۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۰۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

موسی حقانی دبیر علمی همایش ملی اقتصاد مقاومتی پیوند سیاست، فرهنگ و اقتصاد با اشاره به شرکت اسلامیه و سابقه ۲۰۰ ساله اقتصاد مقاومتی، گفت: اگر در مورد اقتصاد مقاومتی فرهنگ سازی صورت نگیرد در حد شعار باقی می ماند.

به گزارش مسیر اقتصاد  به نقل از مهر، همایش ملی اقتصاد مقاومتی پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

موسی حقانی دبیر علمی این همایش گفت: بحث اقتصاد مقاومتی بحثی صرفاً اقتصادی نیست و شاید نقطه ضعف اجرای اقتصاد مقاومتی در ایران این است که آن را صرفاً اقتصادی ببینیم. هدف ما از این همایش این بود که اقتصاد مقاومتی را در پیوند سیاست و فرهنگ و اقتصاد و از دریچه تاریخی ببینیم.

وی ادامه داد: اگر در مورد اقتصاد مقاومتی فرهنگ سازی صورت نگیرد در حد شعار باقی می ماند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی پیشینه ای ۲۰۰ ساله دارد. از ابتدای مواجهه غرب با ما این سوال وجود داشت که ما باید در مورد مدرنیته چه موضعی داشته باشیم. نگاه غرب به ما مبنی بر تضعیف و نفوذ و نابودی همه ظرفیت های ما بود. در این رابطه نفوذ اقتصادی یکی از راهکارهای آنها بود.

وی ادامه داد: برخی در داخل فکر می کردند می توانند در پیوند با غرب توسعه اقتصادی را در ایران رواج دهند. لذا از جهت عملی قراردادهایی بسته شد از جمله قرارداد رویتر و از جهت شعارها هم شعار لزوم غربی شدن از فرق سر تا ناخن پا مطرح شد. دیگران نیز حاشیه هایی به این بحث زدند و گفتند ما باید در همه ابعاد از غرب تقلید کنیم.

حقانی گفت: در برابر این حرکت تکاپوی مرجعیت شیعه و مردم ایران در برابر نفوذ سیاسی، مثال زدنی است. لذا ما از این منظر در این همایش به دنبال نشان دادن عقبه تاریخی مقاومت و تلاش برای تقویت بنیان های اقتصادی و رفع مشکلات آن هستیم.

وی ادامه داد: مرجعیت شیعه برای سد نفوذ بیگانه از ادبیات خاص خود استفاده کرد. چهره شاخص این ماجرا مرحوم میرزای شیرازی و شاگرد ایشان شیخ فضل الله نوری و… بودند.

وی افزود: حساسیت مرجعیت شیعه نسبت به انواع نفوذ در کشور در برخی مواقع کمک جدی به قاجار می کرد تا از فشار روس و انگلیس جلوگیری کنند.

حقانی گفت: حرکت علما هم تنها حرکت سلبی نبود. تلاش برای تقویت بنیان های اقتصادی در ایران نیز در دستور کار مرجعیت شیعه قرار گرفته بود. شرکت اسلامیه یک نمونه بارز از این اقدامات است.

وی در پایان گفت: اما اقدامات علما بخاطر وجود حاکمیت نفوذ زده و نخبگان مرعوب غرب نتوانست کاملا تحقق پیدا کند. در دوره پهلوی نیز نفوذ به سلطه کامل غرب بر ایران تبدیل شد و دیگر این مباحث خریداری نداشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.