۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۰۶۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: مسعود صباغی
۰

اکثر ناوگان فعلی نیروگاه‌های هسته‌ای بریتانیا قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی از مدار خارج شود و دولت این کشور متعهد شده است با سرمایه‌گذاری گسترده ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را در دستورکار قرار دهد. بر اساس نظر کارشناسان، تنها نیروگاه‌های هسته‌ای جدید میتواند جایگزین نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی شود و تولید برق پاک و پایدار را برای این کشور تضمین کند. ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای به منظور ایجاد ۱۰ گیگاوات ظرفیت تولید برق هسته‌ای، بیش از ۹۰ هزار شغل تا سال ۲۰۳۰ میلادی در بریتانیا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد گروه بین پارلمانی انرژی هسته‌ای بریتانیا از دولت این کشور خواسته است تا اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی و همزمان با شروع تعطیل شدن ناوگان فعلی نیروگاه های هسته‌ای، حداقل ۱۰ گیگاوات ظرفیت برق هسته‌ای عملیاتی جدید وارد مدار تولید برق نماید.

تعهد دولت بریتانیا به ایجاد ظرفیت‌های جدید برق هسته‌ای

گروه بین پارلمانی انرژی هسته‌ای از دولت بریتانیا درخواست کرده است برای ادامه مسیر رسیدن به هدف کاهش تولید کربن خود، به پروژه های هسته ای جدید متعهد شوند. سخنگوی دولت بریتانیا نیز به تازگی در اظهاراتی گفته است كه دولت این کشور متعهد به توسعه ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است. سرمایه گذاری ۳۸۵ میلیون پوندی توافق شده در قالب راه حل های جدید مانند رآكتورهای هسته‌ای كوچک نیز با همین هدف در دستورکار دولت بریتانیا قرار گرفته است.

در حال حاضر اکثر ناوگان هسته‌ای بریتانیا قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی از مدار خارج شود؛ فقط انتظار می رود که یک راکتور فعلی تا سال ۲۰۳۰ کماکان در مدار تولید برق باقی بماند. اما تاکنون فقط یک نیروگاه جدید به نام Hinkley Point C در سامرست در دست ساخت است. نمایندگان مجلس بریتانیا به طور خاص از دولت درخواست کرده اند نیروگاه جدید دیگری را در Sizewell در Suffolk احداث نماید.

ایجاد ۹۰ هزار شغل و کاهش آلودگی هوا با احداث نیروگاه‌های جدید هسته‌ای

بر اساس گزارش ها ساخت و احداث نیروگاه‌های جدید هسته‌ای میتواند بیش از ۹۰ هزار شغل در بریتانیا ایجاد کند و بیش از ۳۰ میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۵ بکاهد.

یکی از چالش های دولت بریتانیا در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تامین مالی احداث آن تا زمان رسیدن به سوددهی است که لازم است برای آن نقشه راهی مناسب طراحی شود. در عین حال نمایندگان مجلس بریتانیا به صورت جدی از دولت این کشور انتظار دارند به تصویب، تامین مالی و احداث نیروگاه های هسته‌ای جدید اهتمام بیشتری بورزد.

فقط نیروگاه‌های هسته‌ای میتواند جایگزین نیروگاه‌های هسته‌ای شود

تام گریتکس، مدیرعامل انجمن صنایع هسته ای بریتانیا در اظهارنظری گفته است: «فقط هسته ای می تواند جایگزین هسته ای شود. با اقدام فوری از طرف دولت، صنعت هسته‌ای آماده، مایل و قادر به فراهم كردن ظرفیت تولید برق مورد نیاز کشور، از طریق طراحی راكتورهای بزرگ و كوچ ، جهت كاهش انتشار و ایجاد مشاغل خوب در سراسر این كشور است. فن آوری های هسته ای به تنهایی می توانند انرژی پایدار و کم کربن تولید کنند. بنابراین با بازنشستگی بیشتر ناوگان انرژی هسته‌ای فعلی تا سال ۲۰۲۴، ما به سرمایه گذاری فوری در پروژه های هسته ای بزرگ و کوچک برای تحقق اهداف خود در بخش تامین انرژی نیاز داریم.»

آنچه مسلم است اینکه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید نقش مهمی در برنامه های دولت بریتانیا برای دستیابی به آینده ای با انرژی مقرون به صرفه و کم کربن خواهد داشت و درحال حاضر برنامه تولید ۱۰ گیگاوات برق هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ به دولت این کشور پیشنهاد شده است. دولت این کشور نیز با ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای همچون Hinkley Point C عزم خود را برای حرکت در این جهت نشان داده شده است. نمایندگان مجلس بریتانیا نیز از ساخت دستکم یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ و تعداد زیادی رآکتور کوچک با فناوری جدید در سال‌های آتی خبر داده اند.

منبع: روزنامه بریتانیایی سیتی ای ام

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.