۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۳۱۹ ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲ دسته: مالیات
۰

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در دیدار با نماینده اندیشکده‌ها ضمن تاکید بر اهمیت حکمرانی داده محور برای مقابله با فرار مالیاتی، گفت: هدف نظام مالیاتی اشراف بر زنجیره‌های تولید و توزیع به جهت مالیات ستانی است. هم اکنون ۱۳ میلیون دستگاه پوز بانکی وجود دارد که ۷۰ درصد از آن‌ها پرونده مالیاتی ندارند؛ که نشان از عقب ماندگی کشور در شناسایی مودیان برای مالیات ستانی عادلانه است.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه ریاست و معاونین سازمان امور مالیاتی با اندیشکده‌ها روز دوشنبه ۱۳ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و اندیشکده‌ها در سازمان امور مالیاتی برگزار شد. در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های چند ماهه سازمان امور مالیاتی ازجمله ساماندهی پایانه‌های فروش و حکمرانی داده محور ارائه شد و در ادامه نمایندگان اندیشکده‌ها و صاحبنظران به ارائه مطالب و نکات خود پرداختند.

حکمرانی داده محور تنها راه مبارزه با فرار مالیاتی

وی افزود: حکمرانی داده محور و اشراف اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی بر تمامی زنجیره های تولید و توزیع باعث کاهش فرار مالیاتی می شود که این امر مستلزم داشتن نظام اطلاعاتی جامع و پویا است درواقع علت اینکه ۹۱ درصد از اصناف، یعنی یک میلیون و صد هزار اظهارنامه مالیاتی، مالیات صفر ابراز می کنند این است که دست نظام مالیاتی را در داشتن اطلاعات خالی می دانند.سازمان امور مالیاتی باکمک بانک مرکزی و همچنین دسترسی به بیمه نامه ها، تراکنش ها، نقل انتقالات خودرو و املاک و همچنین اطلاعات گمرکی توان خود را برای مقابله با فرار مالیاتی بهبود بخشیده است.

وی ادامه داد: بعضی از مودیانی که بیش از سه سال مودی مالیاتی بوده‌اند اکنون اظهار نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمی‌کنند درحال حاضر با اداره ثبت شرکت‌ها هماهنگی هایی صورت گرفته که مجوز این شرکت‌ها باطل شود.

از ۱۳ میلیون دستگاه پوز بانکی ۷۰ درصد پرونده مالیاتی ندارند

ایشان عنوان کرد: با ساماندهی پوزهای مالیاتی که طی سه ماه گذشته انجام گرفته شده است توانسته ایم دو میلیون مودی مالیاتی جدید را شناسایی کنیم این درحالی است که تمام مودیان سازمان مالیاتی تاکنون حدود سه میلیون نفر بوده اند. هم اکنون ۱۳ میلیون پوز بانکی وجود دارد که ۷۰ درصد ازآن ها پرونده مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی ندارند این درحالی است که براساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه های فروشگاهی بانک مرکزی موظف است که پوز های بانکی را ساماندهی کند، همچنین با همکاری های صورت گرفته درحال حاضر برای دریافت دستگاه پوز بانکی ابتدا می بایست نزد سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی افتتاح کرد.

ریاست سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اندیشکده ها به جهت ارتقای فرهنگ مالیاتی مردم ایران می توانند کمک بسیار زیادی به سازمان امور مالیاتی کنند همچنین از طرح ها و معرفی پایه های جدید مالیاتی نیز استقبال می کنیم.

اجرای قانون پایانه های فروش زمینه اجرای CGT و PIT را فراهم می کند

پایانه های فروش به علت اینکه می توانند سمت خریدار و فروشنده را به طور شفاف مشخص کنند این قابلیت را دارند که با اضافه کردن این تراکنش ها به کارپوشه های شخصی افراد می توان گفت که این سیستم می تواند زمینه ساز اجرای قانون مالیات برعایدی سرمایه و حتی مقدمه اجرای قانون مالیات برجمع درآمد اشخاص باشد. این سامانه انشالله تا آذرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری کامل می رسد.

وی خاطر نشان کرد: درصدد این هستیم که پنجره ی واحدی برای خدمات مالیاتی مودیان انجام دهیم درواقع فرایند های تسلیم اظهارنامه، اعتراضات، و… همگی از این پنجره واحد انجام شود همچنین ارتقای سامانه سنیم از دیگر برنامه های سازمان امور مالیاتی است تا مودیان با سرعت بیشتری به امور مالیاتی خود بپردازند و کیفیت خدمات ارتقا یابد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.