۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۱۰۴ ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی هند با هدف ارتقای صادرات و تسهیل واردات، سازوکار جدیدی را برای استفاده از ارز ملی خود در تسویه حساب‌های تجاری بین‌المللی معرفی کرد. کاهش آسیب‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا و اروپا و تسهیل تجارت با کشورهای تحت تحریم مانند روسیه و ایران مهمترین هدف هند از این اقدام عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی هند این هفته با هدف ارتقای صادرات و تسهیل واردات، سازوکار جدیدی را برای استفاده از روپیه در تسویه‌حساب‌های تجاری بین‌المللی معرفی کرد. این سازوکار، تبادلات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان هندی را به‌واسطه حساب‌های روپیه ای سامان می‌بخشد و نیاز آن‌ها به تبادل ارز خارجی را کاهش می‌دهد. برای اجرای این سازوکار، یک بانک خارجی باید یک حساب روپیه ای در بانک مجاز هند باز کند. واردکنندگان هندی برای واردات کالاهای خود به این حساب‌ها روپیه پرداخت می‌کنند و بانک خارجیِ صاحب حساب در خارج از کشور با فروشنده خارجی تسویه می‌کند. صادرکنندگان نیز معادل صادرات انجام‌شده، از این حساب‌ها روپیه دریافت می‌کنند و بانک خارجیِ صاحب حساب با خریدار خارجی تسویه می‌کند. در نتیجه تبادلات با استفاده از روپیه انجام می‌شود و نیاز واردکنندگان و صادرکنندگان به ارز واسط خارجی در تجارت کاهش می‌یابد.

استفاده از ارز ملی؛ راهی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

استفاده از این روش مزایای بسیاری برای هند دارد. مهم‌ترین مزیت آن، ارتقای تجارت با کشورهای تحت تحریم غرب مانند روسیه و ایران می‌دانند. تحولات نظامی اوکراین و تحریم‌های مالی ضد روسی آمریکا و اروپا موجب شد شرکای تجاری روسیه از روش‌های غیر دلاری برای تسویه مبادلات تجاری خود با روسیه از جمله ارزهای ملی استفاده نمایند. هند نیز از این قاعده مستثنا نبود و به‌منظور حفاظت از تجار خود در مقابل آسیب‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا، به استفاده از ارز ملی خود در تجارت با شرکا روی آورده است.

پیش از این کشورهایی نظیر چین و روسیه نیز سازوکارهای مشابهی برای استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت خارجی با شرکا ایجاد کرده بودند. کارشناسان معتقدند همگرایی کشورهایی نظیر چین، روسیه، هند و ایران در استفاده از ارز ملی در مبادلات دو یا چندجانبه می‌تواند به تضعیف بیشتر موقعیت دلار در تجارت بین‌المللی منجر شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.