۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۳۲۹ ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ دسته: مالیات
۰

محمد رزاقی عضو سابق شورای عالی مالیاتی، راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌ های فروشگاهی را بزرگترین و مهم‌ترین اقدام اصلاحی وزارت اقتصاد در جهت تحقق نظام مالیاتی کارآمد، اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در کشور عنوان کرد.

راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌ های فروشگاهی بزرگترین و مهم‌ترین اقدام اصلاحی وزارت اقتصاد در جهت تحقق نظام مالیاتی کارآمد، اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در کشور است. در این راستا محمد رزاقی مدرس دانشگاه و عضو سابق شورای عالی مالیاتی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مهمترین مزیت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی را اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دانسته و گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال ۹۸ تصویب شد و مهمترین ماده‌اش که ماده ۳ است درباره سامانه مودیان بحث می‌کند؛ این قانون قرار بود ۲۰ تیرماه و تا چند روز دیگر ابلاغ شود.

قانون پایانه‌های فروشگاهی پیش زمینه اجرای دقیقتر مالیات ارزش افزوده

این عضو اسبق شورای عالی مالیاتی افزود: قانون پایانه‌ های فروشگاهی در حقیقت پیش‌زمینه اجرای هر چه دقیقتر قانون مالیات ارزش افزوده است. قانون پایانه‌های فروشگاهی، پرداخت مالیات ارزش‌افزوده را از حالت سنتی بیرون می‌آورد چرا که تنظیم الکترونیکی صورت حسابها، انعکاس‌دهنده مالیات ارزش‌افزوده است و به صورت اتوماتیک در پرونده‌های مالیاتی منعکس می‌شود.

این مدرس دانشگاه در خصوص مزایای اجرای قانون پایانه‌ های فروشگاهی برای خود مؤدیان گفت: در پرداخت مالیات به روش سنتی اشتباهاتی پیش می‌آید: هر مؤدی مالیات‌هایی را می‌گیرد و مالیات‌هایی را می‌‌پردازد که به عنوان اعتبار مالیاتی برایش ثبت می‌شود. در همین گرفتن و پس‌دادن‌های و محاسبه آن به روش سنتی، اشتباهاتی رخ می‌دهد در حالی که در صورت محاسبه الکترونیکی از بروز این اشتباهات جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص دیگر مزایای قانون پایانه‌ های فروشگاهی برای مؤدیان نیز عنوان کرد: به طور مثال سامانه‌ای به نام سایت جستجو وجود دارد، در این سایت گیرنده مالیات گزارش کرده، پرداخت‌کننده مالیات هم جداگانه گزارش کرده است. بیشتر مواقع پرداخت‌کننده اشتباهاتی دارد که آن را به حساب نفر اول می‌گذارند. از این دست اشتباهات زیاد است که امیدواریم با الکترونیکی شدن سیستم محاسبات مالیات و رصد کامل جریان کالایی و خدمات، به حداقل برسد و کاملا از بروز آن جلوگیری شود.

رزاقی تاکید کرد: از طرف دیگر تاکنون اقداماتی در جهت رفع اشکالات پایانه‌های فروشگاهی انجام شده و اگر اشکالات دیگری هم باقی مانده باشد اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ایجاب می‌کند که اشکالات بعدی هم رفع شود. مجموع این برنامه‌ها باعث می‌شود شاهد اجرای هر چه دقیقتر، مطلوبتر و شفافیت بیشتر قوانین مالیاتی باشیم.

افزایش درآمدهای مالیاتی و اجرای عدالت با راه‌اندازی سامانه مؤدیان

عضو اسبق شورای عالی مالیاتی در ادامه گفتگو، به نگرانی‌های برخی اصناف و مشاغل از اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی اشاره کرد و گفت: البته امیدواریم اصناف مخالف اجرای این قانون نباشند و هموطنان ما به این مرحله از بلوغ فرهنگی رسیده باشند که فرار مالیاتی را مزیت ندانند، اما موضوع فرار مالیاتی در سراسر دنیا به نوعی مطرح است. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. زیرا کسی که کار اقتصادی می‌کند اعم از تولیدکننده، خریدار و فروشنده، دوست دارد از قید و بند همه چیز به خصوص مالیات رها باشد تا بتواند با خیال راحت دادوستد کند‌.

رزاقی در ادامه عنوان کرد: اما آن چیزی که خیلی تند و تیز توجه انسان را جلب می‌کند وجود تبعیض است. به طور حتم بین کسی که از مالیات فرار می‌کند و کسی که مقید به پرداخت مالیات است تفاوت بسیاری وجود دارد‌. وقتی اصناف برای فرار مالیاتی مسابقه بگذارند و این امر فراگیر شود، عده‌ای هم که مقید به پرداخت مالیات هستند، احساس می‌کنند مغبون شده‌اند. در مقابل پرداخت مالیات از سوی همه به عدالت مالیاتی می‌انجامد و هر چه قدر عدالت بیشتر باشد اعتقاد، علاقه و اعتماد مردم به پرداخت مالیات بیشتر خواهد شد‌.

وی افزود: بنابراین اجرای قانونی که به پرداخت عادلانه مالیات کمک کند در نهایت مورد رضایت همه آحاد جامعه خواهد بود و دولت نیز با یک تیر دو نشان خواهد زد، افزایش درآمدهای مالیاتی و اجرای عدالت و تاثیر آن بر آرامش روانی جامعه. قطع به یقین راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی بزرگترین و مهم‌ترین اقدام اصلاحی وزارت اقتصاد در جهت تحقق نظام مالیاتی کارآمد، اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در کشور است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.