۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۷۰۰ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

توسعه تبادلات روبل-یوآن و رفع محدودیت‌های خرید ارزهای غیر از دلار و یورو از سوی روسیه، موجب شده است تقاضای خرید یوآن در بازار ارز این کشور افزایش یابد. تقاضای یوآن در بازار ارز روسیه به بیش از ۴۴ میلیارد روبل، معادل ۷۰۳ میلیون دلار در هفته رسیده که رکودی تاریخی محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از آغاز جنگ اوکراین و تشدید تحریم‌های پولی و مالی روسیه از سوی امریکا و اروپا، این کشور راهبرد کاهش وابستگی به دلار در تجارت خارجی را به طور جدی در دستورکار قرار داد. هرچند پیش از این و از سال ۲۰۱۳ روسیه با ایجاد سازوکارهای لازم، حرکت به سمت با ارزهای ملی در تجارت خارجی را آغاز کرده بود. روسیه از سال ۲۰۱۳ در همکاری با کشور چین سازوکار لازم برای استفاده از روبل و یوآن در تبادلات دوجانبه را فراهم کرده بود. اما از زمان آغاز جنگ اوکراین و تشدید تحریم‌ها، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه روندی به شدت صعودی داشته است.

تقاضای خرید یوآن در بازار ارز روسیه تا ۸ برابر افزایش یافت

در همین راستا بانک مرکزی روسیه ۲۰ ماه می سال جاری، نزدیک به ۲۰ روز قبل، محدودیت‌های خرید ارزهای خارجی غیر از دلار و یورو در بازار ارز این کشور را کاهش داده و خرید ارزهایی همچون یوآن چین را تسهیل کرده است. رفع این محدودیت‌ها از یک سو و توسعه استفاده از ارزهای ملی در تجارت با چین از سوی دیگر، تقاضای یوآن در بازار ارز روسیه را به شدت افزایش داده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها میزان تقاضای یوآن در بازار ارز مسکو، با افزایش ۸ برابری به بیش از ۴۴ میلیارد روبل معادل ۷۰۳ میلیون دلار در هفته رسیده است که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. در این مدت تقاضا برای دلار و یورو کاهش یافته و تقاضا برای ارزهای دیگر همچون پوند بریتانیا و فرانک سوئیس نیز با افزایش همراه بوده است.

روسیه در تلاش برای استفاده بیشتر از یوان برای کاهش اثرات تحریم دلاری

مقامات روسی معتقدند یوآن چین در طول سال‌های اخیر نوسانات محدودی داشته و از پایداری لازم برای قرار گرفتن به عنوان جایگزین دلار در تجارت خارجی و ذخیره دارایی برخوردار است.

روبل روسیه با وجود تحریم‌های شدید غرب عملکرد بسیار مطلوبی در ماه‌های بعد از جنگ اوکراین داشته است؛ به طوریکه در سال ۲۰۲۲ میلادی روبل روسیه در مقایسه با ارز تمامی کشورهای جهان تقویت شده و به طور خاص نسبت آن به دلار آمریکا در این مدت بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.