۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۵۴۳ ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

مالیات بر درآمد اصلی‌ترین منبع درآمدی دولت در آمریکا است. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵۳ میلیون نفر فرم اظهارنامه تکمیل کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان مالیاتی این کشور در بین انواع مختلف درآمدها، حقوق و دستمزد با بیشتر از ۸ هزار میلیارد دلار بیشترین سهم را در تامین درآمدهای مالیاتی دارد. بررسی جزئیات این اظهارنامه‌ها نشان می‌دهد در طبقه‌های پایین درآمدی بیشتر درآمد افراد از حقوق و دستمزد کارکردن بدست می‌آید، اما هرچه درآمد افراد افزایش می‌یابد سهم حقوق و دستمزد کاهش و سهم عایدی سرمایه افزایش می‌یابد. در افراد با درآمدهای بیشتر از یک میلیون دلار در سال، سهم حقوق و دستمزد حدود ۳۰ درصد از کل درآمدها است در حالیکه حدود ۶۵ درصد درآمد این افراد از عایدی سرمایه و درآمد حاصل از کسب و کار بدست می‌آید.

مسیر اقتصاد/ مالیات بر درآمد که شامل مواردی مانند حقوق و دستمزد و عایدی سرمایه است، بزرگترین منبع درآمد دولت مرکزی در آمریکاست. در سال ۲۰۱۸ و در اولین سال پس از اصلاحات مالیاتی جدید (Tax Cuts and Jobs Act) بیشتر از ۱۵۳ میلیون نفر فرم اظهارنامه مالیات بر درآمد را تکمیل کرده‌اند. هر خانوار در آمریکا با درآمد مشمول مالیات باید فرم مالیاتی مشهور به فرم ۱۰۴۰ را تکمیل و به سازمان مالیاتی تحویل دهد. همه منابع مشمول مالیات بر درآمد در این فرم تکمیل می‌شود تا پس از کسر اعتبارات و هزینه‌های قابل قبول درآمد مشمول مالیات شود.

در سال ۲۰۱۸ کل درآمد گزارش شده در آمریکا ۱۱۸۰۰ میلیارد دلار بوده است. بررسی گزارش‌های ارائه شده می‌تواند ترکیب درآمدهای مالیاتی و جزئیات درآمدهای مشمول مالیات افراد در اقتصاد را نشان دهد. به طور کلی درآمدهای افراد به چهار دسته تقسیم می‌شود، حقوق و دستمزد، درآمد کسب و کار، درآمد حاصل از سرمایه و درآمد بازنشستگی.

حقوق و دستمزد بیشترین سهم در درآمد افراد

در جدول زیر ۱۰ منبع بیشترین درآمد افراد بر اساس فرم اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۲۰۱۸ بیان شده است. همانگونه که در جدول زیر مشاهده می‌شود بیشترین سهم مربوط به حقوق و دستمزد، حدود ۸ هزار میلیارد دلار، بوده است.

با توجه به فرم های مالیاتی ۲۰۱۸ بیشتر درآمدها در آمریکا از حقوق و دستمزد است. در این سال از ۱۲۷میلیون نفر که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد بوده‌اند، ۷۹۰۰ میلیارد دلار درآمد از مالیات بر حقوق و دستمزد بدست آمده که ۶۷ درصد از کل درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل می‌دهد.

حقوق و دستمزد در این کشور مشمول مالیات با نرخ ۱۰ تا ۳۷ درصد می‌شود. در سال ۲۰۱۸ درآمد بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار افراد مجرد و بیشتر از ۶۰۰ هزار دلار افراد متاهل مشمول مالیات با نرخ ۳۷ درصد بوده است.

سهم ۱۱۰۰ میلیارد دلاری درآمد کسب و کارها در مالیات

در آمریکا بر اساس گزارش اداره سرشماری، در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۲.۵ درصد از مشاغل از ساختاری استفاده کرده اند که مالیات درآمد کسب و کار از فرد مالک گرفته شود. در این روش مالیات کسب و کار مشمول مالیات بر شرکت نمی‌شود، در مقابل این شرکت ها درآمد خود را براساس اظهارنامه مالیات بر درآمد افراد بیان می‌کنند که بیشتر این کسب و کارها دارای مالک انحصاری بوده‌اند.

بیشترین استخدام نیرو در بخش خصوصی مربوط به همین شرکت‌ها است. در سال ۲۰۱۸ کسب و کارهای مشارکتی که مالیات بر شرکت را انتخاب کرده‌اند حدود ۶۸۳ میلیارد دلار درآمد خالص برای دولت ایجاد کرده‌اند؛ کسب و کارهایی که یک نفر مالک آن بوده و مالیات شرکت را از طریق اظهارنامه مالیات بر درآمد افراد بیان کرده‌اند نیز ۳۴۸ میلیارد دلار درآمد مالیاتی ایجاد کرده‌اند که در مجموع ۱۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از کسب و کارهایی مانند املاک، مزارع، اجاره و حق امتیازها دریافت شده است.

سهم ۱۴۰۰ میلیارد دلاری درآمد و عایدی سرمایه در مالیات

در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار درآمد از سرمایه حاصل شده که شامل سود تقسیمی و عایدی سرمایه بوده است. با توجه به اظهارنامه‌ها در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲۱ میلیارد دلار سود تقسیمی و ۹۲۷ میلیارد دلار عایدی سرمایه گزارش شده است. سودهای حاصل از سرمایه با نرخ‌های متفاوتی مشمول مالیات می‌شوند. سود سهام و عایدی حاصل از سرمایه کوتاه مدت با نرخ مالیات بر درآمد مشمول مالیات می‌شوند اما سودهای بلند مدت با نرخ‌های پایین تر، از صفر تا ۲۰ درصد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

هر چه ثروتمندتر، عایدی سرمایه بیشتر

در نمودار زیر با توجه به اظهارنامه‌های ارائه شده، سهم انواع درآمدها در طبقه‌های مختلف درآمدی بیان شده است.

همانگونه که در نمودار بالا مشاهده می‌شود در درآمدهای پایین حقوق و دستمزد در کل درآمدها در آمریکا بیشترین سهم را دارد. هر چه درآمد افراد افزایش یابد سهم حقوق و دستمزد از درآمدها کاهش می‌یابد. برای مثال در درآمدهای کمتر از ۵۰ هزار دلار در سال بیشتر از ۸۰ درصد درآمد از حقوق و دستمزد است اما در مقابل تنها حدود ۵ درصد درآمد این افراد از عایدی سرمایه است.

با افزایش درآمد افراد و با کاهش سهم حقوق و دستمزد از کل درآمد این افراد در مقابل سهم درآمد حاصل از عایدی سرمایه و درآمد حاصل از کسب وکارها افزایش یافته است. برای مثال با توجه به نمودار بالا در افراد با درآمدهای بیشتر از یک میلیون دلار در سال سهم حقوق و دستمزد حدود ۳۰ درصد از کل درآمدها است در حالیکه حدود ۴۵ درصد درآمد این افراد از عایدی سرمایه و حدود ۲۰ درصد درآمدها از کسب و کارهای افراد است.

همانگونه که در نمودار بالا مشاهده می‌شود اگرچه عمده درآمد افراد از کار کردن است اما در افراد ثروتمند حقوق و دستمزد کارکردن، به مراتب کمتر از عایدی حاصل از سرمایه و ثروت است. به همین دلیل پرداخت عادلانه مالیات توسط افراد متناسب با درآمدشان اهمیت مهمی دارد. این آمارها نشان می‌دهد که مالیات بر عایدی سرمایه نقش بسیار مهمی در تحقق عدالت مالیات دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منبع: taxfoundation

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.