۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۶۱۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

افزایش مصرف انرژی در آلمان و کاهش سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی، موجب افزایش تقاضای زغال سنگ برای تولید برق شده است. بنابراین نیروگاه‌های زغال سنگ کمک قابل توجهی به امنیت عرضه انرژی آلمان در سال جاری داشته‌اند. آلمان برای دستیابی به اهداف خود در تولید انرژی خورشیدی و بادی، باید در هر سال ۱۵ گیگاوات به ظرفیت پنل‌های خورشیدی بیفزاید و در هر هفته ۳۰ توربین بادی وارد مدار کند که در این زمینه با چالش جدی مواجه است.

به گزارش مسیر اقتصاد ارقام منتشر شده توسط کارگروه تراز انرژی [۱] و انجمن صنایع انرژی و آب آلمان [۲] نشان می‌دهد که مصرف انرژی در این کشور در سال ۲۰۲۱، به میزان ۶/۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته، در حالی که سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در تولید برق آلمان کاهش یافته است.

در نمودار زیر بر اساس آمار انجمن صنایع انرژی و آب آلمان، سهم هر یک از منابع انرژی این کشور آمده است.

با توجه به نمودار بالا می‌توان گفت که افزایش مصرف انرژی و کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، فشار بیشتری به دولت جدید آلمان وارد می‌کند تا به وعده خود مبنی بر ایجاد یک منبع جایگزین و تقویت‌کننده در راستای تامین پایدار انرژی این کشور عمل کند.

کمک قابل توجه صنعت زغال سنگ به امنیت عرضه انرژی در آلمان

برخلاف برنامه‌های دولت، افزایش مصرف برق موجب افزایش چشمگیر تقاضا برای زغال سنگ شده است که بر اساس آمار این میزان افزایش برای مصرف زغال سنگ سخت و زغال سنگ حدود ۱۸ درصد بوده، در حالی که برای گاز طبیعی تنها ۴ درصد بوده است. بنابراین نیروگاه‌های زغال سنگ کمک قابل توجهی به امنیت عرضه انرژی آلمان در سال جاری داشته‌اند و عرضه داخلی با سوخت‌های فسیلی تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها مانند گاز طبیعی یا نفت خام قرار نمی‌گیرد.

مطابق برنامه با از مدار خارج کردن کامل نیروگاه‌های هسته‌ای تا پایان سال ۲۰۲۲ و تولید کمتر انرژی‌های تجدید‌پذیر، آلمان شاهد افزایش مصرف بیش از ۷ درصدی انرژی‌های فسیلی و در نتیجه افزایش قیمت آن خواهد بود.

کاهش تولید انرژی تجدیدپذیر‌ در آلمان به علت شرایط نامساعد آب و هوایی

آمارها نشان می‌دهد که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد مصرف انرژی اولیه از ۱۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۶.۱ درصد در سال ۲۰۲۱، کاهش یافته که عمدتاً ناشی از کاهش حدود ۱۰ درصدی تولید برق بادی به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی در آلمان بوده است.

ضمن اینکه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق از حدود ۴۴ درصد در سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۴۱ درصد در سال جاری کاهش یافته است. همچنین رییس انجمن صنایع انرژی و آب آلمان استدلال می‌کند که هدف دولت جدید برای رساندن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف برق به ۸۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است.

دیگر محدودیت‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان

از طرفی دیگر برای رسیدن به ظرفیت برنامه‌ریزی شده ۲۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰، دولت آلمان با چالش اضافه کردن ۱۵ گیگاوات به ظرفیت پنل‌های خورشیدی در هر سال (تقریباً سه برابر ۵.۸ گیگاوات اضافه شده در سال ۲۰۲۱) مواجه خواهد شد. رییس انجمن صنایع انرژی و آب آلمان بیان کرده است که تعداد توربین‌های ساخته شده در هر هفته باید از ۸ به حدود ۳۰ افزایش یابد که این مسئله خود چالش‌های دیگری مانند کمبود مناطق مناسب برای احداث نیروگاه بادی، نیروی متخصص و غیره را به همراه خواهد داشت.

این امر منجر به افزایش ظرفیت نیروگاه‌های گازی به عنوان جایگزین انرژی‌های تجدیدپذیر در مواقع اضطرار و در نتیجه نیاز بیشتر به گسترش زیرساخت‌های شبکه انتقال و توزیع است. در واقع مطابق برنامه‌ریزی حدود ۴۰ گیگاوات منابع انرژی هسته‌ای و زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ از سیستم خارج می‌شود که به معنی جایگزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر در کمتر از یک دهه است که با توجه به محدودیت‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و شرایط نامساعد جوی غیر ممکن به نظر می‌رسد.

منبع: کلین انرژی وایر

پی‌نوشت:

[۱]  Working Group Energy Balances (AGEB)

[۲]  German Association of Energy and Water Industries (BDEW)

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.