۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۲۱۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

سوریه به دلیل کاهش چشمگیر ظرفیت‌های تولیدی از یک سو و افزایش میزان تقاضای مصرف کالا و خدمات درپی پایان یافتن جنگ داخلی از سوی دیگر، به یک کشور مستعد برای پذیرش فاینانس خارجی تبدیل شده است. اعطای خط اعتباری ریالی به صادرات خودرو، علاوه بر فراهم کردن بازار خارجی برای تولیدات داخلی، شرایط را برای تعمیق مناسبات دوجانبه و ارزآوری در آینده نزدیک فراهم می‌کند و عملا تنها مسیر رونق صادرات خودرو و قطعات آن به بازار سوریه محسوب می‌شود.

مسیر اقتصاد/ به تازگی اخباری در زمینه ممنوعیت واردات خودرو به سوریه منتشر شده است. کشور سوریه در دوران پس از بحران داخلی، با کمبود منابع ارزی مواجه است و به همین دلیل در تلاش است با مدیریت واردات و ممنوع نمودن واردات برخی از محصولات خارجی، از منابع ارزی خود به نحوی بهینه استفاده نماید. در این زمینه خبرهایی درخصوص ممنوعیت صادرات خودرو ایرانی به سوریه نیز منتشر شده است.

سفر وزیر صمت به سوریه برای حل مشکل صادرات خودرو

در همین زمینه علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت، پیرامون انتشار اخبار ممنوعیت صادرات خودرو ایرانی به سوریه، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور سوریه همچون کشور ما مشکل ارز دارد، در تلاشند تا خروج ارز از کشورشان اتفاق نیفتد لذا ثبت سفارش قطعات از ایران و کشور‌های دیگر ندارد. جمهوری اسلامی دنبال راهکاری جهت حل این موضوع است و وزیر صمت نیز به زودی به سوریه سفر خواهد کرد و با نخست وزیر و ۵ وزیر این کشور جلسه خواهد داشت تا این موضوع حل شود.

پیمان پاک در پاسخ به این سوال که آیا مشخصاً ممنوعیت واردات خودرو تنها از ایران به سوریه اعلام شده است، گفت: این خبر درست نیست، همه کشورهای طرف تجارت با سوریه این چالش را دارند و این مساله مختص واردات خودرو از ایران نیست.[۱]

مسیر تثبیت حضور پایدار در بازار جذاب سوریه

در شرایطی که کشوری در تنگنای ارزی قرار دارد و امکان پرداخت پول محصولات وارداتی خود را ندارد، کشورهای خارجی از راهکار ارائه فاینانس و خط اعتباری برای تداوم حضور خود در بازار این کشور استفاده می‌کنند. در این روش کشور صادرکننده ضمن تداوم روند صادرات کالا و خدمات به کشور واردکننده، پول این کالا و خدمات را از منابع داخلی به صادرکننده پرداخت می‌کند و در عوض کشور واردکننده موظف است در یک بازه زمانی مشخص، این منابع مالی را با کشور صادرکننده تسویه کند.

درحال حاضر کشور سوریه به دلیل کاهش چشمگیر ظرفیت‌های تولیدی از یک سو و افزایش میزان تقاضای مصرف کالا و خدمات درپی پایان یافتن جنگ داخلی از سوی دیگر، به یک کشور مستعد برای پذیرش فاینانس خارجی تبدیل شده است و عملا تنها کشورهایی خواهند توانست در بلندمدت جایگاه خود را در بازار این کشور تثبیت کنند، که از روش اعطای خط اعتباری استفاده کنند.

علاوه بر این از آنجا که انتظار می‌رود در آینده نزدیک کشور سوریه بتواند زیرساخت‌های تولیدی و صادراتی خود را احیا نماید و سطح دسترسی خود به منابع ارزی را بهبود دهد، اعطای خط اعتباری ریالی برای توسعه صادرات به چنین بازاری، یک گزینه جذاب برای کشور محسوب می‌شود.

خط اعتباری ریالی تنها راهکار رونق صادرات خودرو به سوریه

به طور خاص در زمینه صادرات خودرو لازم است مقامات ایرانی در مذاکره با طرف‌های سوری شرایط را برای اعطای خط اعتباری ریالی به منظور توسعه صادرات خودرو و قطعات آن به بازار این کشور فراهم نمایند. برای تحقق این هدف لازم است پول صادرات خودرو و قطعات آن به سوریه، به شکل ریالی و از منابع داخلی تامین شود و در عوض شرکت‌های واردکننده سوری، به پشتوانه دولت این کشور، بازپرداخت منابع ارزی معادل آن را به بانک ایرانی پرداخت کننده خط اعتباری تضمین کنند.

این اقدام علاوه بر فراهم کردن بازار خارجی برای تولیدات داخلی، شرایط را برای تعمیق مناسبات دوجانبه و ارزآوری در آینده نزدیک فراهم خواهد کرد و عملا تنها مسیر رونق صادرات خودرو و قطعات آن به بازار سوریه محسوب می‌شود.

پینوشت:

[۱] تسنیم؛ شماره خبر: ۲۶۰۹۶۱۵

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.