۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۰۳۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

درحالیکه تقاضای جهانی به انرژی پاک با نرخی فزاینده درحال افزایش است، اهمیت نیروگاه‌های هسته‌ای بیش از قبل نمایان شده است و کشورهای جهان به سمت ساخت و توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای سوق پیدا کرده‌اند. فرانسه قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، ۱۴ نیروگاه جدید بسازد، چین ۲۰ نیروگاه در دست احداث دارد و آمریکا و ژاپن نیز در حال تدارک برنامه‌های خود برای توسعه مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای هستند.

مسیر اقتصاد/ در دهه ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ مصرف انرژی از منابع تجدیدپذیر سالانه به طور متوسط  ۱۳.۴ درصد رشد داشته به طوری که انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر در جهان از ۸.۲ به ۲۸.۸ میلیارد گیگاژول رسیده است. با این حال در طول این مدت انتشار کربن دی اکسید بیش از ۴ میلیارد تن افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹ به بیش‌ترین میزان خود رسید.

یکی از دلایل این موضوع، افزایش ۹۲ میلیارد گیگاژول مصرف انرژی در جهان در این دوره -با نرخ افزایش تنها ۱.۹ درصد- است که از این میزان افزایش مصرف تنها ۲۲ درصد توسط تجدیدپذیرها تامین شده است و در نهایت سهم تجدیدپذیرها از تامین مصرف کل انرژی در جهان در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ درصد رسیده است. حتی با وجود نرخ بسیار بالای رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، تأثیر جدی آن بر انتشار کربن‌دی‌اکسید، چندین دهه به طول می‌انجامد. به این ترتیب، انرژی هسته‌ای نقش بسیار مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند و عملاً رسیدن به اهداف زیست‌محیطی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا و سایر کشورها بدون انرژی هسته‌ای امری دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. با این حال استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق در تعداد کمی از کشورها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. نمودار زیر تعداد رآکتورهای هسته‌ای این کشورها را نمایش می‌دهد.

عقب‌نشینی فرانسه از کنار گذاشتن هسته‌ای

فرانسه اخیراً اعلام کرده است که تا سال ۲۰۵۰ ، ۱۴ رآکتور هسته‌ای جدید خواهد ساخت؛ این درحالی است که امانوئل ماکرون چهار سال پیش وعده کنارگذاشتن انرژی هسته‌ای و از مدار خارج کردن ۱۲ رآکتور را داده بود که این امر نشان‌دهنده تغییر سیاست انرژی این کشور است. علت این امر، دریافت این واقعیت بود که کنارگذاشتن هسته‌ای برای فرانسه به معنای روی آوردن به زغال‌سنگ برای تولید برق است. این کشور برنامه ساخت ۶ رآکتور هسته‌ای را در دستور کار دارد و برای ساخت ۸ رآکتور دیگر امکان‌سنجی می‌کند.

آسیا؛ بیشترین توسعه هسته‌ای

بیشترین توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه است؛ جایی که چین برای پاسخ به افزایش فزاینده تقاضای انرژی در این کشور، ساخت ۲۰ نیروگاه هسته‌ای جدید را در دستور کار دارد. همچنین هند به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان، با وجود آنکه یکی از تولیدکنندگان عمده برق از راه انرژی هسته‌ای نیست، با برنامه‌ریزی ساخت ۸ نیروگاه هسته‌ای جدید که ساخت آن از سال ۲۰۲۷ آغاز می‌شود، در این راه گام برمی‌دارد.

توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در چین و ژاپن پاسخی مطمئن به افزایش روزافزون تقاضای انرژی در این دو کشور بدون نگرانی از افزایش انتشار آلاینده‌ها است؛ به بیان دیگر این تنها روش معقول برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

تولید برق از انرژی هسته‌ای در ایالات متحده که بزرگترین تولیدکننده برق به این روش در جهان است، مقدار ثابتی داشته است. اما امسال این روند با افتتاح فاز ۳ و ۴ نیروگاه ووگتل شرکت ساوترن تغییر می‌کند. این دو رآکتور اولین رآکتورهای هسته‌ای ساخته شده در سه دهه اخیر توسط این کشور است.

نیروگاه‌های هسته‌ای؛ نیاز حیاتی تولید برق

مسلماً پس از فجایع هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، هنوز جریان‌های مخالف زیادی برای صنعت هسته‌ای وجود دارد.با ساخت ایمن نیروگاه‌ها و در نظرگرفتن شرایط بحرانی می‌توان از فجایع مشابه از این دست تا حد امکان جلوگیری به عمل آورد، زیرا نیاز بشر به انرژی هسته‌ای برای تولید برق حیاتی است و برای این انرژی جایگزین مطمئن و پایداری بین فناوری‌های تجدیدپذیر وجود ندارد.

با وجود نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت، حداقل امیدی وجود دارد که انرژی هسته‌ای دوباره مقبولیت خود را به دست آورد و بتواند سهم فزاینده‌ای در توقف رشد انتشار آلاینده‌ها داشته باشد. برچسب سبز سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا بر نیروگاه‌های هسته‌ای نشان دهنده قطع امید این اتحادیه برای کنار گذاشتن این نیروگاه‌ها در نیل به هدف انتشار صفر کربن است.

منابع:

oilprice.com

آژانس بین‌المللی انرژی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.