۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۴۸۱ ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

با افزایش قیمت گندم اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده و احتمال خروج این محصول اساسی از چرخه یارانه‌ای دولت افزایش یافته است. طبق گفته کارشناسان میز اقتصادی شبکه ۱ پیش بینی ها نشان می‌دهد در صورت عدم نظارت مناسب و اصلاح سازوکار پرداخت یارانه نان، نه تنها آرد قاچاق می‌شود بلکه نان خشک نیز خوراک دام خواهد شد.

به گزارش مسیراقتصاد برنامه میز اقتصادی اخبار ساعت ۱۴ در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه با حضور کارشناسان دستگاه های مختلف اقدام به بررسی چالش های زنجیره گندم، آرد و نان و احتمال قاچاق در سال ۱۴۰۱ کرد. در این برنامه  مهدی سروی کارشناس حوزه اقتصادی، پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محمد حسن جلالی مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران و امید شریفی کارشناس اقتصادی در امور گمرک و قاچاق حضور پیدا کردند.

لزوم مدیریت واحد زنجیره گندم، آرد و نان توسط وزارت جهاد کشاورزی

در ابتدای این گفتگوی اقتصادی مهدی سروی با اشاره به افزایش قیمت گندم به ۱۱۵۰۰ تومان توسط دولت گفت: با افزایش قیمت گندم و احتمال افزایش نرخ آرد کارخانجات صنف و صنعت اختلاف نرخ آرد یارانه ای و آزاد افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی احتمال خروج گندم و آرد از توزیع یارانه ای به سایر صنایع وجود خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اختلاف نرخ آرد یارانه ای و آزاد در چنین شرایطی به بیش از ۱۰ برابر می رسد و بسیاری از واحدهای نانوایی اقدام به فروش آرد سهمیه ای خود می کنند. از طرف دیگر اختلاف قابل توجه نرخ نهاده های دامی نظیر ذرت و جو با نان یارانه ای باعث مصرف نان خشک به عنوان خوراک دام خواهد شد.

سروی اظهار داشت: به منظور مدیریت زنجیره گندم، آرد و نان نیاز است وزارت جهاد کشاورزی کلیه مسائل این زنجیره را به صورت واحد مدیریت کند و با اتخاذ سیاست های مناسب نظیر ایجاد زیرساخت های اطلاعاتی از مزرعه تا سفره اقدام به تامین نان مصرفی کشور کند تا شاهد کمبود آرد و نان در این زنجیره نباشیم.

افزایش احتمال قاچاق آرد از چرخه سیاست خرید تضمینی گندم

در ادامه پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق آرد گندم گفت: در حال حاضر کشفیات در حدی نیست که تهدیدی برای کشور محسوب شود. به صورت کلی برای جلوگیری از قاچاق یک محصول از کشور نیازمند ضوابط مشخصی هستیم که باید توسط دستگاه های اجرایی تهیه و با تایید ستاد مباره با قاچاق کالا ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمینه گندم و آرد متولی اصلی است و باید هرچه سریعتر ضوابط پیشنهادی خود برای تنظیم بازار و یا قاچاق این محصولات را ابلاغ کند.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مورد بسیاری از کالا‌های دارای یارانه به همین روش در حال کنترل است، اما هنوز ضوابط مربوط به قاچاق گندم و آرد به این ستاد ابلاغ نشده است. در صورتی که ضوابط مربوط به قاچاق گندم و آرد ابلاغ شود، حداقل جریمه میزان کالا‌های یارانه‌ای دو برابر ارزش کالا خواهد بود.

راه اندازی سامانه مدیریت توزیع آرد تا هفته آینده

در ادامه محمد حسن جلالی مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ستاد مبارزه با قاچاق، سامانه‌ای واحد از ما می‌خواهد که تمام موارد حوزه آرد و نان را در آن نظارت کند. از ۲۵ دی سال ۱۴۰۰ این سامانه عملیاتی شده است اما در بخش گندم مشکلاتی وجود دارد.

مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: دولت موظف است برای حمایت از کشاورزان هرساله حداقل قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام و این محصول را آنان خریداری کند. مشکل زنجیره گندم در سال گذشته این بود که علیرغم پیش بینی تولید ۱۲ میلیون تن اما دولت توانست ۴.۵ میلیون تن را خریداری کند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در این زمینه آن است که گندم های تولیدی از چرخه خرید تضمینی خارج می شود و در حال حاضر امکان نظارت وجود ندارد اما در زمینه آرد این آمادگی از طرف شرکت بازرگانی دولتی ایران وجود دارد که هر چه سریعتر دسترسی لازم را برای ستاد مبارزه قاچاق کالا فراهم کند. نهایتا تا یک هفته دیگر این سامانه تکمیل و به ستاد قاچاق متصل خواهد شد.

دولت سیاست خرید تضمینی را به صورت کشت قراردادی انجام دهد

در ادامه مهدی سروی با اشاره به وظایف شرکت بازرگانی دولتی ایران در اجرای سیاست خرید تضمینی گفت: باعث تعجب است که این شرکت پس از گذشت ۳۰ سال از انجام این وظیفه سامانه مشخص و برخطی برای خرید و فروش گندم و آرد تولیدی در کشور ندارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت چنانچه قصد دارد سیاست خرید تضمینی را در قبال محصول گندم همچنان اجرا کند به منظور جلوگیری از قاچاق و مدیریت تولید باید قبل از کاشت محصول با کشاورزان اقدام به کشت قراردادی کند.

وی تصریح کرد: دولت باید برای عرضه گندم خارج از ضوابط سیاست خرید تضمینی نیز نظارت مناسبی داشته باشد و حداقل می تواند معاملات خارج از سیاست خرید تضمینی را از طریق سازکار بورس کالا ساماندهی کند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.