۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۱۹۷ ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

بریتانیا به تازگی ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای تولید برق را با همکاری شرکت وستینگهوس آمریکا در دستور کار قرار داده است. این درحالیست که پیش از این برای دهه‌ها ساخت نیروگاه هسته‌ای از دستور کار این کشور خارج شده بود. مقامات بریتانیایی معتقدند سرمایه گذاری در تولید برق هسته‌ای به افزایش امنیت تامین انرژی، پایداری بالای شبکه تولید برق، کاهش قیمت تمام شده و ایجاد هزاران شغل با کیفیت برای نیروی کار تحصیل کرده منجر می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا در طول سال‌های اخیر اقبال گسترده‌ای به ساخت نیروگاه هسته‌ای تولید برق نشان داده و در همین راستا ساخت ۲ نیروگاه بزرگ مقیاس را آغاز کرده است. علاوه بر این به تازگی نمایندگان مجلس این کشور اعلام کرده‌اند این کشور به دنبال برنامه ریزی برای ساخت سومین نیروگاه بزرگ مقیاس تولید برق هسته‌ای است.

نیروگاه جدید هسته ای برق ۶ میلیون خانه را تامین می‌کند

بر اساس توافقات صورت گرفته بین دولت بریتانیا و شرکت آمریکایی وستینگهوس، قرار است نیروگاه هسته‌ای جدید با نام ویلفا در شهر انگِلسی ولز واقع در جنوب غربی بریتانیا ساخته شود. این نیروگاه هسته‌ای قرار است تا اواسط دهه ۲۰۳۰ میلادی به بهره برداری برسد و برق بیش از ۶ میلیون خانه را تامین نماید.

بریتانیا برای ساخت نیروگاه هسته‌ای با شرکت‌های مختلفی از سراسر جهان همکاری می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان علاوه بر وستینگهوس آمریکا به هیتاچی ژاپن، EDF فرانسه و CGN چین اشاره کرد. پیش از این نیز مراحل ساخت دو نیروگاه هینکلی در غرب انگلستان و سایزوِل در شرق نیز از سوی این شرکت آغاز شده بود. این درحالیست که قبل از آغاز این سه پروژه تولید برق هسته‌ای در سال‌های اخیر، بریتانیا برای دهه‌ها برنامه ساخت نیروگاه هسته‌ای را کنار گذاشته بود.

انرژی هسته ای محور برنامه‌های تولید برق بریتانیا

دولت بریتانیا در بخش تولید برق تمرکز ویژه‌ای بر احداث نیروگاه‌های هسته‌ای دارد و برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای از سبد تولید برق برنامه ریزی کرده است. درحال حاضر ۳۸ درصد تولید برق بریتانیا از طریق نیروگاه‌های گازی تامین می‌شود و نیروگاه‌های هسته‌ای کمتر از ۱۷ درصد در تولید برق سهم دارند.

این درحالیست که به دلیل کنار گذاشتن برنامه‌های ساخت و ساز نیروگاه هسته‌ای در طول چند دهه اخیر، در آینده نزدیک به دلیل از رده خارج شدن نیروگاه‌های قدیمی، میزان تولید برق هسته‌ای بریتانیا کاهش خواهد یافت. در عین حال برنامه دولت بریتانیا در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، در اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی به بار خواهد نشست و بار دیگر سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق این کشور افزایش خواهد یافت.

نمایندگان مجلس بریتانیا معتقدند سرمایه گذاری در تولید برق هسته‌ای علاوه بر افزایش امنیت تامین انرژی، به ایجاد هزاران شغل با کیفیت برای نیروی کار تحصیل کرده این کشور منجر می‌شود.

اقبال به هسته‌ای درپی افزایش قیمت گاز و ناپایداری برق بادی

یکی از دلایل اصلی اقبال بیشتر مسئولین بریتانیا به ساخت نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای افزایش قیمت گاز و در نتیجه قیمت تمام شده تولید برق به دلیل وابستگی این کشور به این منبع انرژی است. علاوه بر این در ماه‌های اخیر کاهش میزان وزش باد در سطح اروپا و به طور خاص بریتانیا، موجب کاهش تولید برق بادی و خاموشی موقت در برخی مناطق این کشور شد.

افزایش شدید قیمت گاز در کنار ناپایداری تولید برق بادی، انگیزه حرکت به سمت تولید بیشتر برق هسته‌ای را در بریتانیا افزایش داده است. برق هسته‌ای به دلیل پایداری بالا و قیمت مناسب، می‌تواند راهکار مطلوبی برای بالابردن امنیت تامین برق بریتانیا در بلندمدت باشد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.