۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۲۷۳ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: تولید، صنعت خودرو
۰

چنانچه آزادسازی واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار با حقوق ورودی اعلام شده، به واردات سالانه ۱۰۰ هزار خودرو بینجامد، نتایجی از جمله «تعدیل نسبی قیمت خودروهای مونتاژ داخلی ۸۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومانی»، «افزایش ۲ میلیارد دلاری تقاضای ارز» و «افزایش ۴۰ هزار میلیارد تومانی درآمدهای گمرکی دولت» را درپی خواهد داشت. اما نمی‌توان انتظار داشت واردات خودرو در ایجاد رقابت و در نتیجه بهبود کیفیت و کاهش قیمت تولیدات زیر ۵۰۰ میلیون تومان، اثری جدی داشته باشد.

مسیر اقتصاد/ هفته گذشته دولت بعد از کش و قوس‌های فراوان، آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرد. بر اساس آخرین اخبار از جزئیات آیین نامه واردات خودرو، قرار است واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی و قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار آزاد شود. هرچند این شرایط هنوز به طور رسمی از سوی دولت اعلام نشده است، اما در نظر گرفتن شرط قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار می‌تواند علاوه بر کاهش بار ارزی واردات، شرایط را برای بهره مندی اقشار متوسط از خودروهای با کیفیت تر فراهم کند.

تعدیل قیمت خودروهای مونتاژ داخلی مهمترین تاثیر واردات خودرو

بر اساس اخبار قرار است مطابق سابق واردات خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ هزار سی سی با حقوق گمرکی ۵۵ درصدی، خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی با حقوق گمرکی ۷۵ درصدی و خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی با حقوق گمرکی ۹۵ درصدی به کشور وارد شوند. به این ترتیب انتظار می‌رود قیمت تمام شده خودروهای وارداتی برای مصرف کنندگان داخلی بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومان باشد.

بنابراین انتظار می‌رود آزادسازی واردات خودرو به تعدیل قیمت نسبی خودروهای مونتاژ داخلی ۸۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومانی منجر شود. این خودروها در حال حاضر مشمول قیمتگذاری دستوری نیستند و تولیدکنندگان داخلی آن‌ها به دلیل شرایط کمبود عرضه خودرو، توانسته‌اند سود خوبی از محل تولید و فروش آن‌ها کسب کنند؛ اما واردات خودرو میزان این سود را تعدیل خواهد کرد و انتظار می‌رود قیمت این دسته از محصولات داخلی به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

افزایش تقاضای ارز و درآمدهای گمرکی دولت

تاثیر جدی دیگر آزادسازی واردات خودرو، افزایش تقاضای ارز است. بررسی آماری واردات خودرو در سال‌های قبل از ممنوعیت آن نشان می‌دهد آمار واردات در بیشترین حالت به ۱۰۲ هزار دستگاه رسیده (سال ۱۳۹۳) و در طول سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ به طور میانگین سالانه حدود ۵۰ هزار خودرو به کشور وارد شده است. در این سال‌ها کمتر از ۲۵ درصد خودروهای وارداتی به خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار اختصاص داشته است، اما به دلیل انباشت تقاضای خودرو در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود در صورت آزادسازی واردات، در کوتاه مدت دست کم سالانه ۱۰۰ هزار خودور کمتر از ۲۰ هزار دلار به کشور وارد شود.

این میزان واردات به معنی افزایش بیش از ۲ میلیارد دلاری تقاضای ارز در داخل کشور است که در صورت عدم تدبیر مسئولین، می‌تواند به افزایش نرخ ارز و در نتیجه هزینه تمام شده تمامی خودروهای داخلی و وارداتی منجر شود.

علاوه بر این با توجه به حقوق گمرکی اعلام شده برای خودروهای وارداتی، انتظار می‌رود دولت به ازای هر خودرو وارداتی حدود ۱۶ هزار دلار درآمد گمرکی دریافت کند که با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی سامانه نیما و فرض واردات سالانه ۱۰۰ هزار خودرو، مجموع درآمد گمرکی سالانه دولت از محل واردات خودرو در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

آزادسازی واردات خودرو به چه نتایجی منجر نمی‌شود؟

در عین حال نباید انتظار داشت واردات خودرو بر وضعیت کیفیت و قیمت خودروهای ارزان قیمت داخلی اثرگذاری جدی داشته باشد. چنانچه گفته شد قیمت تمام شده خودروهای وارداتی بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود. علاوه بر این میزان واردات نیز در بالاترین حالت کمتر از ۱۰ درصد تولید خودروسازان داخلی است و از این جهت اثرگذاری این سیاست بر خودروهای تولید داخلِ کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، جدی نخواهد بود.

علاوه بر این در صورت تعیین سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو، نمی‌توان انتظار داشت این سیاست قیمت خودروهای بالای ۳ میلیارد تومانی که قبل از دوران ممنوعیت وارد کشور شده‌اند را تعدیل کند. خودروهای برندهایی همچون لکسوس، بنز و بی ام دبلیو که در حال حاضر قیمت‌های بسیار بالایی دارند، عملا هیچ تاثیری از آزادسازی واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار نخواهند پذیرفت و مشتریان آن‌ها کماکان باید مدل‌های قدیمی موجود در بازار را با قیمت‌های بالا خریداری کنند.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.