۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۲۲۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

عضو هیات رئیسه مجلس ضمن انتقاد از مخالفت برخی پزشکان با اجرای نسخه نویسی الکترونیک گفت: دسترسی به سوابق و اطلاعات بیماران در شرایط اورژانسی با نسخه‌ نویسی الکترونیک، کیفیت درمان را بهبود و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با نسخه نویسی الکترونیک و معایب دفترچه فیزیکی اظهار داشت: با الکترونیکی شدن نسخه نویسی بحث گم شدن دفترچه بیمه و اتمام برگه‌های دفترچه و یا تایید داروخانه تمام می‌شود. اما مشکلی که هنوز هست، برخی از پزشکان مدعی هستند که با دفترچه کاغذی راحت‌تر هستند و فقط دفترچه بیمه کاغذی را قبول می‌کنند.

وی با اشاره به منطقی نبودن دلیل مخالفت برخی با نسخه نویسی الکترونیک ادامه داد: دلیل اصلی این مخالفت واقعا مشخص نیست. اما بر اساس تجربه مشخصا افراد در زمان بیماری ممکن است دسترسی به دفترچه کاغذی نداشته باشند و به پزشک مراجعه کنند و به دلیل نبود دفترچه فیزیکی یا اتمام زمان اعتبار دفترچه باید هزینه خدمت سلامت را به دلیل مشکلات دفترچه بیمه کاغذی به صورت آزاد محاسبه کنند. بنابراین دفترچه فیزیکی مشکلات زیادی داشته است.

مشکلات اجرایی نسخه نویسی الکترونیک باید رفع شود

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح دفترچه الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک از جهات مختلف قابل دفاع است؛ گفت: طرح دفترچه الکترونیک از جهات مختلف قابل دفاع است و ضرورت دارد که اجرایی شود اما حتما زمینه و بستر در حین اجرا کار باید فراهم گردد. به این شکل نباشد که به یک مرکز داروخانه‌ای مراجعه کنیم و بعد از خرید دارو بگویند سیستم و ارتباط الکترونیک قطع است. یا به مرکز درمانی مراجعه بکنیم و ادعا کنند که سیستم الکترونیک قطع هست و یا هنوز وصل نشده است. قطعا باید این طرح به این مهمی با جدیت پیگیری و ضعف‌های آن اصلاح گردد.

متفکر آزاد ادامه داد: باید قبول کنیم مشکلات همچنان هست ولی رو به بهبود است. اگر در شرایط اورژانسی بتوانیم بدون نیاز به وجود دفترچه بیمه کاغذی، از سوابق بیمار مطلع شویم و اطلاعات بیمار با سرعت هر چه بیشتر در دسترس پزشک و مراکز درمانی باشد، مطمئنا در امر کیفیت درمان نیز بهره‌وری بیشتر می‌شود. اما نمی‌توانیم ادعا کنیم هیج مشکلی وجود ندارد. من تایید می‌کنم که مشکل همراه نداشتن دفترچه‌ی بیمه‌ی کاغذی و یا اتمام برگه‌های دفترچه با این طرح مرتفع می‌شود و حذف مراجعه حضوری مردم برای تعویض دفترچه بیمه کاغذی کاملا کنسل می‌شود.

وی در پایان افزود: متاسفانه پزشکان با استفاده از راه‌های مختلف می‌توانند این قوانین را دور بزنند. با اجرایی شدن این طرح با دقت بیشتری می‌شود جلوی این بی‌قانونی‌ها را گرفت و کارهای پزشکان را زیر نظر گرفت.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.