۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۵۷۵ ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ دسته: تولید
۰

محمدرضا یزدی‌زاده فعال اقتصادی و عضو سابق شورای عالی راهبردی نظام مالیاتی، ضمن اشاره به اینکه هدف تحریم‌ها جلوگیری از تجارت دیگر کشورها با ایران است، گفت: مهمترین اثر تحریم این است که امکان استفاده از ترتیبات بانکی معمول دنیا از صادرکننده ایرانی سلب و امکان صادرات کالای ایرانی محدود می‌شود. برای رفع این مشکل لازم است از ظرفیت شرکت‌های توسعه تجارت خارجی و شعب بانک‌های داخلی در مناطق آزاد تجاری استفاده شود.

محمدرضا یزدی‌زاده فعال اقتصادی و عضو سابق شورای عالی راهبردی نظام مالیاتی در رابطه با تحریم اقتصادی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نفیو در کتاب هنر تحریم‌ها می‌گوید که هدف آمریکا، تبدیل اقتصاد ایران به اقتصادی غیرمشروع در اقتصاد بین‌الملل است. مسلما تبدیل شدن به اقتصاد غیرمشروع هزینه‌های زیادی برای کشور داشته است. اما جدایی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی، فرصت‌های زیادی نیز می‌تواند ایجاد کند که کشورهای دیگر به دلیل ترس از هزینه‌ آن‌ها این فرصت‌ها را نادیده می‌گیرند و ایران که تمام این هزینه‌ها را پرداخت کرده است می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده نماید. یکی از این فرصت‌ها استفاده از ظرفیت صادرات کالا است.

تحریم‌ها چگونه صادرات کالای از ایران را محدود کرده است؟

وی ادامه داد: زمانی که در باب مشکلات صادرات از کشور صحبت می‌شود، عموما اذهان متوجه مشکل انتقال پول به کشور بعد از انجام صادرات می گردد. هرچند این مشکل مهمی است، اما در پروسه صادرات در درجه دوم اهمیت قرار دارد. چراکه به مشکل صادرکننده بعد از انجام صادرات می پردازد. در حالی که مشکل مقدم بر آن، نبود نظام بانکی و نقش اطمینان‌بخش بانک‌های صادرکننده و واردکننده کالا در اجرای تعهدات طرفین تجارت خارجی و تبادل پول در مقابل اسناد حمل است.

یزدی‌زاده افزود: این مشکل به شدت زمینه صادرات را محدود می‌نماید، به طوری که از یکسو واردکننده خارجی حاضر به پرداخت مبلغ به صورت پیش‌پرداخت نیست، چرا که در مقابل این پیش‌پرداخت هیچ ضمانت قابل قبولی دریافت نمی‌کند و از سوی دیگر صادرکننده ایرانی در صورت عدم انجام تعهدات خریدار خارجی، به شدت در شرایط برگشت‌ناپذیری قرار می‌گیرد. رفع این مشکل به عنوان گلوگاه در فرآیند صادرات کاملا ضروری است.

راهکار خنثی سازی اثرات تحریم بر صادرات کالای ایرانی

این کارشناس اقتصادی به عنوان راه‌حل پیشنهادی اظهار داشت: لازم است در هر منطقه آزاد شرکت‌های توسعه تجارت خارجی، با امتیازات خاص ایجاد شوند. این شرکت‌ها وظیفه ارائه خدمات به صادرکنندگان ایرانی و طرف‌های خارجی را دارند. طرف خارجی می‌تواند به واسطه شرکت، حسابی را در شعبه بانک ملی منطقه آزاد به نام خود یا دیگری ایجاد کند. بانک با دریافت وجوه چه به صورت نقد و چه به صورت طلا و یا از طریق صرافی یا از طریق ارزهای دیجیتال، برای صاحب حساب و به نفع او ضمانت‌نامه ارزی با ضمانت بانک مرکزی صادر می‌کند. این ضمانت‌نامه‌ها در مقابل اسناد حمل کالا و یا سایر شرایط مورد توافق صادرکننده و واردکننده به نفع صادرکننده قابل وصول خواهد بود. خریداران خارجی همچنین می‌توانند با انتقال پول و دریافت اقدام به خرید ضمانت‌نامه بانکی مورد ضمات بانک مرکزی راسا کالاهای ایرانی و صادرات از ایران نمایند.

یزدی زاده در پایان تصریح کرد: وزارت صمت جهت صیانت از بازارهای صادراتی می‌تواند اقداماتی چون ایجاد استاندارد صادراتی برای کلیه کالاهای صادراتی ایران، اعطای مشوق‌های صادراتی به عنوان جایگزین معافیت‌های مالیاتی ناشی از صادرات، پیمان‌سپاری ارزی، عدم ممنوعیت صادرات و صرفا مدیریت بازار به وسیله تعرفه‌های صادراتی و حذف یارانه‌های پنهان که به کارایی نظام صادراتی کشور (جلوگیری از صادرات یارانه)، تغییر الگوی تولید و صادرات کمک می‌کند را صورت دهد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.