان انباشته بانک منتشر می‌شود.

زیان انباشته بانک‌ها چگونه بیشتر می‌شود؟

از جمله مواردی که در صورت‌های مالی بانک‌ها منتشر می‌شود، «نرخ بازده مصارف مشاع» و «نرخ بهای تمام شده پول» است که مورد اول میزان سودآوری بانک از منابع مالی و دارایی‌ها و مورد دوم هزینه بدست آوردن این منابع برای بانک را نشان می‌دهد.

به طور معمول انتظار می‌رود بانک‌ها میزان نرخ سود پرداختی و هزینه‌های خود را به نحوی تنظیم کنند که بهای تمام شده پول آن‌ها از نرخ بازده مصارف بیشتر نشود، چراکه در این صورت به موتورهای ایجاد زیان تبدیل می‌شوند و روز به روز بر زیان انباشته آن‌ها افزوده می‌شود.

۵ بانک خصوصی زیان ده که باید نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهند

بررسی عملکرد بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد که ۵ بانک دی، ایران زمین، سرمایه، آینده و پارسیان، به دلیل پرداخت سودهای غیرمتعارف و هزینه‌های بالا از یک سو و بازدهی نسبتا پایین تسهیلات دهی و سرمایه‌گذاری از سوی دیگر، به موتورهای تولید زیان تبدیل شده‌اند. در جدول زیر عملکرد این ۵ بانک خصوصی زیان ده در زمینه نرخ بازدهی و بهای تمام شده پول نشان داده شده است.

بر اساس جدول بالا، ۴ بانک دی، سرمایه، آینده و پارسیان عملکرد نامطلوبی در زمینه بازدهی مصارف مشاع دارند که نشان می‌دهد تسهیلات دهی و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم این بانک‌ها بازدهی کمی دارد و این مسئله دلیل اصلی منفی شدن حاشیه سود آن‌هاست. در مقابل بانک ایران زمین با وجود عملکرد نسبتا مطلوب و بالاتر از میانگین در نرخ بازدهی، به دلیل بهای تمام شده پول بسیار بالا و نامتعارف، که از پرداخت سود بالا و به طور کلی بالا بودن هزینه‌ها ناشی می‌شود، در نهایت حاشیه سود منفی به ثبت رسانده است.

این ۵ بانک در خلق زیان انباشته نیز در بین بانک‌های خصوصی جلودار هستند و در مجموع تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان زیان به شبکه بانکی تحمیل کرده‌اند؛ هرچند بیش از نیمی از این زیان انباشته به بانک آینده اختصاص دارد.

رقابت برای جذب سپرده دلیل اصلی زیان ده شدن بانک‌های خصوصی

بالا رفتن بهای تمام شده پول در شبکه بانکی بیش از هر چیز از رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده ناشی می‌شود. بانک‌ها برای اینکه بتوانند سپرده بیشتری جذب کنند، با یکدیگر بر سر افزایش نرخ سود سپرده‌ها رقابت می‌کنند و با وجود عملکرد نامطلوب در ایجاد سود از تسهیلات دهی، حاضر به پایین آوردن نرخ سود سپرده‌ها نیستند و این مسئله به افزایش زیان انباشته آن‌ها دامن زده است.

نکته مهم در این زمینه اینکه اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌ها که در سامانه کدال سازمان بورس بارگزاری می‌شود نیز در برخی زمینه‌ها با اشکال همراه است و کارشناسان معتقدند عملکرد بانک‌ها به مراتب بدتر از آن چیزی است که در صورت‌های مالی نشان داده می‌شود.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. طرح بانک مرکزی چه زمانی تصویب و اجرا می شود منتظریم

    ۰۰
  2. آقای رئیسی در حوزه بانکی همان راه تکنوکرات‌ها لیبرال دوران روحانی را میرند خبری از صنایع پیشران که نقدینگی به سمت آنها هدایت شه‌ مهمتر از همه برنامه توسعه عمودی اساسا نیست همون کنترل پایه پولی تراز نامه ..... بالا بردن نرخ بهره دقیقا مثل سال ۹۲ انگار کابوس را دوبار زندگی کنید برجام...... آقای رئیسی با محافظه کاری فرصت جهش را از ایران گرفت .

    ۰۲
  3. طرح بانک مرکزی مجلس در ظاهر بانک مرکزی را مستقل از دولت نمی کند ولی چنان به جگر زلیخا تبدیلش کرده که عملا بانک مر کزی از دست حاکمیت خارج شده توانای استفاده برای توسعه و به عنوان ابزار توسعه را از دست داده آن هم در شرایط ایران تبدیل شده به یک شرکت سهامی

    ۱۰
    • طرح بانک مرکزی مجلس از منظر ساختار بانک مرکزی یک فاجعه است چه نیازی به همچین تغییر ساختاری بود این بانک مرکزی کاملا همان الگوی فدرال رزو است خیلی از منظر ساختار بده از منظر اهداف هم قانون فعلی خیلی بهتره در تعجبم چرا رهبری جلوی این طرح را نمی گیرند این طرح اسما بانک مرکزی را مستقل نکرده رسما تبدیل به یک شرکت سهامی سیاسی شده

      ۰۰

  4. طرح مجلس در مورد بانک مرکزی با سهم دادن بیش از حد به همه و نامترکز کردن تصمیم گیری رسما بانک مرکزی تبدیل به جایی کرده که تصمیم نمی گیرد و کسی هم پاسخگو نخواهد بود در بخش اهداف هم نه در مورد بانکداری بدون ربا گفته نه هدایت اعتبارات نه تراز پرداخت نه پیروی از سیاست های کلی کشور این طرح رسما براندازی است و کسی که رو هوا پیشنهادش داده برانداز چرا اصلا کل ارکان بانک مرکزی باید این طور کن فیکون بشند می شد برای نظارت بر بانک های خصوصی اصلاحات لازم صورت بگیره از سهامی که به اتاقها داده شده که حرف نمی زنم شاید بهتر بود طراح محترم می گفتند به دنبال فروش کشور و نظام به اتاق ایران اصناف بازرگانی هستند اتاقهایی که پشیزی نظارت براشان وجود ندارد نهاد امنیتی چه کار می کنه؟؟؟؟؟؟؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.