۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۲۵۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰ دسته: انرژی
۰

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس، ضمن اشاره به اینکه حذف کامل یارانه‌های پنهان انرژی نیاز به شرایط باثبات و پایدار اقتصادی دارد، گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی و افزایش نرخ برای پرمصرف‌ها، در شرایط فعلی بهترین راه برای جلوگیری از بروز بحران انرژی و کاهش مصرف‌های غیر ضروری در بخش خانگی است. در بخش صنایع نیز لازم است قیمت‌ها برای صنایعی که محصولاتشان را به قیمت جهانی عرضه می‌کنند، افزایش پیدا کند.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد درباره محل مصرف یارانه‌های پنهان انرژی در کشور گفت: بخش عمده‌ای از یارانه پنهان به صنعت و حمل‌ونقل و بخش اندکی از آن به مصارف روزانه مردم اختصاص یافته است. در بخش مصارف خانگی و معمولی مردم کمترین بی‌عدالتی اتفاق می‌افتد چرا که در این بخش آسان‌تر از سایر بخش‌ها می‌توان اقداماتی صورت داد.

حذف کامل یارانه پنهان به ثبات و پایداری اقتصادی نیاز دارد

رحیمی مظفری درباره اقدامات مجلس برای حذف یا کاهش یارانه پنهان انرژی اظهار کرد: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی برخی اقدامات از جمله بالابردن قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع بزرگ به ویژه صنایعی که تولیدات خود را به قیمت بین‌المللی عرضه می‌کنند، انجام داد. بخشی از یارانه پنهان را می‌توان با اقداماتی چون سهمیه‌بندی مصارف، تعرفه گذاری پلکانی حامل‌های انرژی و گران کردن انرژی برای مصارف بسیار بالا جبران کرد.

وی درباره حذف کامل یارانه‌های پنهان گفت: چنین اقدامی در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست زیرا این کار نیاز به انقلاب اقتصادی و شرایط پایدار اقتصادی دارد و اقتصاد کشور در حال حاضر در شرایط باثبات و پایداری که بتوان چنین شکی به بازار وارد کرد، به سر نمی‌برد.

رحیمی مظفری درباره تأثیر حذف یارانه‌های پنهان بر قشر مستضعف و متوسط جامعه گفت: هرچند در نگاه اول ممکن است حذف یارانه‌های پنهان به ضرر قشر متوسط و مستضعف جامعه باشد که گرانی‌هایی را به وجود می‌آورد اما در درازمدت به سود این قشر است زیرا عایدی سرمایه‌های بازگشته به عموم مردم می‌رسد.

افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع عرضه کننده جهانی 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منفعت چنین اقدامی در نهایت به مردم می‌رسد افزود: در شرایط فعلی هر شخصی که متمکن‌تر است، بیشتر از انرژی استفاده کرده و در نهایت بیشترین استفاده و بهره را از یارانه‌های پنهان می‌برد.

وی راه حل مشکل یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی گفت: در حال حاضر پیشنهاد شده که قیمت حامل‌های انرژی برای صنایعی که محصولات خود را به قیمت جهانی عرضه می‌کنند، به تدریج آزاد شود و برای سایر موارد سقف گذاشته و حد مصرف تعیین شود، قیمت‌ها به صورت پلکانی افزایش پیدا کند و در پله‌های بالا و برای مصارف بیش از حد، قیمت‌ها به طور کامل آزاد شود.

رحیمی مظفری با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل با مشکلات اساسی مواجه هستیم افزود: یکی از مشکلات اصلی این حوزه، خودروهای تولید شده است. زمانی که خودرویی با مصرف سوخت دو برابری نسبت به خودروهای استاندار جهانی تولید و عرضه می‌شود، نمی‌توان انتظار مصرف پایین سوخت از مردم داشت.

افزایش پلکانی قیمت انرژی مانع  استفاده غیرمجاز از ماینرها و تولیدکننده‌های ارز دیجیتال

رحیمی مظفری درباره تأثیر تعرفه‌گذاری پلکانی بر جلوگیری از بروز بحران انرژی مانند قطعی‌های برق تابستان گذشته گفت: این اقدام تأثیر بسیار مثبتی بر مصارف انرژی خواهد گذاشت و به این مسئله در بودجه سال ۹۹ نیز پرداخته و در کشور اجرایی شده است. تعرفه گذاری پلکانی همچنین می‌تواند بر مدیریت استفاده غیرمجاز از ماینرها و تولیدکننده‌های ارز دیجیتال در برخی خانه‌ها و اماکن اثر بگذارد. باید ساختارهای انرژی کشور اصلاح گردد و این اصلاح راهکاری جز بهبود زیرساخت‌ها و اصلاحات صحیح قیمتی ندارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه متفاوت به تولیدکننده باعث شده زمینه تولید انرژی مانند برق فراهم نباشد ادامه داد: این نگاه باید در کشور اصلاح و از بخش خصوصی مانند بخش دولتی حمایت شود.

رحیمی مظفری در این باره افزود: در برخی از موارد سوختی که به نیروگاه‌های تولید برق خصوصی داده می‌شود بسیار گران‌تر از سوختی است که در اختیار بخش دولتی گذاشته می‌شود در صورتی که اگر بخش خصوصی تقویت شده و با شرایط یکسان سوخت دریافت کنند انگیزه بیشتری برای تولید پیدا کرده و بحران‌های انرژی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.