۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۷۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

توافق تجارت دوجانبه اتحادیه اروپا و اتحادیه مرکوسور که در سال ۲۰۱۹ نهایی شده بود، به دلایلی از جمله عدم رعایت الزمات حفظ محیط زیست، به تصویب قانون‌گذاران اروپایی نرسید. با وجود این و با توجه به شرایط جدیدی که در قیمت و عرضه انرژی و کالاهای کشاورزی و معدنی در سطح جهان پیش آمده، اتحادیه اروپا به دنبال احیای مجدد مذاکرات با اتحادیه مرکوسور جهت انعقاد پیمان تجارت دوجانبه است.

به گزارش مسیر اقتصاد، از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه مرکوسور در آمریکای جنوبی، مذاکراتی برای انعقاد توافق تجارت دوجانبه بین دو طرف داشته اند. این مذاکرات در سال ۲۰۱۹ نهایی شد، اما نگرانی‌های زیست‌محیطی برخی قانون‌گذاران ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، باعث مقاومت در برابر تصویب این توافق شد.

در صورت اجرایی‌شدن توافق تجارت آزاد دوجانبه بین اتحادیه اروپا و مرکوسور، که بیش از دو دهه زمان صرف مذاکرات آن شده است، بزرگترین بازار آزاد جهان از نظر جمعیت شکل خواهد گرفت.

شروط ویژه اتحادیه اروپا برای تجارت دوجانبه با مرکوسور

تلاش مجدد اروپا جهت انعقاد پیمان تجاری با اتحادیه مرکوسور

با این حال و با توجه به آثار منفی همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ اکراین که سبب تغییرات سریع و بزرگی در قیمت و زنجیره تامین کالاهای کشاورزی شده، اتحادیه اروپا مجددا طی تماس‌هایی با مقامات برزیلی تمایل خود را مبنی بر احیای مجدد مذاکرات با اتحادیه مرکوسور اعلام کردند.

دولت برزیل به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصلات کشاورزی اتحادیه مرکوسور نقش ویژه‌ای در نهایی‌شدن این توافق دارد؛ به گفته کارشناسان، در شرایط فعلی اروپا از نهایی‌کردن این توافق، بیش از هر منفعت دیگری به دنبال استفاده از مزیت‌های تجارت آزاد محصولات کشاورزی و غذایی با کشور برزیل است.

نیاز اروپا به انرژی و غذا تنها دلیل احیای مذاکرات

بر اساس گفته مقامات برزیلی، طی دو هفته گذشته مسئولان وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه برزیل گفتگویی اولیه با فرستادگان اتحادیه اروپا داشته‌اند و قرار است نشست جدیدی در پایان سپتامبر برای مذاکرات بیشتر و تشریح موضوعات مورد نظر میان دو طرف برگزار شود.

به گفته این مقامات، تنها دلیل رجوع مجدد اتحادیه اروپا به این مذاکرات، نیاز شدید اروپا به انرژی و کالاهای کشاورزی و معدنی ارزان‌قیمت است. با توجه به وابستگی شدید کشورهای اروپایی به واردات این محصولات از روسیه و آسیا و شرایط جدید حاکم بر تجارت این کالاها، این کشورها به دنبال یافتن جایگزینی برای تغییر مبادی واردات خود هستند.

موانع نهایی‌کردن توافق اروپا و مرکوسور

البته همچنان موضوعات مورد اختلاف از جمله شرایط ویژه اتحادیه اروپا در خصوص الزامات زیست‌محیطی پابرجاست؛ در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا پیشنهاد الحاق پیوستی به توافقنامه را داده که در آن ضمانت‌هایی درباره حفظ محیط زیست و جلوگیری از جنگل‌زدایی در آمازون از اتحادیه مرکوسور درخواست کرده که البته این الحاقیه هنوز به مرحله تدوین نرسیده است.

ماه گذشته، برخی از اعضای پارلمان اروپا ضمن بازدیدی از جنگل‌های آمازون، از استخراج غیرقانونی طلا و قطع درختان انتقاد و در مصاحبه‌ای اعلام کردند که نگرانی‌های زیست محیطی همچنان وجود دارند و این نگرانی‌ها به این معنی است که هیچ راهی برای نهایی‌کردن توافق تجاری وجود ندارد. این موضوع سبب شده که دولت برزیل نیز در واکنش به این اظهار نظرها، تلویحا مخالفت خود با توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و اتحادیه مرکوسور را اعلام کند.

از سوی دیگر کشور فرانسه، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان این توافق است و سال گذشته  مقامات این کشور در اظهار نظری اعلام کردند که هیچ شانسی برای تصویب این توافق وجود ندارد.

از نظر دولت برزیل، مساله محیط زیست صرفا به عنوان بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن این توافق مورد استفاده قرار گرفته است و مخالفت ها عمدتا از سوی کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی از جمله فرانسه صورت می‌گیرد.

با این حال پیش‌بینی می‌شود اتحادیه اروپا علاقه‌مند به نهایی‌کردن این توافق باشد و تا پایان سال جاری میلادی، الحاقیه این توافق در مورد حفظ محیط زیست نیز تدوین و تصویب شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.