۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۱۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۱

استان مازندران ۵۷ پروژه مصوب در برنامه اقتصاد مقاومتی دارد که در این زمینه، ۴ اقدام را به صورت مشخص پیگیری و گزارش آن را ارائه کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد برای استان مازندران در کل ۵۷ پروژه ذﯾﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻫﺎی دوازده ﮔﺎﻧﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ تعریف و مورد تصویب قرار گرفته است. در این زمینه، ۴ اقدام اساسی صورت گرفته است که حاصل آن به شرح زیر می باشد:

۱- واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای

ﺑﺎ اﺑﻼغ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮای ﻣﺎده ۲۷ اﻟﺤﺎق ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮاد ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺑﺨﺸﯽ از ﻣﻘﺮرات ﻣﺎﻟﯽ دوﻟﺖ (۲)، در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﺨﺴت ۱۰۸ پروژه تملک دارایی های سرمایه ای به عنوان فهرست پروژه های با قابلیت استفاده از مشارکت غیر دولتی شناخته شده و در سایت های سازمان و دستگاه ها منتشر شد.

برون سپاری وظایف و فعالیت های دولت در قالب سایر مقررات (ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین برنامه توسعه…)، از سال ها پیش در دستور کار دولت قرار داشته است. در واگذاری پروژه ها طبق این مقررات، برای نمونه اداره کل ورزش و جوانان، حق بهره برداری از ۲۵۰ پروژه را به بخش غیردولتی ( هیأت های ورزشی، اشخاص حقیقی و حقوقی) واگذار کرده است.

در سال ۱۳۹۵ کار واگذاری در استان با اضافه شدن چند پروژه از سوی دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش و حذف نام برخی پروژه ها به دلیل واگذاری در قالب سایر مقررات، تعداد پروژه های قابل واگذاری در قالب ماده ۲۷ به ۹۹ پروژه رسیده است. در قالب سایر مقررات نیز ۱۱۲ پروژه، برای واگذاری شناسایی شده که ۵۷ پروژه واگذار شده و ۵۵ پروژه نیز در دست واگذاری می باشد.

در سال ۱۳۹۵ بیش از ۸۰ پروژه ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اداره ﮐﻞ ورزش و ﺟﻮاﻧﺎن و ﻣﺎﺑﻘﯽ ﭘﺮوژه ﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎی اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ، «واگذاری ۵۰ پروژه تملک دارایی های سرمایه ای به بخش غیردولتی در سال ۱۳۹۵» به عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان رسیده و برنامه عملیاتی آن در قالب فرم نیپا تدوین شده و به تصویب رسیده است.

فرایند واگذاری پروژه ها یک فعالیت مستمر در دستگاه های اجرایی است و شناسایی پروژه های جدید در دستگاه های اجرایی استان در دست انجام است. نظارت، ارزیابی و پایش فرایند اجرای این پروژه اقتصاد مقاومتی به صورت مداوم انجام می شود. در کل ۸۹ پروژه در استان واگذار شده است.

۲- روﻧﻖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺮوج ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ از رﮐﻮد

ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﮐﺎرﮔﺮوه ﺗﺴﻬﯿﻞ و رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﺘﺎد اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران در ﺧﺼﻮص روﻧﻖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺮوج ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ از رﮐﻮد در ﻗﺎﻟﺐ ﺟﺪول زﯾﺮ اراﯾﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ:

اقتصاد مقاومتی استان مازندران

۳- توسعه صادرات غیر نفتی

کل صادرات برابر ۵۰۰ میلیون دلار، که ۳۰۰ میلیون دلار در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت است. از این میزان ۱۶۵ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست سال محقق شده است.

ﻫﺪف: اﻓﺰاﯾﺶ ﺻﺎدرات ﻏﯿﺮﻧﻔﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﺑـﻪ ﻣﯿـﺰان ۲۵% از ۴۲۵ میلیون دلار به ۵۲۵ میلیون دلار از طریق

الف- ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﮑﻤﯿﻞ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎ:

۱- ﺑﺮﻗﺮاری ﺧﻂ ﭘﺮوازی ﺑﻪ اﮐﺘﺎﺋﻮ و آﺳﺘﺎراﺧﺎن

۲- توسعه و ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی و آﺑﺰﯾﺎن(ﮔﻞ و ﮔﯿﺎه ﻏﺮب اﺳﺘﺎن، ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸـﺎورزی روﻣـﺎک ﺟﻮﯾﺒـﺎر، آﺑﺰﯾﺎن و ﺧﺎوﯾﺎر ﭼﭙﮑﺮود، ﺑﺮﻧﺞ آﻣﻞ و ﮔﺮوه ﻗﺎدی ﺑﻨﺪر اﻣﯿﺮآﺑﺎد).

ب- تسهیلات و یارانه ها

۱- تسهیلات ارزی ۱۰۰ میلیون دلار

۲- تسهیلات ریالی ۳۰۰۰ میلیارد ریال با نرخ حداکثر ۱۶%

۳- یارانه به میزان ۱۰۰۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد رﯾﺎل ﺑﺮای ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ و ورود ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻫﺪف.

۴- توسعه شرکت های دانش بنیان (توسعه کمی، میزان ثبت نوآوری و تولیدات)

در زﻣﯿﻨﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن، ﺳﻪ ﭘﺮوژه در ﺳﺘﺎد ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﻣﻮرد ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ و دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺴﺌﻮل در ﺣﺎل ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ اﯾﻦ ﺳﻪ ﭘﺮوژه ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ:

۱- ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه و واﮐﺲ ﻣﯿﻮه ﺣﺎﺻﻞ از ﻃﺮح ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ ﻏﯿﺮ زﯾﺎن آور ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻧﺎﻧﻮ و ﺑﯿﻮ ﺑﺮای اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺮﮐﺒﺎت ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ  اداره ﮐﻞ ﺟﻬﺎدﮐﺸﺎورزی

۲- ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﺷﯿﺮاﺑﻪ زﺑﺎﻟﻪ و ﭘﺴﻤﺎﻧﺪﻫﺎی وﯾﮋه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻧﺎﻧﻮ ﻓﯿﻠﺘﺮاﺳﯿﻮن ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ دﻓﺘﺮ اﻣﻮر ﺷﻬﺮی و ﺷﻮراﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪاری

۳- ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﺰ و ﻧﯿﻤﮑﺖ ﻣﻘﺎوم در ﺑﺮاﺑﺮ زﻟﺰﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اداره ﮐﻞ ﻧﻮﺳﺎزی، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﺠﻬﯿﺰ ﻣﺪارس

۴- از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﻌﺪاد ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن، ﻣﯿﺰان ﺛﺒﺖ ﻧﻮآوری ﻫﺎ و ﻣﯿﺰان ﺗﻮﻟﯿﺪات آﻧﻬﺎ ﮔﺰارﺷﯽ اراﯾﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.

منبع

این گزارش توسط روابط عمومی استانداری استان مازندران منتشر شده و در اختیار شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی جهت درج در این کتاب قرار گرفته است.

پینوشت:

این گزارش در کتابچه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شده است.

  1. فعالیت استان به مراتب بهتر از گزارش دهی آن بوده است. گزارش ضعیف تنظیم شده

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.