۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۳۱۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸ دسته: دولت و حکمرانی
۱

حسین شمالی معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در برنامه تلویزیونی عیار ضمن اشاره به تفاوت‌های طرح تحول سلامت و دارویار، گفت: با اجرای طرح دارویار، قیمت دارو برای مصرف‌کننده نهایی که دارای بیمه و نسخه الکترونیک باشد، افزایش نیافته است. منابع طرح دارویار به طور دقیق مشخص شده و پیش پرداخت ۴ هزار میلیارد تومانی هم توسط سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها پرداخت شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۶ دارو کمیاب یا نایاب بودند که این رقم در سال ۹۶ به ۶۲ قلم و در سال ۹۷ به ۴۲ رسید اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ وضعیت بحرانی بوده و به ۱۱۳ رقم رسیده است. میزان صادرات سالانه دارو از ۲۰۰۱ از کمتر از ۲۰ میلیون دلار به بیش از ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسید ولی با شیبی تند به ۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱۸ مرداد در قسمت پرونده ویژه به بررسی طرح «دارویاری» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه حسین شمالی معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو بود.

تفاوت تعریف سازمان غذا و دارو از کمبود دارو با تعریف مردم

معاون سازمان غذا و دارو: برخی طی سال‌های گذشته می‌گفتند دارو را ارزان نگه داشته‌ایم، وقتی دارویی موجود نباشد اما قیمتش پایین باشد چه فایده‌ای دارد. برعکس اگر دارو باشد ولی گران شود هم همین است. تلاش می‌کنیم مشکلات مربوط به زنجیره تولید داروهای کمیاب را تا مهرماه حل کنیم. گاهی یک برند خاص خارجی از یک دارو وجود ندارد، این به معنای کمبود دارو نیست. بسیاری از داروهای بیماری‌های صعب العلاج در ایران تولید و حتی صادر می‌شود.

شمالی در ادامه افزود: به خاطر قاچاق معکوس دارو، برخی شرکت‌های ایرانی می‌گفتند با محصول قاچاق خودمان در خارج از کشور نمی‌توانیم رقابت کنیم. در روش اختصاص ارز ترجیحی به داروسازان نیز، فقط یک بخش از تولید یارانه می‌گرفت ولی دیگر بخش‌ها همچون دستمزد کارگر و دیگر هزینه‌های تولید هر سال افزایش قیمت داشتند. در طرح دارویار، قیمت دارو برای تولیدکننده افزایش یافت ولی در انتهای زنجیره یعنی برای بیماران با نسخه پزشک، هیچ افزایش قیمتی نداریم، یعنی همان قیمتی که تا ۲۳ تیرماه پرداخت می‌شد.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مسئولان وزارت بهداشت معتقدند با اجرای طرح دارویار، قیمت دارو برای مصرف‌کننده نهایی افزایش نیافته است؛ هر چند این طرح به تازگی اجرایی شده ولی مردم همچنان از وضعیت قیمت دارو ناراضی هستند. مشکل بزرگ‌تر برای بیماران به خصوص مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج، نبود داروهایی است که پزشکان برای آنها تجویز کرده‌اند.

پیش پرداخت ۴ هزار میلیارد تومانی دولت به بیمه‌ها برای اجرای طرح دارویار

شمالی با اشاره به تفاوت اصلی طرح تحول سلامت با طرح دارویار بیان داشت: در طرح تحول سلامت، هزینه‌ها خارج از نظام بیمه‌ای به صورت مستقیم به بیمارستان‌ها داده و هزینه شد به همین دلیل برهم خورد ولی در طرح دارویار، تمام هزینه‌ها از مجرای شفاف بیمه‌ها اختصاص می‌یابند و همه چیز مشخص است. طرح دارویار صرفا مربوط به یارانه دارو نیست، بلکه شامل بیمه شدن ۶ میلیون نفر افراد فاقد بیمه هم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در طرح دارویار، بر اساس عملکرد و هزینه بیمه‌ها، کمک‌های دولتی اختصاص می‌یابند. منابع طرح دارویار به طور دقیق مشخص شده و پیش پرداخت ۴ هزار میلیارد تومانی هم توسط سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها پرداخت شده است. برای اجرای طرح دارویار، تفاهم‌نامه‌ای میان ارکان اصلی آن به امضا رسید و اسناد آن در دولت وجود دارد؛ خط قرمز ما، عدم شفافیت در بودجه طرح است. در طراحی طرح، مشورت جدی با مجلس صورت گرفته و نمایندگان می‌توانند نظارت کنند. در این طرح، پول باید فقط از کانال بیمه‌ها هزینه شود و یارانه دولتی هم صرفا بر اساس عملکرد و هزینه اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. سرمایه در گردش شرکتهای داروسازی همان طور سرمایه در گردش مرغداری ها دامداری ها اساسا سرمایه در گردش و نقدینگی مهمترین مشکل تولید است فکری کنید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.