۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۶۵۶ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ دسته: تولید
۰

یکی از راه های حمایت از تولید، تامین زیرساخت برای شهرک‌های صنعتی با هدف افزایش تولید و بهبود بهره وری است. اما به دلیل محدود بودن اعتبارات، تعداد قابل توجهی از شهرک‌ها به خصوص در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند. طبق اطلاعات دریافتی از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، اعتبار لازم برای تامین زیرساخت‌های این شهرک‌ها ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورده شده است؛ در صورتی که در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲ درصد این مبلغ تخصیص داده شده است.

مسیر اقتصاد/ بخش صنعت از یک سو به عنوان یکی از بخش‌های کليدی تاثيرپذیر از برنامه‌های حمایتی دولت و از سوی دیگر مؤثر در دستيابی به اهداف دولت از جمله ایجاد رشد اقتصادی محسوب می‌شود. برنامه سیاستگذاران به منظور تامین زیرساخت برای شهرک‌های صنعتی با هدف افزایش تولید و بهبود بهره وری عوامل تولید از دیگر موضوعاتی است که در قوانین و لوایح بودجه سنواتی قابل رصد است.

حمایت از توليد با تامین زمین و زیرساخت شهرک‌های صنعتی

به دليل عدم تعيين برنامه ایجاد زیرساخت‌های اساسی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در برنامه‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله برنامه‌های وزارت نيرو، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در قانون بودجه سنواتی و به تبع آن عدم الزام وزارتخانه‌های مذکور در اجرای زیرساخت و از سویی محدود بودن اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تعداد قابل توجهی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور به خصوص در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

به طوری که از مجموع ۷۱۵۴۸ واحد فعال نیز حدود ۶۰ درصد آن‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند، لذا یکی از ابزارهای مهم در بسترسازی حمایت از توليد، تامين زمين و زیرساخت‌های توليد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. درخصوص تامين زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی نيز به دليل کمبود منابع مالی دولت در بودجه عمومی علی‌رغم صراحت قانون مبنی بر تامين زیرساخت‌های اصلی تا ورودی واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، منابعی در نظر گرفته شده، هزینه تامين زیرساخت‌های مورد نياز شهرک نواحی صنعتی را پوشش نمی‌دهد.

۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی

طبق اطلاعات دریافتی از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، جمع کل اعتبار مورد نياز در سال ۱۴۰۱ برای برنامه‌های زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۱۴۰۰۰۰ ميليارد ریال برآورد شده است که هزینه زیرساخت خارج شهرک‌ ۷۴۴۰۲ ميليارد ریال پيش‌بينی شده است. بيشترین سهم از ميان زیرساخت‌های مورد نياز شهرک‌ها و نواحی صنعتی به برق‌رسانی با سهم حدود ۵۱ درصد از اعتبارات مورد نظر، اختصاص دارد. پيش‌بينی اعتبارات مورد نياز زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۱۴۰۱ در نمودار زیر ارائه شده است.

در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معادل ۷/۲۵۵۹ ميليارد ریال (حدود ۲ درصد اعتبار برآورد شده) در نظر گرفته شده که ۸۰۰ ميليارد ریال آن (معادل ۳۱ درصد کل اعتبارات) برای تامين زیرساخت برق و ۶/۱۳۱۶ ميليارد ریال آن (معادل ۵۴ درصد کل اعتبارات) برای برنامه کمک به تکميل و ایجاد تصفيه‌خانه‌های فاضلاب‌های شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.

محدودیت منابع بودجه عمومی برای تامين زیر ساخت شهرک‌ها  و نواحی صنعتی

به عبارتی ۸۵ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بودجه سال ۱۴۰۱ فقط به دو زیرساخت برق و تکميل و ایجاد تصفيه‌خانه‌های فاضلاب اختصاص دارد. سایر برنامه‌های این شرکت مادرتخصصی و تامين سایر زیرساخت‌ها باید با ۲۵ درصد اعتبار باقي‌مانده انجام شود. بنابراین با توجه به محدودیت منابع بودجه عمومی مقتضی است از ظرفيت منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی در راستای تامين زیر ساخت شهرک‌ها  و نواحی صنعتی استفاده شود.

همچنین بررسی اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از بودجه عمومی بخش صنعت در بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که رویکرد ارتقای فناوری با توجه کمتری در بخش صنعت روبرو شده به گونه‌ای که اعتبارات برنامه‌های مختلفی ازجمله ایجاد ۷ شهرک فناوری، ایجاد مناطق ویژه استقرار صنایع مبتنی بر فناوری برتر، کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع و کمک به ارتقای نوآوری و توسعه صنایع نوین همگی با رشد منفی همراه است.

منبع: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شماره مسلسل: ۱۸۱۲۶

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.