۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۰۰۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

عراق طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی به منظور کاهش وابستگی بخش انرژی خود به واردات برق و گاز انجام داده است. این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ واردات گاز خود را به صفر رسانده و به طور همزمان از طریق جمع آوری گازهای همراه نفت، ظرفیت تولید برق را به میزان ۱۶ هزار مگاوات افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر نفت عراق اخیرا از سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری با همکاری شرکای خارجی از قبیل شرکت‌های توتال و شل، جهت افزایش ظرفیت تولید گاز در این کشور خبر داد.

عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت در بین کشورهای عضو اوپک محسوب می‌شود. این کشور برنامه‌ریزی‌های متعددی را طی سال‌های اخیر با هدف کاهش وابستگی بخش انرژی خود به واردات برق و گاز از ایران در دستور کار قرار داده است. استفاده از گازهای همراه به عنوان یک منبع عظیم در دسترس جهت تامین برق، جدیدترین رویکرد دولت عراق در بخش انرژی به شمار می‌رود.

تولید ۱۶ هزار مگاوات برق به کمک توسعه طرح‌های جمع آوری گازهای همراه

احسان اسماعیل وزیر نفت عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که این کشور قصد دارد با استفاده از جمع آوری حجم عظیم ۴ میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت در میادین نفتی این کشور از جمله میادین بصره، ظرفیت تولید برق خود را به میزان ۱۶ گیگاوات افزایش دهد.

طبق جدیدترین آمار بانک جهانی، عراق پس از روسیه در جایگاه دوم دنیا از منظر میزان سوزاندن گازهای همراه نفت قرار دارد. همین امر سبب شده است این کشور با هدف افزایش امنیت بخش انرژی، به سرمایه گذاری گسترده با همکاری شرکت‌های بزرگ نفتی در جمع آوری و بهره برداری از گازهای همراه به جای سوزاندن آن‌ها، اقدام کند.

تلاش عراق برای افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید گاز با جمع آوری گازهای همراه

طرح افزایش ظرفیت تولید گاز که توسط وزیر نفت عراق رونمایی شده است، شامل یک طرح توسعه ۳ میلیارد دلاری توسط شرکت گاز بصره است. مقرر شده است با اجرای این طرح، تا سال ۲۰۲۵ تولید گاز این شرکت از ۱ میلیارد فوت مکعب در روز به روزانه ۱/۴ میلیارد فوت مکعب برسد. لازم به ذکر است هدف نهایی شرکت گاز بصره تولید روزانه ۲/۴ میلیارد فوت مکعب عنوان شده است که البته هنوز برای آن بازه زمانی مشخصی تعیین نشده است.

سهامداران عمده شرکت گاز بصره، شرکت ملی گاز مناطق جنوبی با ۵۱ درصد، شل با ۴۴ درصد و میتسوبیشی با ۵ درصد سهم هستند. لازم به ذکر است به تازگی شرکت شل اعلام کرده است قصد دارد از گازهای همراه نفت تولیدی در میادین ذیل شرکت گاز بصره با هدف تولید برق استفاده کند.

هدف گذاری عراق برای به صفر رساندن واردات گاز ایران تا ۲۰۲۵ تحت فشار آمریکا

به گفته کارشناسان، فشار آمریکا به دولت عراق جهت کاهش وابستگی به واردات انرژی از ایران، از جمله انگیزه‌های اصلی بغداد در جهت افزایش ظرفیت تولید برق و گاز به شمار می‌رود. از سال ۲۰۱۸ و با افزایش فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عراق به دلیل وابستگی تناتنگی که به واردات گاز و برق از ایران دارد، شامل معافیت‌های دوره‌ای تحریم‌های آمریکا شده است.

اسماعیل وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده است عراق در نظر دارد واردات گاز طبیعی از ایران را تا سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به صفر برساند و همین امر سبب توجه ویژه عراق به برنامه‌ریزی برای جمع آوری حجم عظیم گازهای همراه نفت میادین این کشور جهت تامین برق و گاز مورد نیاز شده است.

همانطور که در ابتدا اشاره شد عراق پس از روسیه، بیشترین میزان گازهای همراه سوزانده شده در دنیا را از آن خود کرده است. همین امر سبب شده است که این کشور تحت فشار سازمان‌های بین‌المللی همچون بانک جهانی و سازمان‌های محیط زیستی برنامه ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدتی را در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در دستور کار قرار دهد.

در همین راستا احداث واحدهای تصفیه گاز در کنار افزایش ظرفیت تولید گاز، جدیدترین اقدام عراق جهت کاهش سوزاندن گازهای همراه است که وزارت نفت عراق آن را اعلام کرده است. همچنین دولت عراق با دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی و چینی نیز در حال رایزنی برای تحقق اهداف خود در بخش انرژی است.

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی spglobal

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.