۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۸۲۴ ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰ دسته: تولید
۰

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی هزینه و زمان زیادی از دولت تلف می‌کند، گفت: این تصمیم در نهایت به حل مشکل افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر نمی‌شود و با تفکیک در سیاستگذاری تولید و تجارت، مشکلات جدیدی نیز ایجاد می‌کند.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در حال حاضر با وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت هر مشکل اقتصادی، تجاری یا گرانی و تورم داریم هیچ وزارتخانه‌ای نپذیرفته است که مسئول کار کیست یعنی در حال حاضر با وجود وحدت بین تولید و توزیع، مسئولیت کارها مشخص نیست.

تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست

وی ادامه داد: اگر بخواهند وزارت بازرگانی را هم تشکیل دهند مشکلات چند برابر خواهد شد و دیگر ارتباطی هم بین بخش تولید و بازرگانی نیست. تنها تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی مدت‌ ها زمان می برد. باید فقط شش ماه معطل شویم تا ساختمان ها تغییر کنند و آدم ها جابجا شوند و گرفتاری ها حل شود  و بعد بخواهند اقدامی در ضد با یکدیگر بعضا انجام دهند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار کرد: ممکن بود در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی و معیشتی درست بود، این تفکیک با بررسی دیگر شرایط و پارامترها مشکلی نداشته باشد ولی الان با انواع و اقسام مشکلات موجود، به هیچ وجه شرایط مناسبی برای تشکیل این وزارتخانه نیست و ما با تشکیل این وزارتخانه در مجلس مخالفیم.

وی ادامه داد: مدت زمان طولانی از ادغام وزارت صنعت و بازرگانی نگذشته است و خطا و آزمون ها مشخص نشده است که بخواهیم وزارتخانه جدید ایجاد کنیم. باید اجازه دهیم ساختار فعلی که اتفاقا ساختار مترقی است و تولید و بازرگانی با مسئولیت واحد دنبال می‌ شود؛ به کارش ادامه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: هنوز یکسال از عمر دولت نگذشته است و هنوز وزارتخانه ها انسجام و ثبات لازم را ندارند که بخواهیم وزارتخانه جدید تشکیل دهیم.

مشکل تورم کالاهای اساسی با تشکیل وزارتخانه جدید حل نمی‌شود

وی در مورد برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه با تشکیل این وزارتخانه بحث امنیت غذایی و قیمت کالاهای اساسی سروسامان پیدا می‌کند،گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱وزرا اقتصادی دولت می‌آمدند و می گفتند اگر ارز ترجیحی برداشته شود ما اجازه نخواهیم داد گرانی از چهار قلم کالا بیشتر شود ولی دیدیم که این اتفاق افتاد حالا ما صد وزارتخانه تشکیل دهیم، مسئله تورم به وزارت بازرگانی بر می‌گردد یا مشکلات و سیاست های مربوط به حوزه نقدینگی؟ آیا با تشکیل وزارت بازرگانی مشکل حل می شود؟ وقتی در خود افراد اراده نباشد قطعا مشکل حل نمی شود‌. مشکل قیمت کالاهای اساسی با تشکیل یک وزارتخانه و دو وزارتخانه حل نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ما باید ساختارها از جمله ساختار بانک مرکزی را اصلاح کنیم، زمینه ارائه تسهیلات را فراهم کنیم و سازمان ها و‌ دستگاههای مربوطه ‌و متولی را مشخص کنیم. یک روز سازمان حمایت زیر نظر وزارت صمت است فردا می گویند زیر نظر وزارت جهادکشاورزی باشد قطعا با اینگونه تصمیمات نمی توانیم مشکلات این حوزه را حل کنیم و فقط به مشکلات جدید اضافه می کنیم. باید متولی واحد مشخص شود و تفکیک کارساز نیست.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.