۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۵۱۲ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

جانت یلن وزیر اقتصاد آمریکا، در طول هفته‌های اخیر نشست‌های متعددی را با سران کشورها و همچنین مسئولین سازمان‌هایی همچون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، با هدف تدوین یک برنامه جهانی امنیت غذایی برگزار کرده است. قرار است این برنامه در نشست ماه آینده کشورهای گروه G7 رونمایی شود. آمریکا قصد دارد از بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین به عنوان یک فرصت بهره ببرد و ابتکار عمل را در این زمینه به دست بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از وقوع جنگ اوکراین و کاهش میزان صادرات محصولات اساسی کشاورزی دو کشور اوکراین و روسیه به دیگر کشورهای جهان، قیمت‌های جهانی خصوصا در محصولاتی مثل گندم و روغن به شدت افزایش یافت. کاهش عرضه محصولات کشاورزی و افزایش قیمت آن‌ها به بالاترین سطح در تاریخ، یک بحران غذایی در سطح بین‌الملل ایجاد کرده و هزینه‌های تامین غذای کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی را افزایش داده است. در این میان مقامات کشور آمریکا قصد دارند از این بحران نیز به عنوان یک فرصت بهره ببرند و ابتکار عمل را در مقابله با تهدیدهای جهانی امنیت غذایی به دست بگیرند.

فائو: قیمت جهانی غذا به بالاترین میزان در تاریخ رسید

رونمایی از «برنامه جهانی امنیت غذایی آمریکا» در اجلاس G7

جانت یلن وزیر اقتصاد آمریکا در طول هفته‌های اخیر نشست‌های متعددی را با سران کشورها و همچنین مسئولین سازمان‌هایی همچون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، با هدف کمک به رفع مشکلات امنیت غذایی ناشی از جنگ اوکراین برگزار کرده است. همچنین آمریکا برنامه‌ای جهانی با هدف کمک به امنیت غذایی کشورهای جهان تدوین کرده است که قرار است در نشست ماه آینده کشورهای گروه G7 از آن رونمایی کند.

یلن که به تازگی از اردوگاه نگهداری از مهاجران اوکراینی بازدید کرده، در سخنانی گفته است: «جنگ روسیه و اوکراین مشکل نبود امنیت غذایی در سراسر جهان را تشدید کرده است. تاثیرات این جنگ تنها محدود به خاک دو کشور درگیر در آن نمی‌شود و اثراتی از جمله تهدید امنیت غذایی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی دارد که برای دیگر کشورها نیز بسیار مهم است.»

نقش مهم سازمان‌های جهانی در برنامه امنیت غذایی آمریکا

در حال حاضر جزئیاتی از برنامه جهانی امنیت غذایی آمریکا منتشر نشده اما از بودجه ۴۰ میلیارد دلاری دولت بایدن برای کمک به اوکراین، که به تازگی به تصویب مجالس آمریکا رسیده، ۵ میلیارد دلار برای کمک به امنیت غذایی اختصاص داده شده است.

علاوه بر این در طول نزدیک به دو ماه اخیر جانت یلن وزیر اقتصاد آمریکا بارها با مقامات نهادهایی همچون بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای مالی جهانی جلساتی را برگزار کرده است و انتظار می‌رود این نهادها همچون سابق نقشی ویژه در اجرای برنامه جهانی آمریکا درخصوص امنیت غذایی داشته باشند.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی در کشورهای جهان

گفتنی است بعد از کاهش عرضه و افزایش قیمت محصولات اساسی کشاورزی در جهان، بسیاری از کشورها اقدام به وضع محدودیت‌های صادراتی نمودند و این مسئله نیز موجب کاهش بیشتر عرضه محصولات کشاورزی و تشدید افزایش قیمت آن‌ها در بازارهای جهانی شد.

آمریکا و نهادهای جهانی قصد دارند ضمن حمایت از افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشورهای جهان، تا جای ممکن کشورها را به سمت برداشتن محدویت‌های صادراتی سوق دهند. همچنین انتظار می‌رود حمایت‌های آمریکا و نهادهای جهانی وابسته به این کشور در برنامه جهانی امنیت غذایی، به کشورهای غربی و یا کشورهایی که رابطه مطلوبی با آمریکا دارند محدود شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.