۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۶۱۲ ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

همزمان با تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور طی مذاکراتی به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی و بانکی دوجانبه با سایر کشورهاست. در این میان کشورهای آفریقایی که به دنبال جذب گردشگر و سرمایه‌گذاران روس هستند علاقه زیادی نسبت به پذیرش سیستم پرداخت بومی روسیه از خود نشان داده‌اند و در این زمینه با مقامات روسیه گفتگو کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد با گسترش استفاده از سیستم پرداخت بانکی روسیه موسوم به سیستم میر، کشورهای آفریقایی نیز که علاقه‌مند به استفاده از این سیستم پرداخت هستند، از مذاکرات خود با مسکو برای عملیاتی‌سازی این همکاری خبر دادند.

تمایل شدید کشورهای آفریقایی به استفاده از سیستم پرداخت روسیه

منابع محلی در بانک‌های آفریقایی پیش‌بینی کرده‌اند که به احتمال زیاد، اولین گام روسیه برای معرفی کارت پرداخت خود در کشورهای آفریقایی راه‌اندازی کارت مشترک میر روسیه با UnionPay چین باشد که در آفریقا بسیار مورد استفاده است.

همچنین به نظر می‌رسد تعدادی از کشورهای آفریقایی نیز در حال بررسی گزینه راه‌اندازی سیستم پرداخت میر روسیه در قلمرو خود هستند که شامل کشورهای مصر، آنگولا، نیجریه، اتیوپی، تانزانیا و آفریقای جنوبی است. این کشورها از یکسو هم علاقه‌مند به جذب گردشگر از روسیه و هم به دنبال تعریف پروژه‌های بزرگ اقتصادی دوجانبه هستند.

پذیرش سیستم پرداخت میر روسیه توسط مصر با هدف توسعه گردشگری

طی هفته‌های گذشته کشور مصر از احتمال پیوستن به سیستم پرداخت میر روسیه خبر داده بود. استفاده از این سیستم پرداخت به کشور مصر کمک می‌کند که صنعت گردشگری خود را که به دلیل کرونا و جنگ اوکراین به شدت از رونق افتاده، بازسازی کند. برآوردها حاکی از آن است که درآمد گردشگری مصر تا ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

مصر یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای شهروندان روسی است. بر اساس آمار وزارت گردشگری مصر، گردشگران روسیه و اوکراین حدود ۴۰ درصد از مسافران ساحلی مصر را تشکیل می‌دهند که تحت تاثیر جنگ اکراین با کاهش شدیدی همراه بوده است؛ به طوریکه آمارهای بخش گردشگری مصر نشان می‌دهد نرخ اشغال هتل‌ها در استراحتگاه‌های دریای سرخ مصر از زمان جنگ اوکراین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، مشکلات صنعت گردشگری مصر را پیچیده‌تر نیز کرده است؛ چراکه تحریم استفاده شهروندان روسیه از کارت‌های پرداخت ویزا و مسترکارت، بسیاری از گردشگران روسی را مجبور کرده که به مقاصد دیگری که به سیستم میر روسیه متصل هستند، از جمله ترکیه، سفر کنند.

کارشناسان گردشگری مصر معتقدند که استفاده از سیستم میر در استراحتگاه‌های دریای سرخ به افزایش ورود گردشگران از روسیه کمک می‌کند. به این ترتیب گردشگران روسی می‌توانند هزینه‌های خود را از کارت بانکی خود و به روبل روسیه پرداخت کنند و هتل‌ها و فعالان گردشگری مصر نیز پول خود را از طریق شیکه بانکی و به پوند مصر دریافت کنند.

تلاش نیجریه برای جذب گردشگران روسی

همچنین سفیر نیجریه در مسکو نیز طی هفته‌های گذشته از مذاکره دو کشور برای استفاده در مورد امکان استفاده از کارت‌های سیستم پرداخت میر روسیه در نیجریه خبر داد. وی در این خصوص بیان داشت که در حال حاضر گردشگرانی که نیجریه را مقصد خود انتخاب می‌کنند، معمولا پول نقد و به ارزهای دلار، یورو یا پوند اقدام به خرید و پرداخت می‌کند.

به همین دلیل کشور نیجریه برای جذب گردشگران روسی در تلاش است امکان مبادله روبل را توسط شهروندان روسی و از طریق روش‌های سیستم پرداخت میر در نیجریه فراهم کند.

آنگولا میزبان گردشگران و سرمایه‌گذاران روسیه

در همین حال کشور آنگولا نیز تلاش می‌کند در جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران روسیه، نسبت به سایر کشورهای آفریقایی عقب نماند. به گفته سفیر آنگولا در روسیه دو کشور قرار است از ارزهای ملی برای تسویه حساب‌های دوجانبه استفاده کنند. همچنین این کشور ممکن است در آینده‌ای نزدیک به سیستم پرداخت میر بپیوندد و امکان استفاده از کارت‌های بانکی روسیه را در این کشور فراهم کند.

به گفته سفیر آنگولا در روسیه، از نظر فنی استفاده از سیستم میر در آنگولا امکان‌پذیر است و این کشور می‌تواند تحت شرایط ارزشمند به این سیستم بپیوندد. به عبارت دیگر این موضوع به شدت به سطح روابط مالی و اقتصادی فی‌مابین دو کشور و همچنین میزان سرمایه‌گذاری روسیه در آنگولا بستگی خواهد داشت. به گفته وی دولت آنگولا کاملا پذیرای سرمایه‌گذاران روسی است و در صورتی که سهم آن‌ها قابل توجه باشد، مسلما پیوستن به سیستم میر و پذیرش آن منطقی و عقلانی خواهد بود.

روسیه در مسیر توسعه خدمات پرداخت بین‌المللی

از زمان معرفی سیستم میر تاکنون، بانک‌های روسیه بیش از ۱۲۹ میلیون کارت بانکی صادر کرده‌اند که در حال حاضر در خارج از روسیه از جمله در ترکیه، ویتنام، ارمنستان، کره جنوبی، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا قابل استفاده است.

منابع:

پایگاه خبری TASS

پایگاه خبری Africa Intelligence

پایگاه خبری اسپوتنیک

پایگاه خبری راشاتودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.