۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۱۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهندس عیدی فرماندار شهرستان قلعه گنج با اشاره به صندوق های خرد تشکیل شده با پول مردم گفت: در شهرستان صندوق های خردی با آورده های ۵ تا ۳۰ هزار تومانی که اکثر آن ها از یارنه ها بوده، ایجاد شده است و از این طریق ۲۳۶۷ وام پرداخت شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مهندس عیدی فرماندار شهرستان قلعه­ گنج (شهر نمونۀ اقتصاد مقاومتی) در سومین همایش سالانۀ اقتصاد مقاومتی گفت: شهرستان قلعه گنج در بخش جنوبی استان کرمان قرار دارد و از مناطق محروم به شمار می­ رود و علی­ رغم خدمات صورت گرفته در دولت­های مختلف، به معیشت پایدار این شهرستان توجه نشده بود و با وجود ظرفیت های بالقوۀ فراوان مردمش در فلاکت بودند.

فرماندار شهرستان قلعه­ گنج با اشاره به تفاهم­نامۀ بین بنیاد مستضعفان و استانداری کرمان در مهرماه سال ۹۳ که طی آن شهرستان قلعه­ گنج به عنوان شهرستان نمونه (پایلوت) اقتصاد مقاومتی تعیین شد، گفت: بعد از مدت کوتاهی با هدف تقویت بنیه اقتصادی مردم، اجرای پروژه ­های عمرانی و توان افزایی در این شهرستان شروع شد.

وی افزود: این اجرا همراه با کار مشاوره­ ای و کارشناسی شرکت مشاوره ساخت،سنجش و پایش و با همکاری مشاوران هلندی پیش می رود.

مهندس عیدی تصریح کرد: بنیاد مستضعفان به­ عنوان کارفرما، سازمان منابع طبیعی به­ عنوان ناظر و دانشگاه تهران به­ عنوان مجری، طرح تقویت جوامع محلی را اجرا می ­کنند و از ۱۶ ماه پیش اجرای این طرح شروع شده و حدود ۲۰ نفر از جمله جوانان بومی قلعه گنج به عنوان تسهیلگر، در مراحل تولید با جوامع محلی همکاری می کنند.

عیدی با بیان این که طرح ملی توسعه، پیشرفت و آبادانی قلعه گنج در قالب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: یکی از اقدامات در این زمینه تأسیس صندوق ­های خرد توسط خود مردم و با مدیریت آن­ها است.

وی افزود: سرمایه این صندوق ها از سرمایه­ های کوچک مردم که حداقل آورده آن ها ۵ هزار تومان و حداکثر آن ۳۰ هزار تومان است که مردم بیشتر  این مبلغ را از محل یارانه ها پرداخت می کنند.

عیدی ادامه داد: این سرمایه ها جمع آوری شد و از آن سرمایه ها وام های تا ۲ میلیون تومان بدون هیچ ضامنی به مشاغل خرد داده می شود و مقدار ۷ میلیون تومان هم بانک سینا از طرف بنیاد مستضعفان اقدام به پرداخت وام می کند.

فرماندار شهرستان قلعه­ گنج گفت: تاکنون ۶۰ صندوق تأسیس شده است. صندوق ها نیز اکنون ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان از محل آورده های خرد مردم به علاوۀ همین مبلغ از طرف بنیاد مستضعفان موجودی دارند. تاکنون ۲۳۶۷ فقره وام پرداخت شده و نکتۀ جالب اینکه تاکنون حتی یک روز در بازپرداخت وام ها تأخیر انجام نشده است.

وی با اشاره به بهبود شاخص های فرهنگی، آموزشی و امنیتی شهرستان قلعه گنج گفت:  با یک کار اقتصاد خردِ مردم محور و با ایجاد امید و خودباوری در دل مردم این بهبود ها ایجاد شده است. این شهرستان در سال ۷۳ بالاترین ضریب ناامنی در کشور را داشت و سردار سلیمانی با لشگر ۴۱ ثارالله امنیت را در این شهرستان برقرار کرد. ولی با این فعالیت ها اکنون ۷۲ درصد شاخص های امنیتی در این شهرستان مثبت شده است.

مهندس عیدی در پایان سخنانش به توجه مقام معظم رهبری به این شهرستان اشاره کرد و گفت: این یک افتخار است که مقام معظم رهبری دو مرتبه به مسئولین گفته اند که به قلعه گنج سفر کنید و اقتصاد مقاومتی را در قلعه گنج ببینید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.