۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۸۷۵ ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: تولید
۰

مرتضی افقه اقتصاددان، ضمن اشاره به تاثیر درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و الکترونیکی شدن صدور مجوزها، در کاهش فساد اداری گفت: به خصوص در مواردی که صدور مجوز امکان ایجاد انحصار و فساد را فراهم می‌آورد، تجمیع درخواست مجوزها به متقاضیان کمک می‌کند و اقدامی در جهت تسهیل شروع کسب و کارهاست.

دکتر مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره الزام الکترونیکی شدن صدور مجوزهای کسب و کار گفت: وجود موانع کسب و کار یکی از مهمترین دلایل ایجاد مشکل برای اقتصاد کشور محسوب می شوند و این موضوع بیش از سه دهه است که توسط اقتصاددان مطرح شده است. یکی از راهکارها برای رفع این مشکل کاهش اختیارات افراد و سپردن آنها به سیستم است مانند راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور که می تواند برای آغاز به کار فعالیت ها بسیار کمک کننده باشد.

عدم راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور با وجود تصویب قانونی

افقه اضافه کرد: راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور به علت وجود ساختارهای ناکارآمد اداری و اجرایی و با وجود تصویب قانون الکترونیکی شدن صدور مجوزها، نتوانسته اجرایی شود. برای مکانیزه شدن صدور مجوزهای کسب و کارها، باید ساختارهای ناکارآمد اصلاح شوند اما تصمیم گیران دست به اصلاح آنها نمی زنند و به طور مرتب به سراغ معلول ها می روند.

این اقتصاددان با بیان اینکه مکانیزه شدن صدور مجوزهای کسب و کار به تابعی از وجود یک سیستم غلط درآمده است، گفت: انتخاب مدیران و مسئولان از یک سو و گزینش کارکنان دستگاه ها بر اساس شایستگی انجام نمی گیرد بلکه عمدتا بر اساس روابط سیاسی و قومی انجام می پذیرد و به همین علت بروکراسی ناکارآمد حذف نمی شود و قوانین درست امکان اجرایی شدن را پیدا نمی کنند چون مشکلات قبلی همچنان باقی می مانند و اجازه عملیاتی شدن پیدا نمی کنند.

تجمیع درخواست مجوزهای کسب و کار به رفع موانع برای شروع کارها کمک زیادی می کند

وی الکترونیکی شدن صدور مجوزها را یکی از راه های بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: اکنون بعضی از امور مکانیزه شده اند اما هنوز با شرایط ایده آل بسیار فاصله داریم چون زیرساخت ها آماده نیستند. در بسیاری از مواقع سرعت اینترنت ها کند هستند و سیستم ها قطع می شوند. اما در گذشته که فعالیت ها به صورت دستی انجام می گرفت اگرچه با کندی و مشکلات دیگری همراه بود، اما در نهایت انجام می شد.

افقه با اشاره به اینکه تجمیع درخواست مجوزها در مقایسه با حضور افراد به دستگاه های تخصصی راهکار مناسب تری است، گفت: تجمیع درخواست مجوزهای کسب و کار به رفع موانع برای شروع کارها کمک زیادی می کند به خصوص در مواردی که صدور مجوز به دست افراد می افتد و امکان ایجاد انحصار و فساد را فراهم می آورد، همان طور که اکنون نیز وجود دارد و امضاهای طلایی شکل می گیرند. قطعا درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و الکترونیکی شدن صدور مجوزها فساد اداری از طریق روابط شخصی را کاهش می دهد.

بروکراسی ناکارآمد مانع از افزایش تولید و راه اندازی کسب و کارها

وی درباره قرار گرفتن دفتر بهبود و پایش کسب و کارها در مجموعه وزارت اقتصاد گفت: این اقدام مناسبی است زیرا مخاطب کسب و کارها عمدتا موضوعات اقتصادی هستند و این وزارتخانه انتخاب صحیحی برای راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور است اما میزان توانمندی این دستگاه در راه اندازی سامانه G4B مشخص نیست. بعضی از وزرا و مدیران در هنگام گرفتن مسئولیت شعارهای متفاوتی می دهند اما نمی دانند که بسیاری از مشکلات به علت وجود ناکارآمدی در سیستم هاست.

افقه ادامه داد: بسیاری از مدیران تصور می کنند با یک دستور می توانند مشکلات را رفع کنند به همین علت قبل از شروع کار وعده های زیادی می دهند اما به علت عدم آگاهی با موانع و شرایط، دستورات حتی از در اتاق شان بیشتر حرکت نمی کند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: بروکراسی ناکارآمد در دستگاه های کشور ایجاد شده که مانع از افزایش تولید و راه اندازی کسب و کارها می شود، اما سامانه G4B و درگاه ملی مجوزهای کشور می تواند بخش عمده ای از این بروکراسی را کاهش دهد و مراجعات را کمتر کند اما باید با اقدامات مکمل همراه باشد تا بخشی از مشکلات را رفع کند نه اینکه خودش به معضل جدیدی برای کسب و کارها تبدیل شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.