۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۷۴۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی نام نویسنده: احسان امیدی
۰

بر اساس آمار منابع رصد تانکرهای نفتی، در ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی میزان فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های چینی بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز برآورد شده است. این درحالیست که در سال ۲۰۱۷ و پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، میزان خرید نفت ایران از سوی چین در بالاترین میزان آن به ۶۲۳ هزار بشکه در روز رسیده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر ایران و آمریکا در حال مذاکره برای احیای مجدد توافق هسته‌ای هستند که در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و کشورهای ۵+۱ منعقد شده بود. در طول دو هفته اخیر و پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به یکباره اوج گرفت و به بالای ۱۰۰ دلار رفت. پیش از آن نیز به دلیل محدودیت در عرضه نفت از سوی کشورهای تولید کننده و افزایش تقاضای جهانی، قیمت جهانی نفت روندی صعودی داشت. در چنین شرایطی بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی می‌تواند تا حدودی از افزایش قیمت نفت جلوگیری نماید؛ که بزرگترین برندگان آن کشورهای واردکننده نفت از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا هستند.

فروش نفت ایران به چین بیشتر از زمان اجرای برجام است

بررسی داده‌های مربوط به رصد تانکرهای نفتی، میزان فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های چینی در اولین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی، بیشتر از زمان پیک آن در سال ۲۰۱۷ است که به دلیل اجرایی شدن برجام، خرید نفت ایران از تحریم‌های آمریکا به طور موقت معاف شده بود.

بیشترین میزان خرید نفت چین از ایران در سال ۲۰۱۷، حدود ۶۲۳ هزار بشکه نفت در روز گزارش شده بود؛ این درحالیست که اکنون بر اساس ۳ منبع مختلف که رفت و آمد تانکرهای نفتی را بررسی می‌کنند، میزان خرید نفت چین از ایران بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز است. برخی از این منابع حتی میزان خرید نفت چین از ایران را بیش از یک میلیون بشکه در روز گزارش کرده‌اند.

اروپا و هند بزرگترین برنده معافیت مجدد فروش نفت ایران از تحریم‌های آمریکا

در زمان اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۷ میلادی، چین، کشورهای اروپایی و هند، بزرگترین خریدار نفت ایران بودند. با توجه به اینکه در حال حاضر میزان فروش نفت ایران به چین در حال حاضر از پیک آن در سال ۲۰۱۷ نیز فراتر رفته است، برداشته شدن تحریم‌ها، بیش از هر کشور دیگری به سود کشورهای اروپایی و هند است که خواهند توانست بار دیگر نفت ایران را در ابعاد وسیع خریداری کنند.

علاوه بر این حضور مجدد نفت ایران در بازار بیش از همه رقبایی همچون برزیل و آفریقای جنوبی را با چالش مواجه می‌کند که نفت سبک آن‌ها بیشترین شباهت را با تولیدات ایران دارد.

تخفیف ایران به چین برای خرید نفت چقدر است؟

بر اساس گزارش‌ها نفت سبک ایران که امروز به چین صادر می‌شود، در مقایسه با نفت سبک برزیل، که تقریبا شباهت زیادی به آن دارد، ۱۲ دلار در هر بشکه ارزان تر است و از نظر قیمتی مورد اقبال پالایشگاه‌های کوچک چین قرار دارد. بنابراین میزان تخفیف ایران به پالایشگاه‌های چینی کمتر از ۱۰ درصد ارزیابی می‌شود.

حتی در صورت برداشته شدن تحریم فروش نفت ایران نیز به دلیل امکان خروج مجدد آمریکا در آینده و وضع مجدد تحریم‌ها، انتظار می‌رود ایران همچنان پالایشگاه‌های مستقل چینی را جزء خریداران خود حفظ نماید؛ چراکه برخلاف پالایشگاه‌های بزرگ دولتی، این پالایشگاه‌ها می‌توانند مقصدی امن و تحریم ناپذیر برای نفت ایران باقی بمانند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.