۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۰۵۴ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

پس از ۲۰ سال مذاکره تجاری، توافق تجارت دوجانبه اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی مرکوسور شامل کشورهای بزرگ آمریکای جنوبی، پس از ۲۰ سال مذاکره نهایی شده است و بر اساس آن بیش از ۹۰ درصد محصولات صادراتی دو طرف از پرداخت تعرفه تجاری معاف می‌شوند. نکته جالب توجه در این توافق تجاری در نظر گرفتن شروطی ویژه از قبیل «حق حفاظت از تولید محصولات ویژه و برندهای خاص»، «استانداردهای سخت‌گیرانه خصوصا درخصوص محصولات کشاورزی» و «قواعد مربوط به حفاظت از محیط زیست، حقوق نیروی کار، تجارت الکترونیک و مالکیت معنوی» از سوی اتحادیه اروپاست. کارشناسان معتقدند این دست قواعد باهدف کنترل کمیت و کیفیت کالاهای ورودی از کشورهای آمریکای جنوبی در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذشت بیش از ۲۰ سال مذاکره تجاری، از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی تا به حال، بین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه مرکوسور در آمریکای جنوبی، به تازگی یک توافق تجاری دوجانبه بین دو طرف حاصل شده است.

اتحادیه مرکوسور از کشورهای بزرگ آمریکای جنوبی تشکیل شده است که کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه اعضای اصلی آن هستند. کشورهای بولیوی، کلمبیا، اکوادرو، گویانا، پرو و سورینام نیز اعضای درجه دو این اتحادیه محسوب می‌شوند. این اتحادیه در مجموع جمعیتی بالغ بر ۲۶۰ میلیون نفر دارد و در کنار اتحادیه اروپا، بازار مشترکی ۷۸۰ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است از آنجا که کشورهای اروپایی و کشورهای آمریکای جنوبی، به طور جداگانه عضو یک اتحادیه اقتصادی مشترک هستند، برای انعقاد یک توافق تجاری حتما لازم است در قالب اتحادیه های خود به مذاکره بپردازند و در این زمینه امکان توافق تجارت دوجانبه بین کشورها وجود ندارد.

حذف تعرفه‌های تجاری هدف اصلی توافق تجاری دوجانبه

بر اساس بیانیه‌های صادر شده از سوی طرفین، هدف اصلی این توافق دوجانبه، حذف تعرفه‌های تجاری برای ورود کالاها بوده است. این توافق بیش از ۹۰ درصد محصولات صادراتی هریک از طرفین را شامل می‌شود و اجرای آن می تواند سالانه بیش از ۴.۵ میلیارد دلار تعرفه واردات کالا را برای دو طرف حذف نماید.

همچنین دو طرف اعلام کرده اند همکاری‌های دوجانبه به توافق تجاری و گمرکی محدود نمی‌شود و قصد دارند در ادامه این توافق، همکاری های سرمایه گذاری و اقتصادی و همچنین همکاری در زمینه‌هایی همچون مهاجرت و تغییرات آب و هوایی را نیز در دستور کار قرار دهند.

مهم ترین دستاوردهای اروپا در تجارت آزاد با مرکوسور

اتحادیه اروپا سالانه بیش از ۴۵ میلیارد دلار کالا و ۲۳ میلیارد دلار خدمات به کشورهای مرکوسور صادر می‌کند و در مقابل ۴۳ و ۱۱ میلیارد دلار کالا و خدمات از این کشورها وارد می‌نماید. انتظار می رود تصویب و اجرایی شدن توافق تجاری جدید به میزان قابل توجهی بر این میزان بیفزاید.

کالاهای زیر محصولات اساسی صادراتی کشورهای اروپایی هستند که در این توافق مشمول حذف تعرفه‌های تجاری شده اند:

  • خودرو (با تعرفه کنونی ۳۵ درصد)
  • قطعات خودرو (با تعرفه کنونی ۱۴ تا ۱۸ درصد)
  • ماشین آلات (با تعرفه کنونی ۱۴ تا ۲۰ درصد)
  • محصولات شیمیایی (با تعرفه کنونی تا ۱۸ درصد)
  • لباس (با تعرفه کنونی تا ۳۵ درصد)
  • دارو (با تعرفه کنونی تا ۱۴ درصد)
  • کفش های چرمی (با تعرفه کنونی تا ۳۵ درصد)
  • پارچه (با تعرفه کنونی تا ۳۵ درصد)

در مقابل کشورهای مرکوسور نیز می‌توانند محصولات تولیدی خودشان از قبیل گوشت و انواع محصولات کشاورزی و همچنین محصولات اولیه بخش صنعت را بدون پرداخت تعرفه به اروپا صادر نمایند.

الزام به صدور مجوز حضور برابر شرکت ها در مناقصات خریدهای دولتی نیز بخش دیگری از این قرارداد است. لازم به ذکر است کشورهای آمریکای جنوبی تا به حال چنین توافقی را با هیچ کشور و یا اتحادیه اقتصادی دیگری منعقد نکرده اند.

شروط ویژه اتحادیه اروپا در تجارت دوجانبه با مرکوسور

یکی از نکات جالب توجه در این قرارداد در نظر گرفتن بندهای خاص از سوی اتحادیه اروپاست. حق حفاظت از تولید محصولات ویژه و برندهای خاص اروپایی یکی از این موارد است. بر این اساس از محصولاتی همچون یک نوع گوشت که در پارما ایتالیا تولید می‌شود، یا یک نوع آشامیدنی مجارستانی و یا پنیر فرانسوی، در برابر محصولات کشورهای آمریکای جنوبی به شکل قانونی حفاظت خواهد شد.

علاوه بر این اتحادیه اروپا در این توافق تجاری قواعد استاندارد خاص و سخت گیرانه ای را در نظر گرفته است که محصولات صادراتی کشورهای مرکوسور، خصوصا در بخش کشاورزی، باید از آن ها تبعیت نمایند. مقامات اروپایی معتقدند در نظر گرفتن این استانداردها موجب می شود علاوه بر کنترل کمیت محصولات وارداتی، کیفیت آن ها نیز تحت کنترل باشد.

قاعده جالب توجه دیگر در این زمینه در نظر گرفتن قواعد مربوط به حفاظت از محیط زیست و حقوق نیروی کار است. این قاعده نیز دست اتحادیه اروپا را برای تحمیل برخی شرایط تولیدی در کشورهای مرکوسور باز گذاشته است و مفری برای محدود نمودن ورود محصولات تولیدی به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

حقوق مالکیت معنوی و قواعد مربوط به تجارت الکترونیک نیز از دیگر مواردی است که در این قرارداد تجاری مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.

حمایت دولت ها و مخالفت بخشی از مردم

اکنون توافق تجارت دوجانبه اتحادیه اروپا و مرکوسور نهایی شده و برای اجرایی شدن به تأیید در محافل قانون گذاری دو طرف نیاز دارد. از زمان نهایی شدن و انتشار متن این توافق تجاری تا به حال، بسیاری از سردمداران کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی از این توافق استقبال کرده اند.

با اینحال بخشی از رهبران و مردم کشورهای اروپایی، خصوصا کشاورزان و دامداران این کشورها اعتراضات گسترده ای را علیه این توافق برگزار کرده اند. آن ها معتقدند اجرای این توافق به معنی ورود گسترده محصولات کشاورزی و دامداری کشورهای آمریکای جنوبی، خصوصا گوشت گاو برزیل و آرژانتین به اروپا خواهد بود و این مسئله هزینه‌های زیادی را برای کشاورزان اروپایی ایجاد می‌کند.

منابع:

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/htqVn

سی ان ان yon.ir/M6cHh

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.