۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۵۳۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

افزایش مصرف انرژی در اروپا سبب از بین رفتن تعادل بین سه بعد اساسی انرژی یعنی امنیت، مقرون به صرفه بودن و پایداری انرژی شده و اروپا را با یک بحران جدی مواجه کرده است. ضمن اینکه شرایط نامناسب باد در اتحادیه اروپا، موجب کاهش شدید استفاده از انرژی بادی برای تولید برق شده و این مسئله افزایش تقاضای گاز و زغال سنگ در اروپا را به دنبال داشته است. اختصاص یارانه و تنوع بخشی به مبادی واردات انرژی فسیلی از جمله راه‌حل‌های کاهش اثرات بحران انرژی اروپا است.

به گزارش مسیر اقتصاد در اروپا تعادل بین سه بعد اساسی انرژی یعنی امنیت، مقرون به صرفه بودن و پایداری آن با بحران بسیار بزرگی مواجه شده که این مسئله موجب نگرانی مصرف‌کنندگان شده است. اگر این بحران به طور مؤثر مدیریت نشود، می‌تواند حمایت از قرارداد سبز اروپا[۱] را از بین ببرد. این امر طراحی و استقرار ساز‌و‌کار‌های هدفمند و پیش‌بینی شده برای مقابله با نوسانات بازار انرژی را بیش از پیش ضروری می‌کند.

یک بحران تمام عیار در عرضه و تقاضای انرژی اتحادیه اروپا

تعادل بین عرضه و تقاضای انرژی تحت تأثیر آب و هوا و فعالیت‌های اقتصادی است. برای مثال گرمای تابستان در سراسر اروپا، آسیا و ایالات متحده منجر به افزایش تقاضا برای وسایل سرمایشی می‌شود یا در آمریکای لاتین کاهش تولید انرژی آبی ناشی از خشکسالی باعث می‌شود که محموله‌های LNG بیش‌تری از اروپا به سمت این قاره هدایت شوند.

از طرف دیگر استقرار بسته‌های محرک اقتصادی به طور همزمان، باعث بهبود اقتصاد و افزایش تقاضای برق در صنعت می‌شود و به عنوان نمونه چین را به بزرگ‌ترین واردکننده LNG در آغاز سال ۲۰۲۱ تبدیل کرد. ضمن اینکه داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی[۲] نشان می‌دهد که در اتحادیه اروپا، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، مصرف گاز ۲۵ درصد افزایش یافته که بزرگترین افزایش سه ماهه سالانه از سال ۱۹۸۵ است.

افزایش تقاضا برای انرژی‌های فسیلی در پی ناکارامدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق

بخش‌های بزرگی از بازار انرژی اروپای شمالی، به‌ویژه آلمان و هلند تا یک پنجم تولید برق خود را به انرژی بادی متکی هستند. شرایط نامناسب باد در اتحادیه اروپا، موجب کاهش شدید استفاده از انرژی بادی برای تولید برق شده و این مسئله افزایش تقاضای گاز و زغال سنگ در اروپا را به دنبال داشته است.

همچنین از مدار خارج کردن تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان، کمبود بازار انرژی را تشدید کرده است. بنابراین می‌توان گفت که انرژی‌های تجدیدپذیر در شرایط نامناسب آب و هوایی، نتواند پاسخگوی تقاضا‌ی مصرف‌کنندگان انرژی در اروپا باشد.

افزایش قیمت انرژی، فشارهای تورمی را تقویت می‌کند به طوری که در تابستان ۲۰۲۱، افزایش شدید ۴/۱۷ درصدی تورم در بخش انرژی منجر به تورم سابقه‌ای در اقتصادهای منطقه یورو در طی ۱۳ سال گذشته شده است.  همچنین قیمت گاز طبیعی در بازار نقدی[۳] اروپا در سپتامبر ۲۰۲۱، ۵/۶ برابر بیش‌تر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

مدل قیمت‌گذاری حاشیه‌ای در اروپا موجب افزایش صورتحساب مصرف‌کنندگان انرژی شده است. با توجه به نمودار زیر و بر اساس تحلیل کمیسیون اروپا، میانگین افزایش قیمت عمده‌ فروشی گاز و برق از سال ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۱ به ترتیب ۴۲۹ درصد و ۲۳۰ درصد بوده و در واقع قیمت‌ها از ۴۰۰ یورو مگاوات در ساعت برای تقریباً سه چهارم اروپایی‌ها در ۲۱ دسامبر فراتر رفته است.

اختصاص یارانه و تنوع بخشی به مبادی واردات انرژی فسیلی در راستای حل بحران انرژی اروپا

با توجه به این‌که اتحادیه اروپا همچنان با پیامدهای بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند راه‌حل‌ها و ایده‌های زیر برای تعادل عرضه و تقاضا انرژی مطرح می‌شود هرچند که ممکن است مغایر راهبرد کربن‌زدایی اتحادیه اروپا باشد:

  • یکی از راه‌حل‌ها، اتکا و تداوم پرداخت یارانه به سوخت‌های فسیلی برای حمایت از مصرف‌کنندگان است اما این موضوع با راهبرد اتحادیه اروپا برای کربن‌زدایی در تضاد است. البته این امر باعث کاهش بودجه و تضعیف تلاش‌های بازیابی در مسیر حرکت به سمت انرژی‌های تجدید‌پذیر نیز خواهد شد.
  • با توجه به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی مبنی بر افزایش ۴ برابری تقاضای برق در اروپا و ناکارامدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق پایدار ضرورت دارد که همچنان به انرژی فسیلی توجه ویژه‌ای شود. بنابراین راه‌حل دیگر حل بحران فعلی اروپا تنوع بخشیدن به مبدا و مسیر تأمین گاز طبیعی است که با توجه به سهم ۲۲ درصدی گاز طبیعی از تولید برق اروپا ضروری به نظر می‌رسد.
  • مدیریت سمت تقاضا یک اقدام حیاتی است که باید در مقیاس بزرگ برای کاهش مصارف غیرضروری در زمان اوج مصرف به کار گرفته شود. ارتقاء استانداردهای بهره‌وری برای لوازم خانگی، ساختمان‌ها و صنایع، در کنار کمپین‌های آگاهی پان-اروپایی[۴] با هدف ترویج سبک زندگی پایدارتر ضروری است.

منبع:

آی اس اس یوروپا

پی‌نوشت:

[۱] European Green Deal  (EGD)

[۲] International Energy Agency (IEA)

[۳] Spot Market

[۴] Pan-European

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.