۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۳۸۷ ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی نام نویسنده: مسعود صباغی
۰

نخست وزیر بریتانیا به منظور کاهش هزینه تولید غذا، از کشورهای G7 درخواست کرد زمین‌های کشاورزی را به جای تولید سوخت زیستی، صرف تولید غذای بیشتر کنند. تولید سوخت سبز یا سوخت زیستی از زمین‌های کشاورزی، بخشی از برنامه کاهش وابستگی کشورها به مصرف کربن است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر به دلیل رشد قیمت انرژی، قیمت بسیاری از کالاها در سراسر دنیا افزایش یافته و هزینه زندگی مردم بالا رفته است. این مسئله موجب شده است سران کشورها به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه تولید و زندگی مردم باشند. در همین راستا بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا به تازگی طرحی به کشورهای G7 پیشنهاد داده است که بر اساس آن زمین‌های کشاورزی بیشتری صرف تولید غذا شود.

زمین‌های کشاورزی بریتانیا باید صرف تولید غذا شود نه سوخت سبز

جانسون ضمن انتقاد از اینکه در شرایط فعلی قیمت‌ها، زمین‌های کشاورزی نباید صرف تولید سوخت زیستی یا سوخت سبز شود، گفته است: بریتانیا قصد دارد زمین‌های کمتری را برای تولید سوخت سبز و کاهش نیاز به مصرف کربن اختصاص دهد و این زمین‌ها را برای تولید غذا استفاده کند.

نخست وزیر بریتانیا این پیشنهاد را به کشورهای G7 نیز مطرح کرده و از آن‌ها نیز درخواست کرده است برای کاهش هزینه زندگی مردم و به طور خاص قیمت محصولات کشاورزی، زمین‌های بیشتری را به تولید غذا اختصاص دهند تا وضعیت امنیت غذایی کشورها بهبود پیدا کند.

تولید سوخت سبز یا سوخت زیستی از زمین‌های کشاورزی، بخشی از برنامه کشورها برای حرکت به سمت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مصرف کربن است که با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی در دستورکار کشورها قرار گرفته است.

تولید غذای بیشتر برای ۳.۵ میلیون نفر به جای تولید سوخت زیستی

جانسون در این خصوص گفته است: در شرایطی که جنگ اوکراین ادامه دارد و میلیون‌ها تن غلات از بازار جهانی حذف شده است، بسیاری از کشورهای فقیر دسترسی مطلوبی به غذا ندارند و در خطر قحطی قرار گرفته‌اند. برای مقابله با این پدیده بریتانیا اقدامات متعددی را در دستورکار قرار داده که یکی از آن‌ها تولید غذای بیشتر از زمین‌های کشاورزی به جای تولید سوخت‌های زیستی است.

بر اساس تخمین‌ها، چنانچه زمین‌های کشاورزی بریتانیا که در حال حاضر به تولید سوخت فسیلی اختصاص یافته، برای تولید نیازهای غذایی مورد استفاده قرار بگیرد، امکان تولید غذای بیشتر برای ۳.۵ میلیون نفر بیشتر در این کشور فراهم می‌شود.

بریتانیا پیشنهاد کرده است کشورهای جهان دست کم ۱۰ درصد زمین‌هایی که به تولید سوخت زیستی اختصاص دارد را به تولید غذا اختصاص دهند. اما در حال حاضر کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و آلمان با پیشنهاد بریتانیا مخالفند.

منبع: اکسپرس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.